درس بازارساز به نوسان‌سازان/ سیگنال ثبات از بانک مرکزی به بازار رسید


درس بازارساز به نوسان‌سازان/ سیگنال ثبات از بانک مرکزی به بازار رسید

رشد قیمت در بازار طلا و سکه طی روزهای اخیر یادآور نوسانات قیمتی مهر بود که پس از چند روز فروکش کرد و مردم و فعالان اقتصادی دوباره فروکش کردن التهاب قیمتی پس از ورود بانک مرکزی به موضوع را مشاهده کردند

به گزارش مشرق، افزایش قیمت طلا و سکه پس از آن بود که صادرکنندگان با سوءبرداشت از بخشنامه ۷ دی بانک مرکزی اقدام به خرید گسترده طلا از بازار برای رفع تعهد ارزی خود کردند. طبق بخشنامه مذکور، صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی، ملزم به عرضه طلا در مرکز مبادله شدند. پس از این بخشنامه بود که برخی از صادرکنندگان با تصور اینکه این بخشنامه شامل تعهدات پیش از ۷ دی هم می‌شود، اقدام به خرید گسترده طلا از بازار برای رفع تعهد کردند.

رشد شدید تقاضا در بازار طلا باعث افزایش قیمت در این بازار شد. این در حالی بود که بخشنامه بانک مرکزی تنها برای تعهدات پس از تاریخ مذکور ابلاغ شده بود. پس از این بود که بانک مرکزی با دو اقدام، التهاب قیمتی ایجاد شده را از بین برد.

شفاف سازی بانک مرکزی درباره بخشنامه، اولین اقدامی بود که باعث کاهش تقاضا در بازار طلا شد. اقدام دیگر بانک مرکزی، اعلام عرضه سکه‌های جدید به بازار بود.

انتشار تصاویر حضور محمدرضا فرزین در مرکز نشر اسکناس و ضرب سکه بانک مرکزی و بازدید از فرآیند ضرب سکه‌های جدید، باعث شد قیمت سکه تمام بهار حدود ۲ میلیون تومان کاهش یابد. کاهش ۲ میلیونی قیمت سکه در حالی رخ داد که بانک مرکزی هنوز عرضه سکه به بازار را آغاز نکرده بود و تنها از اجرای این طرح در روزهای آتی خبر داد.

اشراف بانک مرکزی به تحولات بازارها، ورود به موقع به بازار و اثرگذاری اقدامات آن، یادآور اتفاقات مشابه در نیمه مهر ماه بود. پس از عملیات طوفان الاقصی، قیمت ارز و طلا در بازار غیررسمی افزایش یافت. پس از چند روز قیمت ارز به ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان هم رسید. همان زمان بسیاری از تازه کارشناسان گمنام و سلبریتی‌های اقتصادی از تداوم افزایش قیمت ارز و رها شدن فنر ارز می‌گفتند. در مقابل اما مقامات بانک مرکزی از موقتی بودن این وضعیت خبر داد.

روند رشد قیمت حتی یک هفته دوام نداشت و قیمت‌ها در این دو بازار به وضعیت قبلی خود بازگشت.

تجربه خنثی شدن نوسانات قیمتی در مهر و دی، نشان داد بانک مرکزی در اجرای سیاست تثبیت و جلوگیری از نوسان در بازارها مصمم است. موضوعی که اعتماد مردم و فعالان اقتصادی نسبت به توانمندی بانک مرکزی برای غلبه بر نوسانات قیمتی احتمالی در آینده را بهبود می‌بخشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از ورژن دخترانه یوسف صیادی به سبک حامد آهنگی/ این بشر گوله نمکه + فیلم