بهترین هاچبک‌های اسپرت 2024 به انتخاب اتوکار؛ از GR یاریس تا گلف R و i30 N


بهترین هاچبک‌های اسپرت 2024 به انتخاب اتوکار؛ از GR یاریس تا گلف R و i30 N

در این مقاله جذاب بهترین هاچبک های اسپرت سال ۲۰۲۴ را به انتخاب مجله اتوکار بریتانیا خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. آنچه در این مطلب می‌خوانید: بهترین هاچبک های اسپرت ۲۰۲۴تویوتا GR یاریسهوندا سیویک تایپ Rهیوندای i20 Nفورد فوکوس STمرسدس ای ام جی...

در این مقاله جذاب بهترین هاچبک های اسپرت سال ۲۰۲۴ را به انتخاب مجله اتوکار بریتانیا خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

اگر به دنبال یافتن خودرویی پرفورمنس و همه‌کاره هستید یکی از بهترین گزینه‌ها هاچبکی اسپرت و داغ خواهد بود. پرفورمنس قابل‌توجه، فضای کابین مناسب و قیمت نسبتاً ارزان باعث شده‌اند این خودروها آدرنالین خون را به شدت بالا ببرند. دستورالعمل تولید چنین خودروهایی نسبتاً ساده است: یک هاچبک جمع‌وجور و خانوادگی را انتخاب کرده و یک پیشرانه بزرگ‌تر و قوی‌تر را روی آن نصب کنید. سپس دستی بر سر و روی سیستم تعلیق و ترمز بکشید تا محصول نهایی آماده شود.

بهترین هاچبک‌های اسپرت 2024 به انتخاب اتوکار؛ از GR یاریس تا گلف R و i30 N

برای جذاب‌تر شدن هرچه بیشتر خودرو نیز می‌توان یک کیت بدنه اسپرت با نوارهای مسابقه‌ای را در نظر گرفت. نتیجه نهایی هم هاچبکی خواهد بود که می‌تواند خودروهای زیادی را شرمنده کند. اگرچه ایده تولید هاچبک های اسپرت چیز جدیدی نیست اما تقریباً نیم ‌قرن پس از محبوب شدن این کلاس با تولید گلف GTI، خودروهای کوچک و اسپرت همچنان محبوبیت بالایی دارند و بسیاری از برندها در این کلاس به رقابت می‌پردازند. البته قوانین سخت‌گیرانه به معنی تغییر وضعیت هاچبک های داغ است. دیگر خبری از محصولات اسپرت و ارزان‌قیمت نیست و اگرچه پیشرانه‌های درون‌سوز همچنان تولید می‌شوند اما به نظر می‌رسد نفس این خودروها به شماره افتاده است. با این مقدمه شما را با بهترین هاچبک های اسپرت ۲۰۲۴ به انتخاب مجله اتوکار آشنا می‌کنیم.

بهترین هاچبک های اسپرت ۲۰۲۴

  1. تویوتا GR یاریس

بهترین هاچبک‌های اسپرت 2024 به انتخاب اتوکار؛ از GR یاریس تا گلف R و i30 N

هاچبک جذاب تویوتا GR یاریس در ابتدا برای رعایت قوانین مسابقات رالی در تولید تعداد محدودی نسخه جاده‌ای پدیدار شد و این اتفاق درست زمانی رخ داد که قوانین رالی تغییر کردند. در گذشته اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد خودرویی همچون GR یاریس فراموش می‌شد اما آکیو تویودا رئیس فعلی تویوتا یک ماشین باز تمام‌عیار است و بر تولید هاچبک موردبحث تأکید دارد. قطعاً هزینه توسعه GR یاریس بالاست اما تعهد ژاپنی‌ها به تولید خودروهای جذاب باعث شده این هاچبک همچنان در خط تولید باقی بماند. زیر پوست GR یاریس پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو با ۲۵۷ اسب بخار قدرت و سیستم چهار چرخ محرک قرار دارد و باعث ثبت صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۵.۵ ثانیه‌ای می‌شود.

  1. هوندا سیویک تایپ R

بهترین هاچبک‌های اسپرت 2024 به انتخاب اتوکار؛ از GR یاریس تا گلف R و i30 N

نسخه پیشین این خودرو یکی از بهترین هاچبک های اسپرت بازار بود و بنابراین انتظارات برای نسل جدید سیویک تایپ R بالا رفت و خوشبختانه هوندا هم کسی را ناامید نکرد. از جهت زیادی دلیل خوب ماندن سیویک تایپ R جدید این است که تغییر نسل آن به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت رخ نداد. همانند نسخه عادی یازدهمین نسل سیویک، بدنه و کابین طراحی جدیدی دارند اما پلتفرم خودرو نسخه بهینه شده نسل قبل است و همین موضوع درباره قوای محرکه نیز صدق می‌کند. زیر کاپوت تایپ R جدید پیشرانه ۲ لیتری توربوی آشنایی قرار دارد که از فلایول سبک‌تر، اگزوز جدید و… سود می‌برد و قدرتش از ۳۱۶ به ۳۲۵ اسب بخار رسیده است. گیربکس ۶ سرعته دستی نیز تعویض‌های بهتری دارد. شباهت‌های نسل قبل و جدید در زمینه سیستم تعلیق نیز ادامه دارد اما فاصله بین چرخ‌ها اندکی بیشتر شده است. این هاچبک اسپرت در عرض ۵.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. سیویک هنوز هم جزو خودروهایی است که ضربان قلب را بالا می‌برد و درعین‌حال برای سواری روزمره نیز گزینه‌ای خوب است؛ اما علت اینکه هوندا نتوانست رتبه اول این لیست را کسب کند به قیمت بیشتر آن نسبت به نسل قبل مربوط می‌شود.

  1. هیوندای i20 N

بهترین هاچبک‌های اسپرت 2024 به انتخاب اتوکار؛ از GR یاریس تا گلف R و i30 N

هیوندای ناگهان درباره تولید خودروهای پرفورمنس و ارزان‌قیمت جدی عمل کرد و سوپرمینی i20 N برگرفته از رالی دلیل اصلی آن بود. این خودرو نسخه‌ای ساده‌تر و ارزان‌تر از i30 N به شمار می‌رود و از دیفرانسیل لغزش محدود هم استفاده می‌کند. پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو، گیربکس ۶ سرعته دستی و دامپرهای غیرفعال جزو ویژگی‌های این خودرو هستند. کنترل خوب حرکات بدنه، دقت و پایداری در سرعت‌های بالا و فرمان دقیق جزو ویژگی‌های خوب i20 N هستند. این خودرو کابینی جادار و مجهز دارد و اکثر افراد دقت و پایداری آن را خواهند ستود. از طرف دیگر ماهیت این خودرو همانند فورد فیستا ST نیست و البته چنین چیزی اهمیت زیادی ندارد زیرا فیستا با بازار خداحافظی کرده است. شاید همین سرنوشت در انتظار هاچبک هیوندای نیز باشد زیرا نسخه استاندارد این خودرو به تازگی فیس لیفت شده اما کره‌ای‌ها حرفی درباره به‌روزرسانی نسخه N نزده‌اند و ترجیح داده‌اند روی مدل برقی آیونیک ۵ N تمرکز کنند.

  1. فورد فوکوس ST

بهترین هاچبک‌های اسپرت 2024 به انتخاب اتوکار؛ از GR یاریس تا گلف R و i30 N

فورد قبلاً چندین نمونه از بهترین هاچبک های دنیا را تولید کرده و اگرچه نسل فعلی فوکوس ST به اندازه یاریس و سیویک تیز و درگیر کننده نیست اما قطعاً میراث درخشان فورد را به نمایش می‌گذارد. این خودرو همچنین قیمت ارزان‌تری نسبت به هوندا دارد. از جمله ویژگی‌های شاخص فوکوس ST می‌توان به دامپرهای تطبیقی و دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی در جلو اشاره کرد که چنین چیزی به ندرت در این بازه قیمتی دیده می‌شود اما بی‌شک بر جذابیت‌های خودرو می‌افزاید. اگر خواهان هیجان بیشتر هستید می‌توانید نسخه تراک پک این خودرو را بخرید که به سیستم تعلیق پیچشی با تنظیم دستی، ترمزهای بزرگ‌تر، رینگ‌های سبک‌تر و لاستیک‌های پیرلی پی زیرو کورسا مجهز است. فوکوس ST هندلینگی چابک و جذاب داشته و تکان‌های بدنه به خوبی کنترل می‌شوند. شاید توازن مناسب این خودرو در ارائه یک محصول پرفورمنس روزمره جزو نقاط قوت اصلی‌اش باشد. شاید فوکوس ST فاقد ویژگی‌های کافی برای اول شدن در این کلاس باشد اما رقیبی بسیار قدر است.

  1. مرسدس ای ام جی A45S

بهترین هاچبک‌های اسپرت 2024 به انتخاب اتوکار؛ از GR یاریس تا گلف R و i30 N

اجازه دهید خود جملات صحبت کنند: مرسدس ای ام جی A45S یک هاچبک اسپرت چهار چرخ محرک با قیمت بسیار بالا و پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ۴۱۶ اسب بخاری است. این خودرو نه تنها به قوی‌ترین پیشرانه ۴ سیلندر تولید انبوه دنیا مجهز شده بلکه خروجی ویژه آن بالاتر از فراری ۴۸۸ پیستاست. در واقع با محصولی دیوانه کننده روبرو هستیم. عملکرد خودرو در خط مستقیم بسیار خوب است اما سورپرایز واقعی به سواری آن در مسیرهای پر پیچ و خم مربوط می‌شود. بدنه به خوبی در سرعت‌های بالا کنترل می‌شود و شاسی نیز پایداری بالایی دارد. چسبندگی برجسته مرسدس به همراه بازخورد مناسب فرمان باعث می‌شوند A45S جزو بهترین‌های کلاس خود باشد. اگرچه این هاچبک یک پدیده به شمار می‌رود اما قیمت بسیار بالایی دارد که آن را از دسترس افراد زیادی خارج می‌کند. در مجموع باید گفت ژرمن‌ها یک استثنا تولید کرده‌اند که عملکردی خیال‌انگیز دارد و اگر فکر می‌کنید قیمت آن خیلی بالاست می‌توانید A35 را انتخاب کنید که از ظاهر تقریباً مشابهی با A45S سود می‌برد.

  1. فولکس‌واگن گلف R

بهترین هاچبک‌های اسپرت 2024 به انتخاب اتوکار؛ از GR یاریس تا گلف R و i30 N

گلف R نسخه چهار چرخ محرک و اسپرت از این هاچبک مشهور است که البته برخلاف ۲۰ سال پیش خیلی نمی‌درخشد. پیشرانه ۲ لیتری توربوی این خودرو ۳۱۶ اسب بخار قدرت ارائه می‌کند و از دیگر ویژگی‌های شاخص می‌توان به دامپرهای تطبیقی اشاره کرد. سیستم چهار چرخ محرک نیز توانایی‌های بالایی دارد که به کار رانندگان خواهد آمد. نسل هشتم گلف R شخصیت بسیار متفاوتی نسبت به نسل قبل آن دارد و نقاط ضعف قبلی همچون پایداری کمتر را برطرف کرده است. درعین‌حال کنترل حرکات بدنه بهبود یافته و راننده نیز بیشتر در امر رانندگی دخیل می‌شود. برای افرادی که ویژگی‌های گلف نسل هفتم را دوست دارند، نسل هشتم کمی بیش از جدی حس می‌شود اما شکی وجود ندارد که توانایی‌های دینامیکی گلف R بهبود یافته است. دیفرانسیل عقب باعث چابکی بسیار خوب این هاچبک آلمانی شده و در نرم‌ترین حالت‌های دامپرها نیز سواری مناسبی را تجربه خواهید کرد.

  1. فولکس‌واگن گلف GTI

بهترین هاچبک‌های اسپرت 2024 به انتخاب اتوکار؛ از GR یاریس تا گلف R و i30 N

نسل‌های قبلی گلف GTI همواره در چنین لیست‌هایی حضور داشته‌اند اما این نسل از خودرو کمی متفاوت نشان می‌دهد. ژرمن‌ها در جست‌وجوی هندلینگ بهتر و درگیری بیشتر راننده با نسل هشتم گلف GTI بودند اما تنها به پاسخ برخی پرسش‌ها رسیدند. نتیجه نهایی سفتی بیش ‌از حد سواری خودروست که باب میل نیست. البته این به معنی بد بودن خودرو نیست چراکه در سواری‌های روزمره همچنان می‌توان هیجان را تجربه کرد. پیشرانه ۲ لیتری ۲۴۲ اسب بخاری گلف GTI در مقایسه با سایر خودروهای این لیست کم‌رمق‌تر است اما پاسخ خوبی به دستورات راننده می‌دهد و شاسی هم سرزنده عمل می‌کند. فرمان خودرو علیرغم تیز بودن همچنان کمی سبک و کرخت است. تریم کلاب اسپرت گلف GTI قدرت ۲۹۶ اسب بخاری دارد و نسبت دنده نهایی آن کاهش یافته و سیستم تعلیق سفت‌تر شده که حاصل این کار چسبندگی بیشتر و هندلینگ بهتر است. البته با تمامی این تغییرات هم GTI را نمی‌توان بهترین خودرو از نظر توازن هندلینگ و نرمی یا جذاب‌ترین خودرو برای راننده دانست. با معرفی نسخه فیس لیفت گلف در هفته‌های آینده شاید برخی از این مشکلات برطرف شوند.

  1. هیوندای i30 N

بهترین هاچبک‌های اسپرت 2024 به انتخاب اتوکار؛ از GR یاریس تا گلف R و i30 N

هیوندای به وضوح علاقه‌ای به کارهای نصفه و نیمه ندارد و اولین محصول برند N نیز چنین چیزی را نشان می‌دهد. i30 N حاصل تلاش‌های آلبرت بیرمن مدیر اسبق بخش M بی ام و است که سر و زیادی به پا کرده است. این خودرو پرفورمنسی سورپرایز کننده را به نمایش می‌گذارد، چیزی که از یک برند کم‌تجربه در این کلاس انتظار نمی‌رود. از نظر کنترل فرمان و شاسی شاهد حس هاچبک های سنتی هستیم و قدرت بالا و سفتی دامپرها نیز این حس را بهبود می‌بخشند. البته جای شرمساری دارد که هیوندای دیگر مدل پایه ۲۴۷ اسب بخاری با رینگ‌های کوچک‌تر را ارائه نمی‌کند چراکه مدل‌های قوی‌تر سواری سفت‌تری دارند. تنظیمات زیادی برای درگیری راننده، توازن و هیجان رانندگی اعمال شده و بی‌شک این خودرو نظر مثبت مالکان را جلب خواهد کرد.

  1. اشکودا اوکتاویا vRS

بهترین هاچبک‌های اسپرت 2024 به انتخاب اتوکار؛ از GR یاریس تا گلف R و i30 N

اوکتاویا vRS همواره پاسخ اشکودا به سؤال رانندگی بوده که به سن مشخصی رسیده و خواهان یک خودروی جادار برای سواری روزمره هستند و درعین‌حال نیز از رانندگی پرهیجان بدشان نمی‌آید. انعطاف‌پذیری آن چیزی است که اشکودا در این کلاس بروز می‌دهد. شما می‌توانید پیشرانه ۲ لیتری توربوی بنزینی با ۲۴۲ اسب بخار قدرت را انتخاب کرده یا به پیشرانه ۲ لیتری دیزلی ۱۹۷ اسب بخاری روی بیاورید. حتی امکان سفارش سیستم چهار چرخ محرک نیز وجود دارد. این خودرو همچنین به‌صورت هاچبک ۵ درب و استیشن نیز عرضه می‌شود. مدل بنزینی این خودرو از سواری مناسب خانواده‌ها و پرفورمنس کافی و هندلینگ چابک برای جلب نظر رانندگان سود می‌برد. مدل دیزلی چهار چرخ محرک هم کشش بهتری را برای سواری روزمره فراهم می‌کند و مصرف سوخت کمتری دارد. اگر به دنبال هاچبکی داغ برای خود و خانواده هستید شاید اوکتاویا vRS گزینه مناسبی باشد.

  1. کوپرا بورن

بهترین هاچبک‌های اسپرت 2024 به انتخاب اتوکار؛ از GR یاریس تا گلف R و i30 N

آخرین گزینه در لیست بهترین هاچبک های اسپرت ۲۰۲۴ مدلی برقی است. شاید کوپرا بورن به اندازه دیگر هاچبک های لیست شاخص و پرقدرت نباشد اما هم از نظر طراحی ظاهری و هم از نظر سواری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بورن بر اساس پلتفرم فولکس‌واگن ID.3 شکل گرفته و موتور برقی آن ۲۲۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این خودرو سرعت قابل‌توجهی دارد و طرفداران خودروهای سریع را ناامید نخواهد کرد. فرمان تیز، پایداری مناسب و تکان‌های کم بدنه نیز موجب عبور سریع از پیچ‌ها می‌شوند. بورن همانند دیگر هاچبک های اسپرت دارای کابینی جادار و منعطف است و سواری روزمره آن نیز راحت و نرم خواهد بود. خودروی موردبحث با وجود باتری ۷۷ کیلووات ساعتی می‌تواند شعاع حرکتی بسیار قابل‌احترام ۵۵۰ کیلومتری را فراهم سازد.

برچسب ها
2024 هاچ بک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد غروب | 7 انشا زیبا کوتاه و بلند با موضوع غروب برای محصلین