بازگشت شاخص کل بورس از یک قدمی کانال 2.2 میلیون واحدی


بازگشت شاخص کل بورس از یک قدمی کانال 2.2 میلیون واحدی

شاخص کل پس از یک هفته رشد، با افت روبرو شد تا در عبور از مقاومت جدی خود با شکست روبرو شود.

به گزارش مشرق، شاخص بورس اوراق بهادار تهران نتوانست به کانال ۲.۲ میلیون واحد برسد و کاهش ارزش معاملات خرد منجر به عقب نشینی شاخص‌های بورس شد تا همچنان این سطح به عنوان یک چالش در سال ۱۴۰۲ برای بازار سرمایه باقی بماند.

بازار این روزها با رکود نسبی و تداوم خروج پول حقیقی مواجه است. دیروز شاخص سه بار روند صعودی به خود گرفت، اما در نهایت نتوانست به رشد ادامه دهد. امروز هم همین روند ادامه داشت و شاخص کل از سطح ۲.۲ میلیون واحدی دورتر شد.

ابلاغیه بانک مرکزی عامل درجا زدن بورس

کارشناسان بازار سرمایه، یکی از عوامل در جازدن بازار را ابلاغیه بانک مرکزی درباره گواهی سپرده طلا می‌دانند. بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرد: اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و غیر آن شود، صرفاً پس از أخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

بانک مرکزی اعلام کرده که صدور این نوع گواهی سپرده که امکان معامله با سازوکارهای بورس کالا را دارد موجب ایجاد سفته‌بازی، افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و غیرواقعی و حبابی شده است و باید متوقف شود. بنابراین می‌توان گفت بازار با سیگنال منفی سیاست‌گذار پولی مواجه شده و بازار نیز ممکن است روند نزولی پیدا کند.

ناکامی بازار سرمایه در شکستن مقاومت تکنیکال

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل بازار سرمایه، این روزها در حال دست و پنجه نرم کردن با مقاومت مهم دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی است و این روزها بازهم نتوانسته این مقاومت را بشکند.

این کارشناس بازار سهام افزود: کاهش ارزش معاملات خرد نیز در عدم توانایی شاخص کل بورس برای رسیدن به کانال بالاتر بی تاثیر نبوده است.

وی افزود: اطلاعیه بانک مرکزی درباره عدم پذیرش گواهی سپرده طلا توسط بانک ها، اوضاع را برای بازار سرمایه سخت‌تر کرد. اعتمادی که پس از سال‌ها جذب بازار سرمایه شده و ابزارهای معاملاتی بازار سرمایه دچار ریسک شد و همین موضوع نیز در ناکامی شاخص کل در رسیدن به مقاومت بی‌تاثیر نبود.

جعفری تاکید کرد: البته این تصمیم بانک مرکزی اگر عملیاتی شود و بانک مرکزی دست برتر را بگیرد، تنها دارندگان اوراق ضرر نخواهند کرد. در حال حاضر چندین صندوق طلا در میان صندوق‌های بورسی است که پشتوانه دارایی این صندوق‌ها انواع اوراق گواهی سکه، طلای آب‌شده و شمش است و خریداران با توجه به پشتوانه دارایی صندوق‌ها اقدام به مبادله می‌کنند.

این کارشناس بازار سهام تصریح کرد: اگر تصمیمات بانک مرکزی عملیاتی شود علاوه بر معاملات اوراق و گواهی مربوط به طلا، صندوق‌های طلای بورسی که با پشتوانه اوراق سکه و طلا معامله می‌شوند نیز به بن‌بست می‌خورند.

قرمزپوشی شاخص های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز سه‌شنبه بیست و ششم دی ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران ۸ هزار و ۲۰ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۹۷۹ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۳۷ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت ۴ هزار و ۷۹۵ واحدی در رقم ۷۶۱ هزار و ۶۵۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۶۳ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت ۱۷۶ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۳۳۲ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش هزار و ۲۷۵ واحد به سطح ۱۴۰ هزار و ۱۶۸ واحد رسید.

خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز سه‌شنبه برای چهارمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۸۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به دیروز ۸۶ درصد افزایش یافته است.

امروز نماد وخارزم (سرمایه گذاری خوارزمی)، خودرو (ایران خودرو) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای داتام (گروه مالی داتام)، نخریس (نخریسی و نساجی خسروی خراسان) و کسرام (پارس‌ سرام‌) تعلق داشت.

کاهش ۹ درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۹ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان بود که ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با ریزش ۹ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان رسید.

رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۱۹۷ نماد و تعداد نمادهای منفی ۶۰۵ است. یعنی حدود ۷۵ درصد نمادها قرمز بودند.

در معاملات سه‌شنبه، ۴۹ نماد صف خرید داشتند و ۳۶ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۴۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۴۶ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۴ درصدی به ۸۴۲ میلیارد تومان رسید.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید