استقبال لهستان از ورود سربازان آلمان به خاک خود


  استقبال لهستان از ورود سربازان آلمان به خاک خود

اقتصادنیوز : معاون وزیر امور خارجه لهستان از آمادگی کشورش برای میزبانی از سربازان آلمانی در خاک خود خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آندژی شین، معاون وزیر امور خارجه لهستان در مصاحبه‌ای با یک نشریه لهستانی در روز یکشنبه گفت این کشور آمادگی دارد تا برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم میزبان سربازان آلمانی در خاک خود باشد.

خبر مرتبط
معترضان لهستانی در خیابان‌های ورشو/ اعتراضات ادامه دارد

اعتراض حامیان گروههای مخالف دولت در لهستان ادامه دارد.

به نوشته پایگاه راشا تودی این بیانیه آندژی شین نشان دهنده یک تغییر دراماتیک نسبت به موضع دولت قبلی لهستان است که برای اجازه ندادن به حضور دوباره سربازان آلمانی در این کشور قسم خورده بود.

آرنت فریتاگ فون لورینگهوون، سفیر سابق آلمان در ورشو در فاصله کمی بعد از بالا گرفتن جنگ بین روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ با نگاشتن مقاله‌ای خواستار «انتقال دائم سربازان به لهستان با هدف تقویت حضور ناتو در شرق این کشور» شد.

دولت محافظه کار وقت لهستان این پیشنهاد را رد کرد و یاروسلاو کاچینسکی، معاون نخست وزیر سابق لهستان سال گذشته میلادی قسم خورد که لهستانی‌ها «تا هفت نسل دیگر» هم اجازه به تشکیل پادگان سربازان آلمانی در خاک کشورشان نخواهند داد.

حزب کاچینسکی موسوم به حزب قانون و عدالت چندی پیش از قدرت کنار رفت و دولت جدیدی که در این کشور روی کار آمد یک دولت طرفدار اتحادیه اروپا است که تاکنون یک وزیر و معاون وزیر سابق را به زندان انداخته و تیم‌های مدیریتی را در سراسر رسانه‌های دولتی تغییر داده است. این دولت همچنین یک رویکرد آشتی جویانه‌تر را در قبال آلمان، همسایه غربی و اشغالگر سابق این کشور در پیش گرفته است.

آندژی شین در ادامه این مصاحبه گفت: «زمانی که جنگ فراتر از مرز شرقی ما در حال رخ دادن است ما از هر گونه همکاری و کمک از جانب متحدانمان استقبال می‌کنیم. بنا براین چنانچه آلمانی‌ها می‌خواهند جبهه شرقی ناتو را در لهستان همچون لیتوانی تقویت کنند به آنها صمیمانه خوش‌آمد می‌گوییم.»

آندژی شین ادامه داد: «آلمان نه فقط متحد ما است بلکه همچنین شریک اقتصادی ما است.»

با این وجود هنوز مشخص نیست که آیا دولت آلمان مایل به پیگیری استقرار نیرو در لهستان باشد یا خیر. ناتو در حال حاضر یک پادگان دائمی از سربازان آمریکایی، انگلیسی، کرواسی و رومانی را در پایگاهی در نزدیکی مرز بلاروس مستقر کرده است. ارتش آمریکا نیز یک پایگاه دائمی را در نزدیکی شهر پوزنان در غرب لهستان دارد.

جنگ جهانی دوم با حمله سربازان آلمانی به لهستان در اول سپتامبر ۱۹۳۹ شروع شد. انستیتوی یادبود ملی لهستان برآورد کرده که بالغ بر ۵.۶ میلیون لهستانی و یهودی در فاصله ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ به دست اشغالگران آلمان نازی از بین رفتند.

لهستان در زمان روی کار بودن دولت حزب قانون و عدالت خواستار دریافت غرامتی معادل ۱.۳ تریلیون دلار از آلمان از بابت خسارات دوران اشغال خاکش توسط آلمانی‌ها شد. آندژی شین گفت دولت متبوع وی که هم اکنون تحت رهبری دونالد تاسک (مردی که زمانی کاچینسکی از او به عنوان مامور آلمان توصیف کرد) قرار دارد همچنان دریافت غرامت از برلین را پیگیری می‌کند اما با آلمان «به نحوی همکاری می‌کند که یک راه حل مطلوب و عادلانه برای لهستان حاصل شود.»

روسیه همواره سیاست ناتو برای توسعه به سمت شرق و تقویت قوای این بلوک در شرق اروپا را به عنوان تهدیدی علیه امنیت خود توصیف کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن