حذف دی‌اکسید کربن از جوّ زمین با استفاده از نور خورشید


حذف دی‌اکسید کربن از جوّ زمین با استفاده از نور خورشید

محققان شیوه جدیدی برای جذب «دی اکسید کرین» از جو زمین، با استفاده از یک مایع مخلوط و تولید کربنات ابداع کرده‌اند که می‌تواند در آینده به کاربری تجاری بینجامد.

حذف دی‌اکسید کربن از جوّ زمین با استفاده از نور خورشید

به گزارش راهبرد معاصر؛ دانشمندان و محققان بر این باورند که به منظور کُند کردن روند شتابان گرمایش زمین، نیازمند کاهش قابل ملاحظه انتشار گاز‌های گلخانه‌ای هستیم. از جمله باید مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش داده و از فناوری‌هایی با بهره‌وری بالاتر انرژی استفاده کنیم، اما کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به تنهایی کافی نیست بلکه لازم است مقادیر زیادی از دی اکسید کربن از جو زمین جذب شود یا به طور دائمی در زیر زمین ذخیره شود یا به عنوان خوراک در صنایع مصرف شود.

اما فناوری‌های جذب کربن در حال حاضر پر هزینه و مستلزم مصرف انرژی زیادی است. به همین علت محققان در موسسه «ای تی اچ زوریخ» کشور سوئیس در حال توسعه یک روش جدید هستند که از نور استفاده می‌کند. در آینده با استفاده از این فرایند جدید، انرژی مورد نیاز برای جذب کربن از جو، از نور خورشید تامین خواهد شد.

این روش جدید از این حقیقت بهره برداری می‌کند که دی اکسید کربن وقتی در مایعات آبی اسیدی قرار داشته باشد، به شکل دی اکسید کربن باقی می‌ماند، اما در مایعات آبی آلکالاین واکنش می‌دهد تا نمک‌هایی از اسید کربنیک موسوم به کربنات تشکیل دهد.

این روش با عبور هوا از یک مایع حاوی فتواسید در تاریکی شروع می‌شود. از آنجا که این مایع آلکالاین است، دی اکسید کربن در هوا با فتواسید واکنش می‌دهد تا کربنات تشکیل دهد. به محض اینکه نمک موجود در مایع تا درجه قابل ملاحظه‌ای تجمیع شود، محققان اقدام به تابش نور به مایع می‌کنند که موجب اسیدی شدن آن می‌شود. وقتی این اتفاق روی دهد، کربنات مجددا به دی اکسید کربن تبدیل می‌شود که به شکل حباب از مایع خارج می‌شود و می‌توان آن را در تانکر‌هایی جمع آوری کرد.

زمانی که دیگر هیچ دی اکسید کربنی در مایع باقی نمانده باشد، محققان نور را خاموش می‌کنند و چرخه مجددا از نو شروع می‌شود و مایع بار دیگر آماده جذب دی اکسید کربن است.

این در تئوری است، اما در عمل فتواسید‌ها در آب ناپایدار هستند. محققان در این زمینه اقدام به آنالیز زوال این مولکول کردند. آن‌ها این مشکل را از طریق انجام واکنش بجای آب در مخلوطی از آب و یک حلّال ارگانیک حل کردند. نسبت مورد نیاز این مواد نیز با مدل‌های محاسباتی توسط محققان دانشگاه سوربن در پاریس مشخص شد. این مخلوط امکان پایداری مولکول‌های فتواسید در آب را برای مدت نزدیک به یک ماه فراهم کرد.

بر اساس این گزارش، این تحقیقات سال‌ها تا کاربری تجاری فاصله دارد، اما محققان احتمالا احساسی شبیه زمان اختراع اولیه پنل‌های فتوولتاییک دارند که نشان داد تولید برق از نور خورشید امکان پذیر است. تولید تجاری پنل‌های PV (فتوولتاییک) چند دهه طول کشید و به همین شکل استفاده از نور خورشید برای جدا کردن و جذب دی اکسید کربن از هوا نیز ممکن است چند دهه به طول انجامد. / ایرنا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نهنگ گوژپشت در زیر نورهای قطبی دیده شد+عکس