کمیسیون تلفیق صدای سازمان برنامه و بودجه را درآورد


کمیسیون تلفیق صدای سازمان برنامه و بودجه را درآورد

مصوبات روز‌های گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در بخش حقوق و دستمزد، هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نانوایی‌ها به گونه‌ای بود که اعتراض رییس سازمان برنامه و بودجه را در کمیسیون تلفیق در پی داشت.

سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد.

به گزارش اکوایران، سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه خود اعلام کرد: به آگاهی مردم شریف ایران می‌رساند نمایندگان عضو کمیسون تلفیق بودجه در روز گذشته احکام الحاقی متعددی را که بار مالی آن‌ها تامین و پیش بینی نشده است، به‌رغم مخالفت نمایندگان دولت به تصویب رساندند.

در این اطلاعیه تصریح شده است: با توجه به پوشش خبری گسترده این مصوبات و ایجاد انتظارات احتمالی در برخی هموطنان عزیز، لازم به تاکید است که این مصوبات در مرحله تصویب نهایی در صحن مجلس و یا در مرحله تایید توسط شورای محترم نگهبان ممکن است با چالش مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی مواجه شده و از تصویب نهایی باز بماند.

گفتنی است مصوبات روز‌های گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در بخش حقوق و دستمزد، هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نانوایی‌ها به گونه‌ای بود که اعتراض رییس سازمان برنامه و بودجه را در کمیسیون تلفیق در پی داشت.

علی رغم موافقت مجلس و دولت بر سر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده جهت تامین منابع اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، عده‌ای از نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت کردند و اجرای آن را به تعویق انداخت.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، برای حقوق کارکنان دولت ۱۰ میلیون تومان و برای کف حقوق والدین شهدا ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است.

کمیسیون تلفیق صدای سازمان برنامه و بودجه را درآورد

مصوبات جدید کمیسیون تلفیق/ مجلس با لایحه بودجه چه می‌کند؟

​همچنین مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق بیش برآرود‌هایی است که به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه قابل تحقق نیست. دولت در لایحه خود افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده را پیش‌بینی کرد و کمیسیون افزایش حقوق و دستمزد‌ها در سال آینده را ۲۰ درصد در نظر گرفت، افزایش دو درصدی حقوق‌ها نسبت به لایحه دولت در کمیسیون تلفیق، منجر به اعتراض نماینده دولت در کمیسیون شد. امانی، معاون سازمان برنامه و بودجه، عنوان کرد با توجه به شرایط موجود تحقق منابع برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان محقق و میسر نیست.

افزون بر این در جریان بررسی مواد مربوط به پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی دولت در لایحه بودجه ۱۲۰ همت برای این منظور پیش بینی کرده بود، اما کمیسیون تلفیق اعتبارات این بخش را به ۱۷۰ همت افزایش داد، که موجب اعتراض معاون سازمان برنامه و بودجه شد.

منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه کمیسیون تلفیق، با مصوبه اخیر این کمیسیون مبنی بر تخصیص ۳۷ همت یارانه به نانوایان برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نیز مخالفت کرده و اعلام کرد این یارانه از محل صرفه جویی در مصرف آرد با نانوایان پرداخت می‌شود و این مصوبه هزینه سنگینی بر دوش دولت خواهد گذاشت.

علاوه بر این اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در مصوبه دیگری ۵۰ همت از منابع درآمدی هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده را کاهش دادند. دولت در لایحه خود ۴۰ درصد از درآمد‌های حاصل از فروش گاز ال پی جی و گاز‌های فرعی همچون گوگرد، بوتان، اتان را به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده بود که اعضای کمیسیون رای به حذف این بخش از درآمد‌های هدفمندی یارانه‌ها دادند.

همچنین طبق مصوبه دیروز کمیسیون اعتبارات قوه قضاییه در بودجه سال آینده ۹۸ همت و بودجه سازمان صدا و سیما ۲۶ همت خواهد بود. اعتبارات و بودجه قوه قضاییه در لایحه بودجه ۶۳ همت پیش‌بینی شده بود که به ۹۸ همت در کمیسیون تلفیق افزایش یافت. اعتبار سازمان صدا و سیما نیز با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به لایحه دولت در کمیسیون تلفیق ۲۶ همت تعیین شد که مصوبه کمیسیون برای تعیین بودجه دستگاه قضا و رسانه ملی انتقادات نماینده دولت را نیز در پی داشت.

در حالی این بیش برآورد‌ها بر لایحه بودجه تحمیل شده است که حدود یک هفته از تشکیل جلسات کمیسیون تلفیق می‌گذرد و در فرصت باقی مانده کمیسیون تلفیق باید با سازمان برنامه و بودجه و دولت به توافق برسند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی