مشارکت دانش آموزان در کاهش آلودگی هوا جلب می شود


مشارکت دانش آموزان در کاهش آلودگی هوا جلب می شود

به گزارش رکنا، روز ۲۹ دی‌ماه در «هفته هوای پاک » امسال به عنوان «روز هوای پاک، آموزش و مشارکت عمومی» نام‌گذاری شده است که یادآور می‌شود حل مشکل هوای پاک با آگاه‌سازی دولت، بخش خصوصی و مردم و...

به گزارش رکنا، روز ۲۹ دی‌ماه در «هفته هوای پاک » امسال به عنوان «روز هوای پاک، آموزش و مشارکت عمومی» نام‌گذاری شده است که یادآور می‌شود حل مشکل هوای پاک با آگاه‌سازی دولت، بخش خصوصی و مردم و مشارکت این سه عنصر در کنار یکدیکر میسر خواهد بود.

در همین راستا، نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پدیده‌های محیط زیستی عصر حاضر، تمام شئونات زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده و سبب شده است که محیط‌زیست به یک امر اجتماعی تبدیل شود که مدیریت آن به مشارکت گسترده و همه‌جانبه تمامی گروه‌های جامعه نیاز دارد.

وی همچنین چالش آلودگی هوا را یکی از معضلات عصر حاضر و منبعث از عوامل اقتصادی و صنعتی دانست که دارای تأثیرات گسترده اجتماعی است که بدون جلب مشارکت هدفمند و اثربخش عموم مردم و دولت‌ها، امکان مدیریت مطلوب امور محیط‌زیستی بخصوص آلودگی هوا را ندارند.

مرادی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در کشور افزود: با وجود اقدامات ترویجی و آموزشی سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و همچنین سازمان‌های محیط‌زیستی مردم‌نهاد، در سال‌های اخیر بسیاری از چالش‌های محیط‌زیستی همچون آلودگی هوا تداوم و حتی افزایش داشته‌اند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست، اثرات فزاینده مخاطرات زیست‌محیطی همچون آلودگی هوا بر زندگی عادی، کسب‌وکار و بخصوص سلامت را باعث ایجاد حساسیت جامعه نسبت به محیط‌زیست دانست و خاطرنشان کرد: طرح این مسائل منجر به علت‌یابی تداوم آلودگی هوا در رسانه‌ها و بخصوص شبکه‌های اجتماعی در بین مردم شده است.

وی در ادامه افزایش حساسیت و آگاهی عمومی را موجب ایجاد مطالبه‌گری گسترده در بین مردم، نخبگان و فعالان اجتماعی از همه دستگاه‌های مسئول که باعدم انجام وظایف محوله در تداوم آلودگی هوا مؤثر بوده‌اند، دانست و گفت: برای حل این مساله، همه اشخاص، دستگاه‌ها و موسسات تجاری و غیرتجاری که مشمول قانون هوای پاک هستند، باید به وظیفه اجتماعی خود برای کاهش اثرات مخرب فعالیت‌هایشان بر محیط‌زیست عمل کنند.

مرادی همچنین آگاهی از اثرات مخرب رفتارهای ضد محیط‌زیستی را وظیفه اخلاقی هر شخصیت حقیقی و حقوقی دانست و تصریح کرد: برای کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا، علاوه بر انجام تکالیف صنایع آلاینده و دستگاه‌های ذی‌ربط، شهروندان نیز باید تلاش کنند.

مرادی رتبه ششم ایران در شدت مصرف انرژی در دنیا را نتیجه پایین بودن بهره‌وری انرژی در کشور ارزیابی کرد و گفت: مصرف بالای انرژی که عمده آن از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود، به منزله افزایش آلاینده‌های هوا است و برای حل این بحران، تمام سطوح اجتماعی شامل دولت به عنوان سیاستگذار، بخش خصوصی به عنوان بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی یا عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات و مردم به عنوان مصرف‌کنندگان باید مسئولیت خود را بپذیرند و با یکدیگر همکاری کنند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در نظر گرفتن روزی برای جلب مشارکت عمومی و ترویج مسئولیت اجتماعی، همه‌ساله در هفته هوای پاک ضرورتی اساسی است و نباید از اهمیت آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها غفلت کرد که بر همین اساس، روز ۲۹ دی‌ماه در «هفته هوای پاک» امسال به نام «روز هوای پاک، آموزش و مشارکت عمومی» درنظر گرفته شده است.

مرادی بیان داشت: معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست در راستای اهداف و ماموریت خود برای مردمی‌سازی محیط‌زیست و تحقق شعارهای دولت مردمی در تلاش است تا با اجتماعی‌سازی محیط‌زیست با تعریف و اجرای برنامه‌هایی مانند کیفی‌سازی خانه‌های محیط زیست در سراسر کشور، ایجاد خانه‌های فناور، طرح سفیران محیط‌زیست، پرچمداری هر استان در یک موضوع آموزشی و مشارکت محور و ... با ایجاد تحول فرهنگی در حوزه محیط‌زیست، زمینه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و مشارکت همه اقشار را فراهم کند.

وی همچنین نقش مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی را در حل معضل آلودگی هوا نقشی کلیدی دانست و گفت: علاوه بر تلاش برای آگاه‌سازی جامعه در طول سال، برنامه‌ریزی شده است تا در هفته هوای پاک از ظرفیت و ضریب نفوذ ائمه جمعه سراسر کشور استفاده شود.

مرادی افزود: یکی از دلایل تشکیل خانه‌های محیط زیست، ایجاد محلی برای مراجعه و آگاه‌سازی مردم برای حل معضلات محیط‌زیستی است و به مناسبت هفته هوای پاک با اجرای برنامه‌های ترویجی و آموزشی هوای پاک در خانه‌های محیط زیست، تلاش می‌کنیم تا مردم با مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه آشنا شوند.

وی با اشاره به جمعیت میلیونی دانش آموزان کشور و به تبع آن معلمان و خانواده‌های آن‌ها گفت: طی تعامل با وزارت آموزش و پرورش در تلاش هستیم تا با ایجاد پویش‌های محیط‌زیستی برای ترویج کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و جایگزینی آن با حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه و رعایت صحیح الگوی مصرف انرژی در خانه و مدرسه، سهم دانش‌آموزان را از در مشارکت اجتماعی برای کاهش آلودگی هوا به آن‌ها یادآور شویم.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، خانه‌های فناور را یکی از اقدامات برجسته دولت مردمی در سازمان متبوع خود برشمرد که با هدف رفع چالش‌ها و نیازهای محیط‌زیست کشور از طریق بهبود فرآیند پژوهش‌ها، تحقیقات علمی، دانش‌بنیان، ارتقای ظرفیت‌های فردی، سازمانی و مدیریتی صاحبان ایده و اختراع، کارآفرینان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تاسیس می‌شوند و در زمینه معضل آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت، ضمن شناسایی روش‌های فناورانه و ارائه راهکارهای سازنده بومی در زمینه حفظ تعادل زیست‌بوم‌ها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست، به کاهش آلودگی هوا در استان‌های کشور کمک خواهند کرد.

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مرادی در پایان گفت: به مناسبت «هفته هوای پاک» برنامه‌ریزی شده است تا دو خانه فناور محیط‌زیست در استان‌های البرز و یزد افتتاح شوند.


مشارکت دانش آموزان در کاهش آلودگی هوا جلب می شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصویر روز ناسا: پیش‌بینی وضع هوا در سیاره فراخورشیدی «اسطرلاب»