تابلوخوانی بازار سهام


 تابلوخوانی بازار سهام

دنیای‌اقتصاد- محمدفاضل نوربخش: بازار سهام روز سه‌شنبه با ۶۰‌درصد نمادهای منفی دادوستدهای خود را به پایان رساند و تنها ۲۱‌درصد نمادها از مجموع ۶۶۰ نماد معامله‌شده در روز یادشده با تغییرات مثبت همراه بودند.

 تابلوخوانی بازار سهام

در این میان نیز ۱۹درصد نمادها معادل ۱۲۱ نماد نوسان متعادل در بازه مثبت و منفی ۰.۵‌درصدی قرارگرفتند. در روزی که شاخص‌کل بورس تهران ۰.۳۷‌درصد افت کرد و در سطح ۲‌میلیون و ۱۸۷‌هزار‌واحدی قرارگرفت، شاخص سه صنعت محصولات کاغذی و کاشی-سرامیک و محصولات فلزی به ترتیب بیش از ۲‌درصد کاهش داشتند.

به این‌ترتیب نیز در روز نزولی بازار، مجموع خالص تغییر مالکیت بورس و فرابورس برای چهارمین روز متوالی از جانب حقیقی به حقوقی معادل ۳۸۲‌میلیارد ‌تومان بود که این مقدار خروج پول بیشترین مقدار طی ۱۵ روز معاملاتی است، همچنین صنایع کانی غیرفلزی، انتشار و چاپ و بیمه و صندوق بازنشستگی سه صنعت برتر در ورود پول حقیقی که به‌ترتیب معادل ۱۲۶، ۵۴ و ۵۰‌میلیارد‌تومان ثبت شد، بودند، در مقابل نیز سه صنعتی که با خروج پول چشمگیر همراه بودند شامل خودرو و ساخت قطعات، فرآورده‌های نفتی و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها که به ترتیب معادل ۷۷۰، ۶۱۱ و ۴۰۷‌میلیارد‌تومان خروج بودند. در زمین بازی تغییر مالکیت سهامداران نمادهای «داتام»، «کسرام» و «پارسیان» به ترتیب بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بودند و در مقابل نیز «وخارزم»، «خودرو» و «شبندر» بیشترین خروج پول را در روز گذشته تجربه کردند. درمیان متغیرهای آماری بازار سهام ارزش معاملات خرد نیز افت ۷.۹‌درصدی را شاهد بود، به‌طوری‌که این متغیربورسی از مقدار ۵۰۲۹‌میلیارد‌تومان به ۴۶۳۲‌میلیارد‌تومان تنزل‌یافت، به‌طوری‌که این مقدار از ارزش معاملات سهامداران خرد مجددا پس از ۴روز معاملاتی نمایان شد، بااین‌حال ارزش معاملات خرد فعلی در نزدیکی میانگین خود از ابتدای ماه که معادل ۴۶۶۷‌میلیارد‌تومان است، قرار دارد.

قدرت خرید و فروش در تقابل میان حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها و حقوقی‌‌‌‌‌‌‌ها در روز سه‌شنبه در سمت فروش حقیقی‌های بازار بود، به‌طوری‌که ارزش فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها معادل ۳۳۲۸‌میلیارد‌تومان به‌صورت تقریبی ۵‌برابر ارزش فروش حقوقی‌‌‌‌‌‌‌ها که معادل ۶۳۳‌میلیارد‌تومان بود و در مقابل نیز ارزش خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها با ۲۹۴۶‌میلیارد‌تومان بیش از ۲‌برابر ارزش خرید حقوقی‌‌‌‌‌‌‌های بازار با ۱۰۱۵‌میلیارد‌تومان بوده‌است. در معاملات روز اخیر سه صنعت بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و همچنین سرخ‌پوش بودند، با این‌حال لازم به‌ذکر است تقابل میان خرید و فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها با برد فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها همراه شد، ولی ‌درصد خرید حقیقی‌ها در برخی صنایع به نسبت دیگر صنایع قابل‌توجه بود. از جمله فعالیت مهندسی با ۴۹‌درصد، کشتیرانی با ۴۸‌درصد و حفاری با ۴۳‌درصد در بازار روز گذشته نیز دیده شد. در میان صندوق‌های قابل‌معامله در بورس اوراق‌بهادار تهران روز گذشته، ETF با افت بیشتر از ۱.۶‌درصد به سه صندوق سهامی ویستا با ۲.۴۴‌درصد کاهش و دارایکم با کاهش ۱.۸۲‌درصد و سوم نیز پیروز با ۱.۶۹‌درصد منفی همراه شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی