داروی تربوتالین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف تربوتالین


داروی تربوتالین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف تربوتالین

آنچه در این مقاله می‌خوانید داروی تربوتالین دارویی است که برای درمان آسم و سایر بیماری های مجاری هوایی استفاده می شود. آیا با نحوه عملکرد این دارو آشنا هستید؟ این مطلب را مطالعه کنید تا این دارو را بیشتر بشناسید.

داروی تربوتالین یک داروی برونکودیلاتور است که عمدتاً برای درمان آسم و بیماری‌های مزمن انسدادی ریه (COPD) استفاده می‌شود. این دارو با شل کردن عضلات در راه‌های هوایی به تسهیل تنفس کمک می‌کند. تربوتالین معمولاً به صورت اسپری تنفسی یا در قالب قرص برای مدیریت و کنترل علائم مرتبط با بیماری‌های تنفسی تجویز می‌شود. این دارو با کاهش تنگی نفس و خس‌خس سینه، به بیماران کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشند. برای استفاده صحیح و مؤثر از تربوتالین، دستورالعمل‌های پزشک را دقیقاً دنبال کردن ضروری است.

اگر این دارو برای شما تجویز شده است، قبل از مصرف حتما مشاوره دارویی بگیرید تا به عوارض آن دچار نشوید. همچنین اگر علائم آسم و مشکلات تنفسی را دارید، به دکتر آسم و آلرژی یا دکتر ریه مراجعه کنید تا علت علائم شما تشخیص داده شود. دکترتو این امکان را برای شما فراهم کرده است تا از بهترین دکترها نوبت دریافت کنید و مشاوره آنلاین بگیرید.

داروی تربوتالین چیست؟

تربوتالین عضوی از گروهی از داروها به نام آگونیست‌های گیرنده آدرنرژیک بتا (محرک) است که برای درمان آسم و سایر بیماری‌های مجاری هوایی استفاده می‌شود. سایر داروها در همان گروه دارویی شامل آلبوترول، متاپروترنول، پیربوترول و سالمترول (Serevent) هستند.

این دارو به دسته داروهایی معروف است که به عنوان گشادکننده برونش شناخته می‌شوند. این کار با شل کردن ماهیچه‌های اطراف مجاری تنفسی کار می‌کند، به طوری که آنها باز می‌شوند و می‌توانید راحت‌تر نفس بکشید. تربوتالین از هورمونی به نام اپی نفرین گرفته می‌شود که وقتی فردی تحت استرس است، ترشح می‌گردد.

عملکرد قرص تربوتالین چگونه است؟

آسم یک مشکل تنفسی است که در اثر باریک شدن مجاری هوا (لوله های برونش) ایجاد می‌شود که از طریق آن هوا به داخل ریه‌ها و خارج آن می‌رود. این مجاری هوایی می‌توانند به دلیل تجمع مخاط، اسپاسم عضلات اطراف آنها (اسپاسم برونش) یا تورم لایه‌های داخلی آنها به دلیل تجمع مایعات، باریک شوند. باریک شدن راه هوایی منجر به تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه می‌شود. تربوتالین یک گشاد کننده برونش است، دارویی که باعث گشاد شدن مجاری هوا در ریه‌ها می‌شود. افزایش جریان هوا باعث کاهش تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه می‌شود.

تربوتالین همچنین با آرامش بخشیدن به عضلات رحم که موجب تسهیل خروج جنین در زمان زایمان هستند، برای تأخیر در زایمان زودرس استفاده می‌شود. این دارو برای درمان خس خس سینه و تنگی نفس در اثر مشکلات ریوی به عنوان مثال: آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی، برونشیت و آمفیزم استفاده می‌شود.

متن انگلیسی:
«Terbutaline has also caused serious side effects in newborns whose mothers took the medication to stop or prevent labor.»
ترجمه متن:
«تربوتالین باعث بروز عوارض جدی در نوزادانی شده است که مادران آنها (خودسرانه) تلاش کرده‌اند از این دارو برای پیشگیری از زایمان زودرس استفاده کنند.»

medlineplus

نحوه مصرف داروی تربوتالین چگونه است؟

موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • این دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. از استفاده بیش از حد توصیه شده توسط پزشک پرهیز کنید.
  • در صورت استفاده روزانه، آن را به طور منظم در یک ساعت معین استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید.
  • بدون مشورت با پزشک خود، مصرف دارو را قطع نکنید. اگر داروهای دیگر آسم را از طریق دهان یا دستگاه‌های استنشاقی مصرف می‌کنید، از پزشک خود در مورد نحوه مصرف صحیح این دارو با سایر داروهای آسم سوال کنید.
  • اگر اثر کمتری نسبت به حد معمول از این دارو مشاهده کردید، علائم شما بدتر شد یا احساس کردید که باید هر کدام از داروهای آسم خود را بیشتر از حد توصیه شده مصرف کنید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  • دارو را در دمای اتاق به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. دارو را در حمام نگهداری نکنید. این دارو را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
  • تربوتالین در سال‌های گذشته به عنوان داروی خوراکی تجویز می‌شد، اما این فرم دارویی به دلیل عوارض جانبی خطرناک و نگرانی‌های ایمنی، قطع شد. تربوتالین خوراکی دیگر نباید مصرف شود.
  • تربوتالین طولانی‌مدت (بیش از ۷۲ ساعت) توصیه نمی‌شود. نظارت مداوم بر قلب یک عمل استاندارد است. همچنین لازم به ذکر است که تربوتالین هرگز نباید در خارج از بیمارستان استفاده شود. این دارو فقط در بیمارستان و با کادر پزشکی در دسترس تجویز می‌شود.
  • دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستور پزشک یا دستورالعمل‌های روی برچسب را دنبال کنید.
  • مقدار دارویی که مصرف می‌کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین تعداد دوزهایی که هر روز می‌گیرید، مدت زمان مجاز بین دوزها و مدت زمان مصرف دارو به مشکل پزشکی هر شخص بستگی دارد.
  • اگر دوز دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان مصرف دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید.

نحوه مصرف داروی تربوتالین رو نمی‌دونی؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر.

داروی تربوتالین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف تربوتالین

موارد مصرف تربوتالین چیست؟

تربوتالین یک داروی شل‌کننده عضلات صاف است که عمدتاً برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • توقف زودرس زایمان
  • درمان آسم
  • مدیریت انقباضات رحمی در طول بارداری

در ادامه به هر کدام از این موارد به طور مفصل پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. تربوتالین در بارداری برای پیشگیری از زایمان زودرس

پزشکان ممکن است با استفاده از دارویی به نام تربوتالین سعی کنند زایمان زودرس را متوقف کنند یا به تأخیر بیندازند. تربوتالین در گروهی از داروها قرار دارد که بتامیمتیک نامیده می‌شود. این داروها به جلوگیری از انقباض رحم کمک می‌کنند که ممکن است به تاخیر انداختن تولد برای چند ساعت یا چند روز منجر شود. استفاده از تربوتالین زایمان را حداقل برای چند روز به تأخیر می‌اندازد و درد های زایمان زودرس را کم می‌کند.

پزشکان توصیه می‌کنند مادر استفاده از این دارو را به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت مصرف کند و سپس درمان را قطع کند. زنان به تربوتالین واکنش متفاوتی نشان می‌دهند، بنابراین تأثیرات آن و مدت دوام آن از زنی به زن دیگر متفاوت است. وقتی مادر پاسخ خوبی به تربوتالین دهد، دارو تعداد و دفعات انقباضات را کاهش می‌دهد.

اگرچه به نظر می‌رسد زمان زیادی نیست، اما وقتی تربوتالین همراه با استروئیدها تجویز شود، می‌تواند به طور قابل توجهی خطر مشکلات سلامتی در نوزاد را کاهش دهد. بعد از ۴۸ ساعت، استروئیدها می‌توانند عملکرد ریه کودک را بهبود بخشند و شانس زندگی او را افزایش دهند. همچنین ممکن است احتمال بستری شدن نوزاد در NICU کاهش پیدا کند.

داروی تربوتالین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف تربوتالینتربوتالین به عنوان یک برونکودیلاتور عمل می‌کند که با شل کردن عضلات اطراف راه‌های هوایی، به کاهش مقاومت در مجاری تنفسی و افزایش جریان هوا به ریه‌ها کمک می‌کند.

۲. اسپری تربوتالین برای آسم یا قرص تربوتالین برای اسپاسم برونش

اسپری تربوتالین می‌تواند برای درمان آسم و اسپاسم برونشیال (انقباضات ناگهانی و غیر ارادی ماهیچه‌های داخلی برونش‌ها) مورد استفاده قرار گیرد. تربوتالین به عنوان یک برونکودیلاتور عمل می‌کند که با شل کردن عضلات اطراف راه‌های هوایی، به کاهش مقاومت در مجاری تنفسی و افزایش جریان هوا به ریه‌ها کمک می‌کند. این امر به تسکین علائم حمله آسم مانند تنگی نفس، خس‌خس سینه و سرفه کمک می‌کند. دوز مصرفی دارو برای آسم به شکل زیر است:

  • بزرگسالان و نوجوانان ۵ میلی‌گرم، سه بار در روز برای جلوگیری از اسپاسم برونش از این دارو استفاده کنند. این دارو فقط در ساعاتی که بیمار بیدار است استفاده می‌شود. پزشک ممکن است دوز شما را در صورت لزوم تنظیم کند. با این حال، دوز مصرفی معمولاً بیش از ۱۵ میلی گرم در ۲۴ ساعت نیست.
  • کودکان و نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال باید ۲.۵ میلی‌گرم سه بار در روز تربوتالین مصرف کنند. پزشک ممکن است دوز شما را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، دوز مصرفی معمولاً بیش از ۷.۵ میلی‌گرم در ۲۴ ساعت نیست.
  • کودکان زیر ۱۲ سال نباید از این دارو استفاده کنند.

۳. تربوتالین برای مدیریت انقباضات رحمی در طول بارداری

تربوتالین یک داروی ضد انقباض است که می‌تواند برای مدیریت و کنترل انقباضات رحمی در بارداری استفاده شود. این دارو با شل کردن عضلات رحم به منظور جلوگیری یا تاخیر از زایمان زودرس عمل می‌کند. استفاده از تربوتالین باید تحت نظارت پزشک انجام شود، زیرا ممکن است عوارض جانبی خاصی داشته باشد.

داروی تربوتالین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف تربوتالین

می‌خوای از حمله‌های آسم پیشگیری کنی؟ پس همین حالا مشاوره بگیر.

عوارض داروی تربوتالین سولفات چیست؟

عوارض جانبی داروی تربوتالین می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تپش قلب و افزایش ضربان قلب: به دلیل اثرات آرام‌بخشی بر عضلات رحم، تربوتالین ممکن است باعث تپش قلب شود.
  • لرزش دست‌ها و اضطراب: برخی از بیماران ممکن است تجربه لرزش در دست‌ها یا احساس اضطراب کنند.
  • سردرد و سرگیجه: سردرد و سرگیجه از دیگر عوارض جانبی شایع تربوتالین هستند.
  • تغییرات فشار خون: تربوتالین می‌تواند باعث افزایش یا کاهش فشار خون شود.
  • مشکلات تنفسی: در موارد نادر، تربوتالین ممکن است باعث مشکلات تنفسی شود، به خصوص در بیمارانی که سابقه بیماری‌های ریوی دارند.

مهم است که در صورت بروز هر یک از این عوارض یا دیگر نشانه‌های نگران‌کننده، با پزشک مشورت شود. برخی از عوارض نادر تربوتالین عبارتند از:

  • سوزش سر دل
  • خارش
  • بی‌حسی
  • احساس سوزن سوزن شدن
  • تون عضلانی بیش از حد
  • سفتی عضله
  • فشار یا گرفتگی عضله

اگر تاکنون واکنش غیرمعمول یا آلرژیک نسبت به این دارو یا داروهای دیگر داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی مانند غذاها، رنگ‌ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات را دارید، به متخصص بهداشت خود اطلاع دهید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو بعید است، اما در صورت بروز آن سریعاً به پزشک مراجعه کنید. علائم واکنش آلرژیک جدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بثورات پوستی
  • خارش و تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس

موارد احتیاط مصرف داروی تربوتالین چیست؟

موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • استفاده از تربوتالین در کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی‌شود.
  • این دارو ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد. هنگام مصرف این دارو فشار خون و نبض خود را مرتباً بررسی کنید. بهتر است یاد بگیرید که چگونه فشار خون و نبض خود را کنترل کنید. این موضوع را با دکتر خود در میان بگزارید.
  • قبل از مصرف تربوتالین، اگر به آن آلرژی دارید به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.
  • از عوامل حساسیت‌زا، تحریک‌کننده، سیگار کشیدن و سایر عواملی که باعث تشدید آسم می‌شوند خودداری کنید.
  • قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.
  • ممکن است با این دارو هیپوکالمی رخ دهد. اگر دچار علائمی چون کاهش ادرار، دهان خشک، تشنگی زیاد، ضربان قلب نامنظم، از دست دادن اشتها، تغییرات خلق‌و‌خوی، درد یا گرفتگی عضلات یا علائم خطر دیگر شدید، به پزشک اطلاع دهید.
  • این دارو ممکن است شما را گیج یا خواب‌آلود کند. الکل یا ماری‌جوانا (شاهدانه) می‌تواند باعث سرگیجه یا خواب‌آلودگی شما شود.
  • نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید.
  • افراد مسن هنگام استفاده از این دارو ممکن است بیشتر در معرض خطر بیماری‌های مربوط به قلب باشند.
  • زنانی که بیماری‌های پزشکی دارند و ممکن است در اثر تربوتالین بیماری تشدید شود، نباید دارو مصرف کنند.
داروی تربوتالین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف تربوتالینتربوتالین می‌تواند باعث افزایش موقت ضربان قلب کودک و سطح قند خون شود.

مصرف تربوتالین در کودکان

تربوتالین می‌تواند باعث افزایش موقت ضربان قلب کودک و سطح قند خون شود. این عوارض معمولاً جدی نیستند و در صورت بروز پس از زایمان به راحتی قابل درمان هستند. نگرانی در مورد استفاده طولانی‌مدت از این دارو وجود دارد زیرا میزان خطر برای کودک افزایش می‌یابد.

تداخلات دارویی تربوتالین با دارو های دیگر

مصرف تربوتالین با بعضی از داروها ممکن است باعث بروز مشکل شود. در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

  • ترانیل سیپرومین
  • آسبوتولول
  • آتنولول
  • بیزوپرولول
  • کارودیلول
  • سلیپرولول
  • لابتالول
  • اسمولول
  • متوپرولول
  • نادولول
  • پیندولول
  • پروپرانولول

اطلاعات دارویی تربوتالین

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی تربوتالین را مشاهده کنید.

اسامی رایج داروعوارضتداخلات دارویی
قرص تربوتالین-آی اچ ۵ میلی گرمتغییرات فشار خونکارودیلول
TERBUTALINE SULFATE 0.5MG/ML AMP (آمپول تربوتالین)سردردبیزوپرولول
TERBUTALINE SULFATE SOL FOR NEBULIZATION (نبولایز استنشاقی تربوتالین)سرگیجهآسبوتولول
لرزش دست‌ها و اضطرابترانیل سیپرومین
تپش قلبآتنولول
اطلاعات دارویی تربوتالین

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تربوتالین دارویی است که باید فقط و فقط در بیمارستان استفاده شود. مصرف این دارو در خانه می‌تواند مشکلات بسیار جدی ایجاد کند. اگر به آسم مبتلا هستید و به دنبال درمان با تربوتالین می‌گردید، پیش از هر حرکت اشتباه، از دکتر آسم و آلرژی، دکتر متخصص داخلی و فوق تخصص ریه نوبت حضوری بگیرید یا از مشاوره با دکتر آسم و آلرژی آنلاین، دکتر داخلی آنلاین و دکتر ریه آنلاین در دکترتو بهرمند شوید. همچنین اگر مشکوک به زایمان زودرس هستید، سرخودانه از این دارو استفاده نکنید و با دریافت نوبت حضوری از دکتر متخصص زنان و متخصص مامایی در دکترتو، از این واقعه پیشگیری کنید. با دریافت مشاوره از دکتر مامایی آنلاین، دکتر زنان آنلاین و مشاوره دارویی می‌توانید به سوالات خود پاسخ دهید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا