هزینه ادامه جنگ در اوکراین برای روسیه/ پاشنه آشیل پوتین


هزینه ادامه جنگ در اوکراین برای روسیه/ پاشنه آشیل پوتین

اقتصادنیوز: در شرایطی که روسیه تلاش دارد تا با تداوم حملات موشکی اش به اوکراین، دست بالا را داشته باشد، اما گزاره های متعددی چون وضعیت بحرانی اقتصاد مسکو موجب شده تا بسیاری از ناظران از شرایط پیچیده کرملین بگویند.

به گزارش اقتصادنیوز، شب 29 دسامبر 2023، روسیه شهرهای اوکراین را هدف حملات موشکی تازه ای قرار داد.هدف از این عملیات، اجرایی کردن تهدید های پوتین در جریان سخنرانی اش در سال نو میلادی بود. با این حال، این نمایش هم شکست خورد، زیرا بیشتر موشک‌ها توسط پدافند هوایی اوکراین رهگیری شدند.پوتین می خواهد «عملیات نظامی ویژه» اش را با تغییر رژیم در اوکراین و جلوگیری از گسترش دامنه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی توجیه کند، 29 دسامبر،سرگئی شویگو،وزیر دفاع روسیه شاید ناخواسته اعتراف کرد که هدف کلی مسکو برای سال 2023 بسیار ساده‌تر بوده: حفظ خطوط دفاعی در برابر ضد حمله اوکراین.

پاشنه آشیل پوتین

پیامدهای جنگ اوکراین اقتصاد روسیه را تحت فشار قرار داده است. براساس گزارش های رسمی افزایش میزان بودجه دفاعی و امنیتی،استثمار بیش از حد دارایی‌های اساسی در کنار کمبود فزاینده نیروی کار منجر به عقب‌نشینی در تولید و خرابی‌های فنی شده، گزاره ای که غالبا در ضعف تأسیسات تولید دفاعی آشکار می‌شود پوتین تاکید دارد که پول مشکلی نیست. با این حال، حتی ممتازترین امپراتوری‌های تجاری مجبور به پرداخت مالیات اضافی و اهدای «کمک‌های مالی» به خصوص در زمان جنگ هستند. در همین حال، کاهش درآمد واقعی مردم عادی روسیه خود یک چالش است.به نوشته موسسه مطالعاتی جیمز تاون، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، بخش پرارزش نفت و گاز روسیه را مختل می‌کند، ساختارهایی که در تلاش برای یافتن حفره‌های جدید در رژیم تحریم‌های غربی هستند. همزمان رویکرد پیچیده شرکت‌های انرژی روسیه در بازارهای جهانی نفت، روابط مسکو با سایر تولیدکنندگان در قالب اوپک پلاس را پیچیده می‌کند. پوتین در سفر غیرمنتظره خود به امارات متحده عربی و عربستان سعودی در اوایل دسامبر 2023 تلاش کرد تا این تنش ها را از بین ببرد. با این حال، این سفر محرمانه کاهش شدید توانایی روسیه در اعمال نفوذ قابل توجه در امور بین‌المللی را نشان داد.

هزینه ادامه جنگ در اوکراین برای روسیه/ پاشنه آشیل پوتین

به کرملین تکیه نکنید!

کارشناسان کهنه‌کار، چهره هایی چون سرگئی کاراگانف و دیمیتری ترنین، در پی آن هستند که جاه‌طلبی‌های روسیه برای تثبیت موقعیت یک قدرت بزرگ را در ادعای رهبری «اکثریت جهانی» ضدغربی تعبیر کنند. در واقع، برای اکثر کشورهای مختلف سیاسی و خودمحور در آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه، تجربه تعامل با روسیه هشداری در باب خطرات خودکامگی تهاجمی برای توسعه جهانی است. روسیه چیزی برای ارائه به کشورهایی که به دنبال تسریع مدرنیزاسیون هستند، ندارد. این کشورها کاملاً آگاه هستند که مسکو ناچار است تمام منابع طبیعی و موقعیت اقتصادی موجود را در اختیار چین قرار دهد. هرچند ادعاهای پکن مبنی بر پاسخگویی به آرزوهای جنوب جهانی نیز چندان قانع کننده نیست. نخبگان سیاسی به طور قاطع کاهش قدت ظاهری روسیه را انکار می‌کنند. این در حالی است که گزارش ها می گویند، افکار عمومی روسیه بیش از آن که به جای پیروزی در جنگ اوکراین باشند، خواهان توقف درگیری ها هستند.

هزینه ادامه جنگ در اوکراین برای روسیه/ پاشنه آشیل پوتین

چرا پوتین عقب نشینی نمی کند؟

شکست ماموریت روسیه به ماه نشان از وضعیت وخیم این بازیگر دارد، رخدادی که منجر به پاکسازی شرکت دولتی روسکوسموس شد. این مقوله در تضاد با موفقیت های برنامه های فضایی در بسیاری از کشورهای دیگر، از هند بلندپرواز گرفته تا کره شمالی است. در این میان یک "موفقیت" وجود داشت تا آشفتگی پنهان در امور داخلی روسیه را مشخص کرد: سرکوب شورش گروه واگنر. واقعیت این است که ثبات احتمالا به معنای تخریب اقتصاد و جهش پوتین خواهد بود. جنگ در اوکراین روسیه را زخمی کرده است. میلیون‌ها شهروند این کشور که یا فرار کرده‌اند یا مجبور شده‌اند منتظر راهی برای خروج بمانند.. یکی از پیشنهاداتی که کرملین همواره بران تاکید دارد، اما نمی‌تواند به آن فکر کند، درخواست آتش‌بس و متعاقب آن پیمان صلح است. بهگفته ناظران تا زمانی که روسیه از سرزمین هایی که به دست آورده عقب نشینی نکند، اوکراین هرگز با چنین چشم انداز صلح موافقت نخواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا