مچ‌اندازی متغیرهای رونق و رکود


دنیای اقتصاد-پروانه کُبره : کم‌رمق شدن صف‌های خرید از سوی سهامداران خرد و حقیقی همراه با کاهش ارزش معاملات خرد روزانه حاکی از کاهش تدریجی عطش تقاضا در بازار سهام با توجه به معادلات فعلی ا‌ست که توانسته رفته‌رفته فضای غلبه تقاضا بر عرضه را طی ماه‌های گذشته به سمت دیگری هدایت کند. به نظر می‌رسد با تداوم این وضعیت طی روزهای آینده و تجربه نوسانات سریع در بازارهای موازی، فعالان بورسی در جبهه فروش فعال‌تر شوند. این موضوع در شرایط کنونی نمی‌تواند منجر به برقراری توازن در عرضه و تقاضا شود؛ به ویژه اینکه در ماه‌های گذشته شاخص‌های سهامی نمایش فرسایشی را در معرض دید سرمایه‌گذاران گذاشتند.

بنابراین در این مرحله حساس که بازارهای موازی با تغییرات روبه‌رو شده‌اند، اینکه چه محرک‌هایی بتوانند باعث جذابیت بورس شوند به یکی از ابهامات مبدل شده است. روند حرکت قیمتی در بازارهای مختلف حاکی از این است که در راستای تغییر موضع بازارها، سیاستگذار همسو با این مساله به دنبال نظارت حداکثری بر بازارهای تورم‌زاست که به طور مستقیم می‌تواند عملکرد متفاوتی را رقم بزند و تغییراتی را در زمینه تقاضا ایجاد کند. به همین دلیل است که بورس با توجه به فضای اقتصادی که مهم‌ترین رکن صعود قیمت‌ها در بازار سهام محسوب می‌شود، در شرایط متزلزلی به سر می‌برد. از این‌رو نباید انتظار داشت با وجود تعدد ریسک‌های حاکم بر فضای تالار شیشه‌ای و بار روانی که این قضیه بر ورود و خروج پول به گردونه معاملات دارد، راه جدیدی برای جذب نقدینگی‌های جدید باز شود و شاهد متعادل شدن بازار باشیم. از سوی دیگر براساس تجربیات پیشین، نرخ دلار در سامانه نیما و تداوم کنترل آن می‌تواند ارزش فروش‌ ریالی در نمادهای کامودیتی‌محور بازار را کاهش دهد.

این امر از موضوعاتی است که به صورت مستمر از سوی سیاستگذار با امکان دخل‌وتصرف مواجه است. دور شدن دلار مورد محاسبه صنایع از سطحی که سهامداران منتظر ورود به آن بودند شرایطی را رقم می‌زند که حتی می‌تواند منجر به افزایش تعداد فروشندگان شود. این وضعیت رنگ سرخ بر تابلوی معاملاتی بورس تهران خواهد زد. تحلیل وضعیت کنونی بازار سهام نشان می‌دهد که اهالی بازار سرمایه با دورنمایی که می‌بینند، بیشتر تمایل دارند جانب احتیاط را رعایت کنند. بورس در حالی در دهمین ماه سال در کانال ۲میلیون و ۱۸۰هزار واحدی قرار دارد که متاثر از رفت‌وبرگشت برخی از سیاستگذاری‌ها و نگرانی‌های خاص سرمایه‌گذاران از دورنمای بنگاه‌ها و چشم‌انداز اقتصاد ایران بوده است. به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز سمت تقاضا همچنان در شرایط شک‌وتردید باشد.

اما یکی از نکات قابل توجه در مورد وضعیت بازار این است که با بی‌اعتمادی شکل‌گرفته در فضای داد‌و‌ستدها، سرمایه‌گذاران تمایلی به ورود جدی پول به بازار سهام ندارند. به‌هر‌حال اکنون در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ هستیم و بیش از هفت ماه از آغاز ریزش بازار گذشته است، با‌این‌حال شاخص کل بورس روند نوسانی را می‌گذراند. در چنین شرایطی شاید مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازاری که حدود دو سوم از ارزش آن در دست صنایع کامودیتی‌‌‌محور است، نوسان مثبت قیمت دلار باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم