چرا تویوتا لندکروزر چهل‌ساله هنوز هم خریدار دارد؟


چرا تویوتا لندکروزر چهل‌ساله هنوز هم خریدار دارد؟

تویوتا لندکروزر سری ۷۰ اولین بار در سال ۱۹۸۴ به بازار آمد و با گذشت چهار دهه هنوز خودروی بسیار محبوبی است. دلیل این محبوبیت چیست؟ آنچه در این مطلب می‌خوانید: معرفی و انواع لندکروزر سری ۷۰تعمیر و نگهداری سادهقابلیت تغییر و اصلاحویژگی‌های جدید...

تویوتا لندکروزر سری ۷۰ اولین بار در سال ۱۹۸۴ به بازار آمد و با گذشت چهار دهه هنوز خودروی بسیار محبوبی است. دلیل این محبوبیت چیست؟

تویوتا لندکروزر سری ۷۰ خودروی بسیار خاصی است زیرا با وجود پیشرفت سریع تکنولوژی خودروها، توانسته چهل سال جایگاه خود را در بازار حفظ کند. این خودرویی است که طی چهار دهه قلب علاقه‌مندان به ماجراجویی را به دست آورده است؛ اما چرا خریداران هنوز هم سراغ این لندکروزر چهل‌ساله می‌روند با وجودی که کاملاً قدیمی شده است؟ در ادامه قصد داریم به پاسخ این سؤال بپردازیم و همچنین نگاهی به ویژگی‌های جدید سری ۷۰ طی به‌روزرسانی اخیر آن داشته باشیم.

چرا تویوتا لندکروزر چهل‌ساله هنوز هم خریدار دارد؟

معرفی و انواع لندکروزر سری ۷۰

لندکروزر سری ۷۰ یک خودروی آفرودی و کاری جان‌سخت است که از زمان معرفی در سال ۱۹۸۴ به نماد دوام و قابلیت اطمینان تبدیل شده است. این ماشین ابتدا برای پاسخگویی به نیازهای کشاورزان استرالیایی، معدن‌کاران و نیروهای نظامی طراحی شد. سری ۷۰ به لطف ساختار مستحکم، شاسی مقاوم، اکسل‌های صلب و پیشرانهٔ ساده و درعین‌حال قدرتمند، می‌توانست در برابر خشن‌ترین و سخت‌ترین استفاده‌ها مقاومت کند. به همین دلیل، این لندکروزر در مناطق دورافتاده‌ای که قابلیت اطمینان نه یک اولویت بلکه یک ضرورت است، به خودروی بسیار محبوبی تبدیل شد. این ماشین هم‌اکنون در انواع زیر تولید می‌شود:

  • استیشن: این یک نسخهٔ چهاردر واگن است که بیشتر برای استفاده‌های خانوادگی مناسب خواهد بود.
  • تروپ کریر: این نسخه با بخش عقبی بسیار جادار، برای جابجایی افراد زیاد مناسب است.
  • وانت تک کابین: این پیکاپی تک کابین دودر است که ظرفیت بار زیادی دارد.
  • وانت دو کابین: این نسخه با کابین چهاردر، کارایی پیکاپ را با فضای سرنشین بیشتر ترکیب می‌کند.

چرا تویوتا لندکروزر چهل‌ساله هنوز هم خریدار دارد؟

تعمیر و نگهداری ساده

سری ۷۰ علاوه بر دوام، به دلیل تعمیر و نگهداری ساده هم موردعلاقهٔ خریداران است. در زمانی که خودروهای مدرن امروزی پر از سیستم‌های الکترونیکی هستند، سری ۷۰ بسیار ساده بوده و تعمیر آن آسان خواهد بود. این یعنی می‌توان با ابزارهای ساده در مناطق دورافتاده اقدام به تعمیر آن کرد. علاوه بر این، سری ۷۰ توانسته در طول سال‌ها جایگاه ویژگی در قلب علاقه‌مندان به آفرود به دست بیاورد. طراحی کلاسیک جعبه‌ای شکل این ماشین یادآور دوران طلایی خودروهای ۴×۴ است که حس نوستالژی به علاقه‌مندان می‌دهد.

چرا تویوتا لندکروزر چهل‌ساله هنوز هم خریدار دارد؟

قابلیت تغییر و اصلاح

علاوه بر قابلیت اطمینان، دوام و سهولت نگهداری، یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود خریداران جذب سری ۷۰ شوند، قابلیت تغییر و اصلاح آن است. این مثل یک بوم سفید است که هرکسی می‌تواند خودروی موردنظر خود را روی آن بنا کند. بهترین مثال برای این موضوع، نسخهٔ تروپ کریر است. در این نسخه، فضای جادار عقب را می‌توان به آشپزخانه و فضای نشیمن تبدیل کرد. علاوه بر این، اکسل‌های صلب سری ۷۰ نیز به‌راحتی امکان نصب لاستیک‌های بزرگ‌تر و آفرودی را فراهم می‌کنند. این یعنی شما می‌توانید یک خانهٔ کوچک چرخ‌دار داشته باشید که توانایی عبور از هر مسیری را دارد.

چرا تویوتا لندکروزر چهل‌ساله هنوز هم خریدار دارد؟

ویژگی‌های جدید لندکروزر سری ۷۰ برای سال ۲۰۲۴

سری ۷۰ طی چهل سال تولید، خیلی کم مورد به‌روزرسانی قرار گرفته و طراحی قبلی آن بیش از یک دهه پیش ارائه شده بود. به‌تازگی اما تویوتا بالاخره این شاسی‌بلند سالخورده را بروز کرده است. مهم‌ترین تغییر سری ۷۰ اضافه شدن یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری دیزلی چهار سیلندر جدید به همراه گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به لیست انتخاب‌های آن است که هردو از هایلوکس گرفته شده‌اند؛ بنابراین، این قوای محرکهٔ جدید قبلاً امتحان خود را پس داده است و گزینه‌ای مدرن‌تر و کم‌مصرف‌تر را در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

چرا تویوتا لندکروزر چهل‌ساله هنوز هم خریدار دارد؟

علاوه بر این، طی این به‌روزرسانی تویوتا به‌طور کامل نمای جلویی سری ۷۰ را بازطراحی کرده است. چراغ‌های گرد و راهنماهای مجزا یادآور نمونه‌های اولیهٔ سری ۷۰ هستند که بسیار جذاب به نظر می‌رسند. علاوه بر این، ارتفاع گلگیرها و کاپوت هم برای مطابقت با قوانین ایمنی عابر پیاده افزایش پیدا کرده است درحالی‌که حالا چراغ‌های جلو هم از قابلیت تنظیم ارتفاع برخوردار شده‌اند. در همین حال، داخل خودرو هم به‌روزرسانی‌هایی را تجربه کرده اما همچنان سادگی آن حفظ شده است. آینه‌های برقی، نمایشگر دیجیتالی در صفحه آمپر، چراغ‌های خودکار و دو پورت USB ازجمله ویژگی‌های جدیدی هستند که به سری ۷۰ اضافه شده‌اند.

چرا تویوتا لندکروزر چهل‌ساله هنوز هم خریدار دارد؟

معایب احتمالی پیشرانهٔ جدید

یکی از خواستنی‌ترین ویژگی‌های سری ۷۰، پیشرانهٔ ۴.۵ لیتری V8 توربودیزل آن است. روی کاغذ، این موتور با ۲۰۱ اسب بخار قدرت، در برابر پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری جدید با ۲۰۲ اسب بخار قدرت گزینهٔ برتری به نظر نمی‌رسد. جالب اینکه پیشرانهٔ کوچک‌تر ۲.۸ لیتری با ۵۰۰ نیوتن متر، حتی گشتاور بیشتری هم از ۴۵۰ نیوتن متر موتور قدیمی تولید می‌کند. بااین‌حال، قدرت نقطهٔ قوت موتور V8 نبود بلکه به خاطر سادگی و همین‌طور پتانسیل باورنکردنی تیونینگ شهرت داشت که می‌توانست به‌راحتی قدرت را به مرز ۳۰۰ اسب بخار برساند. این مزیت بزرگی برای سری ۷۰ بود زیرا از این خودرو بیشتر برای یدک کشی بارهای سنگین یا حمل تجهیزات سنگین‌وزن استفاده می‌شود. موتور جدید ۲.۸ لیتری اما به آن اندازه قابلیت تیونینگ ندارد. البته خروجی استاندارد این پیشرانهٔ چهار سیلندر برای اکثر خریداران کافی خواهد بود.

چرا تویوتا لندکروزر چهل‌ساله هنوز هم خریدار دارد؟

سری ۷۰ در کدام مناطق محبوبیت دارد و چرا؟

همان‌طور که گفته شد، لندکروزر سری ۷۰ به خاطر استحکام و قابلیت اطمینان بی‌نظیرش شهرت دارد و به همین دلیل، در مناطق خاصی از جهان مثل استرالیا، جایگاه ویژه‌ای در قلب مردم پیدا کرده است. در بسیاری از مناطق دورافتادهٔ این کشور، ممکن است صدها کیلومتر از تمدن فاصله داشته باشید که این یعنی زندگی شما به خودروی‌تان بستگی خواهد داشت. علاوه بر این، به دلیل محبوبیت سری ۷۰ در استرالیا، یافتن قطعات یدکی آن‌هم آسان است. این لندکروزر در مناطق خاصی از آفریقا و خاورمیانه هم به همین دلایل محبوبیت زیادی دارد. در این مناطق مسیرهای خشن و مکان‌های دورافتاده‌ای وجود دارد که به خودرویی قابل‌اعتماد نیاز خواهد داشت.

چرا تویوتا لندکروزر چهل‌ساله هنوز هم خریدار دارد؟

سخن پایانی

تویوتا لندکروزر سری ۷۰ طی چهار دهه به یک نماد تبدیل شده است. درحالی‌که شاسی‌بلندهای مدرن امروزی بسیار پیچیده شده‌اند، سری ۷۰ همچنان خودرویی ساده، بادوام و کم‌خرج است. به همین دلیل، در برخی از مناطق جهان، خریداران هنوز هم دیوانهٔ سری ۷۰ هستند و لیست‌های انتظار چندساله برای آن تشکیل می‌شود. از این ماشین می‌توان به‌عنوان یک وسیلهٔ کاری توانمند، خودرویی برای ماجراجویی و حتی یک ماشین نمادین برای تردهای شهری استفاده کرد و این جایگاهی است که کمتر خودرویی در طول تاریخ توانسته به آن دست پیدا کند.

چرا تویوتا لندکروزر چهل‌ساله هنوز هم خریدار دارد؟

منبع
TopSpeed

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن