درخواست عجیب کنگره ناسا در مقابل چین!


درخواست عجیب کنگره ناسا در مقابل چین!

ایسنا نوشت: حزب کمونیست چین فعالانه از شرکای بین‌المللی برای یک مأموریت سفر به ماه دعوت می‌کند و جاه‌طلبی خود را برای حضور فضانوردان انسانی روی سطح تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است. کشوری که ابتدا فرود می‌آید، می‌تواند برای اینکه فعالیت‌های قمری آینده با باز بودن و شفافیت یا به شیوه‌ای محدودتر انجام شود، روال ایجاد کند.

به نظر می‌رسد تاخیر در برنامه سفر به ماه آرتمیس ناسا برخی از اعضای کنگره را عصبانی کرده است و آن‌ها از ناسا می‌خواهند که برای رسیدن زودتر به ماه قبل از چین تلاش کند.

هفته گذشته، ناسا اعلام کرد که ماه سپتامبر سال ۲۰۲۵ را برای ماموریت آرتمیس ۲ (Artemis ۲) که چهار فضانورد را به مدار ماه می‌فرستد و ماه سپتامبر ۲۰۲۶ را برای ماموریت آرتمیس ۳ (Artemis ۳) که برای اولین بار در بیش از نیم قرن بشر را روی ماه فرود می‌آورد، در نظر دارد.

این تاریخ‌های جدید نشان دهنده تعویق حدود یک ساله برای هر دو پرواز است. این فشار برای به تعویق افتادن دو ماموریت به دلیل نیاز به انجام مطالعات بیشتر در مورد سخت‌افزارهای کلیدی آرتمیس، مانند سپر حرارتی کپسول اوریون سرنشینان ناسا است که در طول ماموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱ در اواخر سال ۲۰۲۲، آنطور که انتظار می‌رفت، عمل نکرد.

کمیته علم، فضا و فناوری مجلس نمایندگان ایالات متحده جلسه استماعی درباره طرح جدید آرتمیس برگزار کردند و چندین عضو از این تعویق ابراز نگرانی کردند.

فرانک لوکاس (Frank Lucas)، رئیس کمیته در سخنان خود گفت: به همکارانم یادآوری می‌کنم که ما تنها کشوری نیستیم که علاقه‌مند به فرستادن انسان به ماه هستیم.

او افزود: حزب کمونیست چین فعالانه از شرکای بین‌المللی برای یک مأموریت سفر به ماه دعوت می‌کند و جاه‌طلبی خود را برای حضور فضانوردان انسانی روی سطح تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است. کشوری که ابتدا فرود می‌آید، می‌تواند برای اینکه فعالیت‌های قمری آینده با باز بودن و شفافیت یا به شیوه‌ای محدودتر انجام شود، روال ایجاد کند.

زوئی لوفگرن (Zoe Lofgren)، عضو رده‌بندی کمیته دموکرات کالیفرنیا، احساسات مشابهی را ابراز کرد.

او در سخنان خود گفت: اجازه دهید واضح بگویم: من از آرتمیس حمایت می‌کنم. اما من می‌خواهم که موفقیت‌آمیز باشد، به ویژه با در نظر گرفتن چین. ما می‌خواهیم در کمیته کمک کنیم تا اطمینان حاصل شود که «آرتمیس» قوی است و همسو با ما به سوی رهبری جهان دست در دست شرکایمان در اکتشاف انسان در ماه و فراتر از آن قرار دارد.

چندین عضو دیگر کمیته تاکید کردند که مسابقه ماه بخشی از رقابت گسترده‌تر با چین است و اینکه کسب رتبه دوم می‌تواند امنیت ملی ایالات متحده را به خطر بیندازد.

ریچ مک کورمیک (Rich McCormick) در این جلسه گفت: چین هدف دارد تا سال ۲۰۴۵ به عنوان رهبر جهانی در فضا از ایالات متحده پیشی بگیرد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد. من فکر می‌کنم پیشروی ما در فناوری فضایی از ایالات متحده محافظت می‌کند نه فقط از اقتصاد، بلکه فناوری‌هایی که می‌توانند برای بشریت مفید باشند.

بیل پوزی (Bill Posey) از فضا به عنوان «بالاترین نقطه نظامی» یاد کرد و گفت که هر کسی که در فضا رهبری کند، سرنوشت این زمین را کنترل خواهد کرد.

درخواست عجیب کنگره ناسا در مقابل چین!

ویلیام راسل، مدیر قراردادها و خریدهای امنیت ملی در دفتر پاسخگویی دولت ایالات متحده و جورج اسکات، سرپرست بازرس کل آژانس فضایی ناسا در مورد چالش‌های پیش رو برای برنامه آرتمیس که هدف آن ایجاد یک پایگاه در نزدیکی قطب جنوبی ماه تا پایان دهه ۲۰۲۰ است، بحث کردند.

اسکات گفت: ناسا برآورد جامعی برای تمام هزینه‌های آرتمیس ایجاد نکرده است.

اسکات افزود: بدون اینکه آژانس به طور کامل هزینه کلی ماموریت‌های فعلی و آینده را گزارش کند، تصمیم گیری آگاهانه در مورد نیازهای مالی بلندمدت ناسا برای کنگره دشوار خواهد بود.

کورنر این چالش‌ها و چالش‌های دیگر را تصدیق کرد، اما تاکید کرد که ناسا برای غلبه بر آن‌ها کار می‌کند و در مسیر انجام این کار است.

او با اشاره به اظهارات رئیس ناسا، بیل نلسون، گفت: ما معتقدیم و مدیر ما هفته گذشته در مورد آن صحبت کرد که ما قبل از چین روی سطح ماه خواهیم بود و قصد ما این است که این اتفاق بیفتد.

مایک گریفین، رئیس و یکی از بنیانگذاران شرکت مشاوره LogiQ، که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ به عنوان مدیر ناسا خدمت کرد، اما خوش‌بین نبود. در واقع، او نسبت به برنامه آرتمیس که در حال حاضر در حال اجرا است، بسیار دلسرد است.

گریفین در جلسه استماع گفت: به نظر من، برنامه آرتمیس بیش از حد پیچیده و هزینه آن غیرواقعی است، ایمنی سرنشینان را به خطر می‌اندازد و بسیار بعید است که به موقع کامل شود، حتی اگر موفقیت آمیز باشد.

او تاکید کرد که با توجه به اهمیت مسابقه فعلی ماه این کاستی‌ها یک مساله بزرگ است.

گریفین گفت: برای ایالات متحده و شرکای آن این‌که زمانی که دیگران در ماه هستند، روی ماه نباشند، غیرقابل قبول است. ما به برنامه‌ای نیاز داریم که با آن موضوع سازگار باشد. آرتمیس آن برنامه نیست. ما باید آن را دوباره راه‌اندازی کنیم، نه اینکه آن را در مسیر خود نگه داریم.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1862642

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید