اعتراف سنگین روزنامه عبری/غافلگیری اسرائیل از گستردگی تونل‌های حماس+فیلم و عکس


اعتراف سنگین روزنامه عبری/غافلگیری اسرائیل از گستردگی تونل‌های حماس+فیلم و عکس

اقتصادنیوز: روزنامه یدیعوت احارانوت از غافلگیری ارتش اسرائیل درباره حجم شبکه تونلی مقاومت فلسطین در غزه خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، منابع ارتش اسرائیل در گفت‌و‌گو با رسانه‌های این رژیم در خصوص حجم، طول عمق و پیچیدگی تونل‌های نیروهای عزالدین القسام (شاخه نظامی حماس) ابراز حیرت می‌کنند؛ آن‌ها صراحتا می‌گویند که تصورات پیشین ارتش اسرائیل به شکل گسترده اشتباه از آب در آمده است.

خبر مرتبط
کوه دردسر تونل‌های حماس برای اسرائیل/ ساختار اطلاعاتی تل‌آویو زیر سوال رفت!

اقتصادنیوز: به اعتقاد یک رسانه عبری، مشکل تونل‌ها، تهدیدهای حماس و حزب الله علیه اسرائیل، از سال‌ها پیش آشکار بوده است.

روزنامه یدیعوت احارانوت نوشت که ارتش اسرائیل از حجم شبکه تونلی مقاومت فلسطین در غزه غافلگیر شده است؛ منابع نظامی اسرائیلی به این روزنامه گفته‌اند که به نظر می‌رسد گستردگی تونل‌های حماس صدها برابر بیش از آن‌چیزی است پیش‌بینی می‌شد.

جنگ شهری برای ارتش‌های کلاسیک همواره یک کابوس محسوب می‌شود، حال اگر طرف مقابل دهها سال صرف حفر تونل در سراسر منطقه تحت نفوذ خود کرده باشد، بی شک شرایط دیوانه‌واری برای مهاجمین رقم خواهد خورد. همان تونل‌هایی که در ویتنام، ارتش مجهز آمریکا را پس از ۸ سال مجبور به پذیرش شکست کرد و از ویتنام بیرون انداخت. تونل‌های «کو چی هوشی مین» در ویتنام تا عمق ۲۰ متری زمین کنده شده و از امکانات اولیه خوبی بهره‌مند بودند، اما بی شک در برابر تونل‌هایی که حماس در غزه حفر کرده، بسیار ابتدایی محسوب می‌شوند.

خبر مرتبط
اعتراف ژنرال اسرائیلی درباره تونل‌های حماس/هیچ راه‌حلی برایشان وجود ندارد!

اقتصادنیوز: سرلشکر ذخیره ارتش اسرائیل اعتراف کرد: صحبت‌های ارتش اسرائیل و تحلیلگران را باور نکنید. هیچ راه حلی برای تونل‌های حماس وجود ندارد.

اعتراف سنگین روزنامه عبری/غافلگیری اسرائیل از گستردگی تونل‌های حماس+فیلم و عکس

نمایی از تونل‌هایی که ویت کنگ‌ها حفر کرده بودند

اعتراف سنگین روزنامه عبری/غافلگیری اسرائیل از گستردگی تونل‌های حماس+فیلم و عکس

ارتش اسرائیل در ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) از کشف یک تونل به طول چهار کیلومتر در شمال غزه و مشرف به شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه خبر داد و آن را بزرگترین تونلی عنوان کرد که تاکنون کشف کرده است، این تونل دارای چندین انشعاب و اتصال به همراه لوله‌کشی، برق و خطوط ارتباطی است و در برخی مناطق تا عمق ۵۰ متری زیر زمین پایین می‌رود و به اندازه کافی عریض بود که وسایل نقلیه داخل آن حرکت کنند.

ارتش اسرائیل این کشف را با سر و صدای زیاد به رسانه‌ها اعلام کرد، اما شبکه عبری وای‌نت نوشت که وجود چنین تونلی آن‌هم در چند متری شهرک‌های اسرائیلی نشان از اوج غفلت نهادهای امنیتی از تونل‌ سازی حماس دارد به طوریکه یکی از دهانه‌های این تونل در فاصله چند متری از منازل شهرک «نتیو هتارا» و در فاصله کوتاهی از پایگاه نظامی «ایرز» واقع شده است.

در مقابل نیز عزالدین القسام در پاسخ به ارتش اسرائیل گفت: «دیر رسیدید، مأموریت انجام شده است!».

رسانه‌های اسرائیلی طی روزهای ابتدایی ورود زمینی ارتش به غزه به نقل از مقامات و منابع این رژیم نوشتند که برآوردها نشان می‌دهد که حجم تونل‌های حماس ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلومتر است؛ حتی تا سال ۲۰۲۰ نیز هیچ اطلاعی از اینکه تونل‌های حماس تا نزدیک شهرک‌ها کشیده شده است، وجود نداشت؛ اما اکنون ارتش اسرائیل با واقعیتی ترسناک مواجه شده است، اینکه هیچ ایده‌ای درباره اینکه حجم تونل‌ها چه مقدار است ندارد.

این تونل‌ها تقریبا بزرگترین تهدید برای ارتش اسرائیل محسوب می‌شود، اشغالگران از این رو با انواع و اقسام تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته وارد معرکه شده‌اند و همزمان اقدام به بمباران شدید و وسیع خیابان‌ها می‌کنند تا بتوانند شبکه تونلی را از بین ببرند، به شکلی که در موارد بسیاری تمامی یک خیابان با تمامی خانه‌هایش با خاک یکسان شده است.

اما در خصوص تونل‌ها، انواع و کاربرد‌های مختلفی دارد؛ برخی از آن‌ها برای تأمین سلاح و لجستیک است، برخی برای امدادرسانی و برخی برای تهاجم و دفاع و برخی نیز مقر فرماندهی است، اما از تعداد و حجم آن‌ها و اینکه تا کجا ادامه دارد هیچ کس خبر ندارد.

برخی از این تونل‌ها تا عمق ۳۰ متری و ۶۰ متری پیش می‌رود و در برخی موارد چند تونل طبقاتی وجود دارد که با تجهیزات بسیاری ساخته و تجهیز شده‌اند تا جایی که برخی آن‌ها را نسل جدید تونل‌ها می‌دانند. برخی نیز در واقع تونل نیستند، چاله‌هایی هستند که برای فریب نظامیان اسرائیلی کنده شده و داخل آن بمب‌گذاری شده یا نیروهای فلسطینی درون آن کمین کرده‌اند، به طوریکه بخش زیادی از تلفات ارتش اشغالگر به دلیل ورود نظامیان به داخل این چاله‌هاست.

یک افسر اسرائیلی نیز روز گذشته به روزنامه نیویورک تایمز گفت که او ناظر نابودی ۵۰ تونل در منطقه «بیت حانون» بود، تونل‌هایی که به گفته او همگی با روش‌های مختلف بمب‌گذاری شده بودند.

اعتراف سنگین روزنامه عبری/غافلگیری اسرائیل از گستردگی تونل‌های حماس+فیلم و عکس

در این راستا نشریه اکونومیست روز یکشنبه در گزارشی نوشت که تل‌آویو بر این باور بود که این تونل‌ها وسعتی در حدود چند صد کیلومتر دارند؛ اما مقامات امنیتی اسرائیل اخیراً اعلام کرده‌اند که شبکه زیرزمینی حماس گسترده‌تر از این‌هاست. با گذشت سه ماه از آغاز جنگ و کشته شدن ۲۴ هزار فلسطینی، ارتش اسرائیل اذعان دارد که هنوز تا نابود کردن حتی نیمی از این شبکه زیرزمینی هم زمان زیادی باقی مانده است.

به نوشته این نشریه، ده‌ها عضو حماس حالا در حالت مبارزه چریکی قرار دارند و ارتش اسرائیل باید اغلب زیر آتش (حماس) عملیات‌های خود (برای نابودی تونل‌ها) را اجرا کند. تونل‌های بسیاری باقی مانده و اسرائیل باید بررسی کند که تا چه زمانی می‌تواند سربازانش را وادار به اجرای چنین کار خطرناکی کند.

در ویدئویی که عزالدین القسام چندی پیش منتشر کرد، نشان داده می‌شود که فلسطینی‌ها چگونه نظامیان اسرائیلی را داخل یکی از تونل‌ها کشانده و سپس با آن‌ها درگیر می‌شوند. تونل‌هایی که ارتش اشغالگر از آن‌ها با عنوان «دام مرگ» یاد می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اسرائیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت