وزیر آموزش و پرورش : مدرسه به جای آنکه دالان دانشگاه باشد باید دالان زندگی باشد


وزیر آموزش و پرورش : مدرسه به جای آنکه دالان دانشگاه باشد باید دالان زندگی باشد

به گزارش رکنا، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاهی به خروجی آموزش و پرورش گواهی از عملکرد گذشته در تمام ساحت‌هاست گفت: مدرسه آینده جایی است که باید قوه تخیل دانش آموزان تقویت شود و یادگیری...

به گزارش رکنا، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاهی به خروجی آموزش و پرورش گواهی از عملکرد گذشته در تمام ساحت‌هاست گفت: مدرسه آینده جایی است که باید قوه تخیل دانش آموزان تقویت شود و یادگیری مشارکتی و تبدیل شدن دانش‌آموزان به شهروندان مسئول و متعهد و پاسخگو رقم بخورد؛ این در حالیست که برای معلم به عنوان نخ تسبیح نظام تعلیم و تربیت، در مدارس آینده چه نقشی در نظر گرفته‌ایم؟.

رضامراد صحرایی در دومین رویداد مدارس آینده با بیان اینکه اساسا یکی از ویژگیهای آموزش و پرورش آینده‌نمایی است، گفت: آموزش و پرورش آینده است. آیینه‌ای که هم گذشته و آینده ما را نمایش می‌دهد. ما هر تصویری که درباره آینده خود بخواهیم ببینیم بدون نیاز به هیچ تحقیق و پژوهش پیچیده‌ای، کافی است که در آیینه آموزش و پرورش و مدرسه‌ها نگاهی بیندازیم، کما اینکه امروز هم نگاهی به خروجی آموزش و پرورش گواهی از عملکرد گذشته در تمام ساحت‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه میزان اهتمام تمام ارکان هویت کشور به مدرسه، نسبت مستقیمی با میزان اعتقاد آنها به آینده دارد افزود: هرچقدر که به مدرسه‌ها توجه کنیم به آینده ایران توجه کرده‌ایم. کلید واژه «مدرسه قوی ایران قوی» دلیلش این است که بر این باور پایبندیم که قوی شدن از مسیر مدرسه‌ها می‌گذرد.

وی ادامه داد: مدرسه جایی است که اگر قوی شود، کشور قوی می‌شود. اقتدار ما در گروی میزان اهتمام ما به مدرسه‌هاست. البته نسبت مقوله اقتدار به آینده در بستر مدرسه، محک و معیاری برای سنجش عملکرد همه ماست.

صحرایی با اشاره به اینکه مفهوم آینده در نظام تعلیم و تربیت باتوجه به مقتضیات بیرونی بسیار قابل توجه است تصریح کرد: رشد فزاینده، سریع و پیچیده و در مواردی نامشخص ما را دائما باید در میز آینده پژوهی قرار دهد؛ تصمیماتی که بر حساسیت فوق‌العاده به عنصر محیط و پاسخگویی سریع نسبت به محیط بیرونی و اقتضائاتی که تغییر انگیزه آموزشی ما را ایجاد می‌کند، مبتنی است.

وی با اشاره به مدارس آینده، در ادامه به جنبه معرفتی و شناختی نیز اشاره کرد و گفت: مدرسه آینده جایی است که باید قوه تخیل دانش آموزان تقویت شود و یادگیری مشارکتی و تبدیل شدن دانش‌آموزان به شهروندان مسئول و متعهد و پاسخگو رقم بخورد. جنبه دیگر زیرساختی و زیست محیطی است که به کالبد محیط مدرسه مربوط می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جنبه عملکردی و نظام یادگیری مبتنی بر آینده افزود: امروز مدرسه به جای آنکه دالان دانشگاه باشد باید دالان زندگی باشد. مدرسه جایی است که ۱۲ سال از باکیفیت ترین سالهای عمر هر انسانی در آنجا می‌گذرد. چقدر این ۱۲ سال تضمین کننده ۱۲ سال‌های پسین خواهد بود؟.

وی با اشاره به جنبه فرهنگی و اجتماعی گفت: مدرسه نقطه تولید قدرت ملی و تقویت کننده سرمایه اجتماعی و امیدستان هر کشوری است.

صحرایی بیان کرد: جهت‌گیری‌ها و راهبردهای ایجاد توسعه مدرسه آینده در ایران و دلایل متعدد آن از دیگر مباحثی است که در چنین نمایشگاهی باید به آن پرداخته شود. نقش معلم به عنوان نخ تسبیح نظام تعلیم و تربیت و راهبردی تمرین عنصری که آینده سازی می‌کند بسیار مورد توجه است. ما در مدارس آینده چه نقشی برای معلم در نظر گرفته‌ایم؟.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ضرورت ایجاد مدارس آینده توجه به چند محور ضروری است، به توسعه و پذیرش فناوری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: نقطه آغاز تحول، تحول شناختی است. پذیرش فناوری با پذیرش آینده پیشرو، نسبت مستقیم دارد.


وزیر آموزش و پرورش : مدرسه به جای آنکه دالان دانشگاه باشد باید دالان زندگی باشد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساناز جلیلی کیست؛ چرا در ترکیه خودکشی کرد