قهرمانی تاریخی آئودی در رالی داکار 2024 با شاسی بلند برقی


قهرمانی تاریخی آئودی در رالی داکار 2024 با شاسی بلند برقی

پس از ۱۲ مرحله از رالی داکار ۲۰۲۴، خودروی برقی آئودی به قهرمانی رسید. این رویداد تاریخی، آینده‌ی موتوراسپرت و خصوصا مسابقات رالی جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شاسی‌بلند برقی آئودی RS Q e-tron عملکرد شگفت‌انگیز خود در رالی داکار ۲۰۲۴ را ادامه...

پس از ۱۲ مرحله از رالی داکار ۲۰۲۴، خودروی برقی آئودی به قهرمانی رسید. این رویداد تاریخی، آینده‌ی موتوراسپرت و خصوصا مسابقات رالی جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شاسی‌بلند برقی آئودی RS Q e-tron عملکرد شگفت‌انگیز خود در رالی داکار ۲۰۲۴ را ادامه داد و حالا بالاتر از تویوتا و فورد، صدرنشین است. این قهرمانی برای کارلوس ساینز راننده آئودی هم افتخاری بزرگ به همراه داشت.

امسال، چهارمین دوره‌ی متوالی از رالی داکار به میزبانی عربستان است. طی ۱۴ سال اخیر، به علت ناامنی در صحرای آفریقا، ۱۰ دوره تا سال ۲۰۱۹ در آمریکای جنوبی برگزار شد. رالی داکار از ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۷ به طور معمول در مسیر پاریس در فرانسه تا داکار پایتخت سنگال انجام می‌شد.

قهرمانی تاریخی آئودی در رالی داکار 2024 با شاسی بلند برقیکارلوس قهرمان داکار ۲۰۲۴

سال قبل، سباستین لوب فرانسوی برای ششمن مرتبه قهرمانی داکار را جشن گرفت و امسال، کارلوس ساینز به چهارمین موفقیت بزرگ در این رقابت سخت یافت. راننده‌ی ۶۱ ساله‌ی اسپانیایی، در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ هم قهرمان داکار شده بود. سال ۲۰۲۳ هم کارلوس ساینز با اختلافی اندک، مسابقه را با مقام دوم به پایان برد. او پدر کارلوس ساینز جونیور راننده‌ی فعلی تیم فرمول یک فراری است.

در پایان ۱۲ مرحله از داکار ۲۰۲۴، کارلوس ساینز با زمان ۴۸ ساعت و ۱۵ دقیقه، مسیر ۵ هزار کیلومتری را به پایان رساند. ماویس بلژیکی، راننده‌ی ۲۹ ساله‌ی تویوتا پشت فرمان هایلوکس، دوم شد و سباستین لوب، همراه با خودروی پرودرایو (Prodrive) مقام سوم را در اختیار گرفت. اختلاف زمانی این رانندگان با ساینز، بیش از یک ساعت و ۲۵ دقیقه بود.

قهرمانی تاریخی آئودی در رالی داکار 2024 با شاسی بلند برقی

آئودی قهرمان داکار ۲۰۲۴، از شاسی‌بلند برقی RS Q e-tron استفاده کرد و تحسین کارشناسان را برانگیخت. این محصول، برخلاف تصور بسیاری از علاقه‌مندان خودرو، شتاب‌گیری بهتر نسبت به رقبا نداشت و در زمان ۴/۵ ثانیه روی سطح آسفالت، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت را ثبت کرده بود. آئودی RS Q e-tron در مسابقات داکار ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هم شرکت داشت اما امسال، به قهرمانی رسید.

قهرمانی تاریخی آئودی در رالی داکار 2024 با شاسی بلند برقی

آئودی RS Q e-tron مجهز به ۳ موتور برقی با مجموع قدرت ۳۸۹ اسب بخار و گشتاور ۶۶۴ نیوتن‌متر است. این مدل همچنین، از یک موتور بنزینی ۴ سیلندر ۲ لیتر توربوشارژ مجهز به فناوری TFSI آئودی برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌کند که قبلا در خودروهای آئودی مسابقات DTM وجود داشت. وزن خالص باتری‌های آئودی RS Q e-tron به‌تنهایی ۳۷۰ کیلوگرم است و کل خودرو بدون راننده‌ها، ۲۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد. این محصول، در مسیر‌های خارج جاده، نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند.

قهرمانی تاریخی آئودی در رالی داکار 2024 با شاسی بلند برقی

خودروی نایب قهرمان داکار ۲۰۲۴، ساخت شرکت انگلیسی پرودرایو (Prodrive) است. این مجموعه، از سال ۱۹۸۴ با مدیریت دیوید ریچاردز با هدف حضور در مسابقات متنوع رالی شکل گرفت. محصول ویژه‌ی پرودرایو برای داکار ۲۰۲۴ از موتور ۳/۵ لیتر توئین توربوشارژ فورد با قدرت ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن‌متر استفاده کرد. جالب‌تر اینکه شاسی‌بلند دو دیفرانسیل پرودرایو برای مشتریان خارج از دنیای موتور اسپرت نیز تولید می‌شود. این مدل همراه امکانات مناسب رانندگی شخصی، حدود ۱/۵ میلیون دلار قیمت دارد. احمد الخلیفه شاهزاده‌ی بحرین، یکی از مشتریان پرودرایو است.

قهرمانی تاریخی آئودی در رالی داکار 2024 با شاسی بلند برقی
قهرمانی تاریخی آئودی در رالی داکار 2024 با شاسی بلند برقی

در بخش موتورسیکلت داکار ۲۰۲۴، کوین بناویدز موتورسوار آرژانتینی تیم KTM قهرمان شد. رقابت بین کامیون‌ها به قهرمانی محصول ساخت ایوکو (IVECO) با رانندگی جنوس ون کاسترن هلندی انجامید تا برای دومین سال پیاپی، کامیون‌ساز ایتالیایی در قیاب کاماز روسیه، سکوی اول را فتح کند. در بخش چهارچرخ (Quad) برای سومین سال پیاپی، الکساندر ژیرود فرانسوی با یاماها به قهرمانی رسید.

برچسب ها
رالی

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید| وقتی درون سیاهچاله سقوط می‌کنیم، چه می‌شود؟