محرک شماره یک بازار سهام


دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: دلار در شرایط فعلی انگار تنها محرکی است که می‌تواند بازار سرمایه را تکانی داده و آن را از رخوت خارج کند. بورس که وضعیت صعودی را چند ماه قبل و با انتشار اخباری از افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری از محل تجدیدارزیابی دارایی‌ها آغاز کرد، در ادامه برای تداوم روزهای مثبت و مهم‌تر از آن رشد ارزش و حجم معاملات نیاز به بهانه‌های قوی‌تری دارد.

به اعتقاد اکثر تحلیلگران بورسی محرک موردعلاقه بورس در شرایط فعلی دلار است و افزایش نرخ‌ها در این بازار می‌تواند به تحرکاتی در بازار سرمایه منجر شود و افزایش حجم و ارزش معاملات را باعث شود، اگرچه برخی از تحلیلگران بورسی معتقدند که سیاستگذار به‌دنبال آن است تا از رشدهای شارپی در بازارها دست‌کم تا انتهای سال‌جلوگیری کند، اما عملکرد دولت در هفته اخیر نشان‌داده که فنر در بازارها امکان فشردن بیشتر را نداشته و احتمال بروز تحرکات قبل از سال‌جدید وجود دارد. برخی از تحلیلگران رشدهای قابل‌توجه در بازار سرمایه را منوط به تداوم رشد در بازار اسکناس آمریکایی دانسته و معتقدند؛ در غیر‌این‌صورت سایر محرک‌ها اگرچه پشتوانه‌های خوبی برای رشد هستند، اما توانایی وارد‌کردن شوک‌های مثبت قوی به بازار را ندارند.

تکان بازار با دلار گران‌تر

محرک شماره یک بازار سهام

کمال خانزاده، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه فعلا پایین است، گفت: در نگاهی ریشه‌ای به علت این موضوع باید گفت با توجه به اینکه فعلا بازدهی بازار پول برای سرمایه‌گذاران کم‌ریسک و جذاب است و نرخ‌ها در بازار پول یا صندوق‌های درآمد ثابت تا 30‌درصد هم رفته، در چنین شرایطی بازار سرمایه با توجه به ریسکی که همیشه بر آن سایه انداخته اصلا برای سرمایه‌گذار جذاب نیست، به همین دلیل تا نرخ‌های بازار پول و صندوق‌های درآمد ثابت تعدیل نشود، امکان جذابیت بازار سرمایه در کوتاه‌مدت وجود ندارد. از طرفی بانک مرکزی بر اساس شواهد موجود و با توجه به دلایل سیاسی از جمله نزدیک‌بودن به انتخابات، تمایلی به کاهش نرخ بهره بین‌بانکی یا نرخ بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت ندارد.

خانزاده افزود: اما در کنار این موضوع افزایش نرخ ارز که در روزهای گذشته نیز شاهد آن بودیم، می‌تواند یکی از دلایل اصلی بازگشت بازار سرمایه باشد. بازار سرمایه همواره با یک تاخیر زمانی به افزایش قیمت دلار واکنش نشان می‌دهد. در این چند‌روزه دولت نتوانسته تقاضای بازار ارز را کنترل کند و دلار آرام‌آرام افزایش قیمت داشته و بالطبع شاهد رشد در بازار سرمایه نیز بوده‌ایم.

این تحلیلگر بورسی گفت: طی چند ماه اخیر علاوه‌بر جذابیت بازار پول، ریسک نیز بر سر راه بازار سرمایه بوده‌است. باید توجه داشت که دولت کسری‌بودجه زیادی دارد و به‌دنبال آن است تا بخشی از این کسری‌بودجه را به شرکت‌ها تحمیل کند و این موضوع نیز همواره در این فصل از سال‌بازار سرمایه را متاثر می‌کند.

خانزاده ادامه داد: البته در وضعیت کنونی جذابیت بازار پول به تنهایی می‌تواند بازار سرمایه را در رکود نگه دارد اما در مقابل اگر طی 10روز آینده دولت بتواند بازار ارز را کنترل کند، بازار سرمایه همین شرایط رکودی را ادامه‌ می‌دهد، اما اگر قیمت دلار از 55‌هزار‌تومان عبور کند، بازار سرمایه می‌تواند جذابیت پیدا کند و مجددا سرمایه‌گذاران به این بازار ورود پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه بازار همواره برای رشد به دلایل و بهانه‌‌‌‌‌هایی نیاز دارد، گفت: وضعیت گزارش‌های عملکرد ماهیانه 9ماهه و فصلی خوب است اما بازار سرمایه متغیر قوی‌تری برای حرکت نیاز دارد تا به بهانه آن و با تکیه بر گزارش‌ها و عملکرد خوب صعود کند و بهانه اصلی بازار برای رشد همیشه افزایش نرخ ارز است. سال‌گذشته نیز همین اتفاق افتاد، شرکت‌ها گزارش‌های خوبی داشتند و در نهایت با افزایش قیمت ارز و با پشتوانه گزارش‌های بازار رشد کرد. از طرفی عکس‌العمل بازار سرمایه به تغییرات بازارهای موازی از جمله ارز سریع‌تر از گذشته شده و این نیز نکته مورد‌توجهی است. این تحلیلگر بازار سرمایه یادآور شد که از طرفی دولت نیز به‌دنبال عملیاتی‌کردن موضوع افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی دارایی‌هاست و این موضوع نیز پشتوانه مهمی برای رشد بازار است. شرایط خوب است اما مهم ورود پول است.

خانزاده به رشد اخیر سایر بازارهای موازی نیز اشاره کرد. او گفت: بازارهای موازی از جمله صندوق‌های طلا، صندوق‌های درآمد ثابت، سکه و طلا و خودرو نیز بازدهی خوبی داشتند، اما بازار سرمایه فعلا حجم معاملات یا ورود نقدینگی جدیدی را شاهد نبوده، اما دلار 55‌هزار‌تومانی می‌تواند این امر را محقق کند.

برگشت به وضعیت سبز

محرک شماره یک بازار سهام

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با بیان اینکه بازار سهام این هفته روزهای پرفراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشته، گفت: وضعیت نامطلوب ارزش معاملات باعث‌شده سرمایه‌گذاران با شنیدن هر خبر سیاسی یا اقتصادی منتظر واکنش سایر فعالان در بازار باشند تا بتوانند بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند. گاهی هم می‌بینیم اخبار سیاسی مختلف مخابره شد و از سوی برخی از فعالان انتظار می‌رفت که روی بازار سرمایه اثر بگذارد اما دیدیم که این تاثیر آنچنان جدی نبود.

وی ادامه داد: به‌رغم وجود انتظارات منفی بازار سرمایه اوایل هفته را خوب شروع کرد و حتی شاخص‌کل بورس توانست چند‌هزار واحد رشد را نیز به‌ثبت برساند.

از طرفی در دیگر خبرهای اقتصادی نیز دیدیم که رئیس بانک‌مرکزی ابلاغیه پرحاشیه‌‌‌‌‌ای درباره گواهی سپرده طلا داشت و دریافت شمش و مسکوکات طلا در ازای ارائه گواهی سپرده از طریق سازوکار بورس‌کالا و غیره ‌ را ممنوع و منوط به اخذ مجوز از این بانک کرد. این ابلاغیه که مصوبه این بانک را در سال‌گذشته به این منظور زیر سوال برد، باعث واکنش منفی دلار نیز شد و دیدیم که قیمت دلار از محدوده 53‌هزار و 700‌تومان تا 52‌هزار‌تومان افت کرد و در صندوق‌های طلا و طلا نیز شاهد نوساناتی بودیم. از سویی برخی از صنایع بازار سرمایه که وابسته به قیمت دلار هستند، با افت قیمت دلار فشار فروشی جزئی در روزهای گذشته بالاخص دوشنبه و سه‌شنبه در تابلوی معاملات شاهد بودند.

وی ادامه داد: سه‌شنبه شرایط متعادل‌تری را شاهد بودیم و انتظار می‌رود از فردا دوباره شرایط متناسب با شیب صعودی را در بازار شاهد باشیم. طبیعتا این روزها، روزهای کم‌رمق بازار سرمایه هستند و از افت و رشدهای شارپی چیزی نمی‌بینیم.

به‌نظر می‌رسد سیاست بازارساز این است که در ماه‌های آخر سال ‌با توجه به مشکلات نقدینگی که می‌تواند برای شرکت‌ها و برخی از ارگان‌ها وجود داشته را به دور از نوسانات در بازارها سپری کند تا وارد سال‌جدید شویم و با تصمیمات جدید بشود سال‌بهتری را انتظار داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)