راهنمای خرید عربیکا؛ همه چیز در مورد قهوه عربیکا


چیزی دلپذیرتر از شروع‌کردن روز خود با عطر یک فنجان قهوه تازه‌دم‌شده نیست. اگر شما هم از دوستداران قهوه باشید، پس از کمی گشت‌وگذار در دنیای قهوه به عبارت «قهوه عربیکا» برخورده‌اید. این نژاد قهوه، به کیفیت و طعم...

چیزی دلپذیرتر از شروع‌کردن روز خود با عطر یک فنجان قهوه تازه‌دم‌شده نیست. اگر شما هم از دوستداران قهوه باشید، پس از کمی گشت‌وگذار در دنیای قهوه به عبارت «قهوه عربیکا» برخورده‌اید. این نژاد قهوه، به کیفیت و طعم دلپذیر شهرت دارد و مکمل خوبی برای نژاد روبوستاست. قهوه عربیکا رنج گسترده‌ای از رایحه و طعم‌یاد دارد که آن را با انواع و اقسام سلایق و ذائقه‌ها، سازگار می‌سازد. در ادامه، بیشتر با این نژاد قهوه آشنا خواهیم شد.

قهوه عربیکا چیست؟

قهوه عربیکا به جرئت یکی از محبوب‌ترین نژادهای قهوه در سراسر جهان است که همواره مورد تحسین قرار می‌گیرد.
کشت و تولید قهوه عربیکا به مراتب از روبوستا سخت‌تر است، چرا که گیاه این قهوه تنها تحت شرایطی خاص دوام می‌آورد و مقاومت روبوستا را ندارد. پیچیدگی طعم، عطر خوشایند و کیفیت بالای عربیکا، دلیل پیشروبودن این نژاد قهوه میان دیگر قهوه‌ها‌ست. برخلاف روبوستا، با قهوه عربیکا گستره وسیعی از طعم و مزه را می‌توانید تجربه کنید. همچنین اگر به قهوه‌های اسپشیالتی علاقه دارید، باید بدانید که عربیکا حرف اول را در این زمینه می‌زند.

مقایسه روبوستا و عربیکا

اولین نکته، تفاوت شرایط کشت و تولید عربیکا و روبوستاست. گیاه روبوستا مقاومت زیادی در برابر سختی‌های آب‌وهوایی و آفات دارد و به طور کلی به مراقبت کمتری نیاز دارد. در مقابل، گیاه عربیکا در مکان و شرایط ویژه رشد می‌کند و به مراقبت زیادی نیاز دارد.
پیش از این گفتیم که قهوه عربیکا می‌تواند رنج وسیعی از طعم‌ها را ارائه دهد، این در حالی است که روبوستا طعم خنثی‌تر و ساده‌تری نسبت به عربیکا دارد. روی‌هم‌رفته طعم و مزه عربیکا بسیار ملایم‌تر و دلنشین‌تر از طعم قوی و تلخ روبوستا‌ست.
کافئین روبوستا تقریبا دو برابر عربیکاست. همین مسئله باعث می‌شود بسیاری از دوستداران قهوه به قهوه‌های ترکیبی روی بیاورند.
به طور کلی کیفیت عربیکا از قهوه روبوستا بالاتر است و به دلایل مختلف، قیمت بالاتری نیز دارد.

راهنمای خرید عربیکا؛ همه چیز در مورد قهوه عربیکا

میزان کافئین موجود در قهوه عربیکا

تقریبا ۱.۲٪ از وزن دانه قهوه عربیکا را کافئین تشکیل می‌دهد. این میزان از کافئین در روبوستا تا ۲.۷٪ نیز می‌‌رسد. در واقع میزان پایین‌تر کافئین در عربیکا، سبب طعم بهتر و دلپذیرتر آن نسبت به روبوستا شده است. روی‌هم‌رفته یک فنجان قهوه ۱۰۰٪ عربیکای دم‌آوری‌شده، تقریبا ۸۵ میلی‌گرم کافئین دارد. این قهوه برای کسانی که با کافئین زیاد به مشکل برمی‌خورند و طعم ملایم‌تر قهوه را ترجیح می‌دهند، گزینه‌ای فوق‌العاده‌ به حساب می‌آید. لازم به ذکر است میزان کافئین عربیکا، مقدار ثابت و دقیقی نیست و به عواملی همچون نحوه دم‌آوری قهوه، درجه روست، شرایط رشد گیاه عربیکا و نسبت قهوه و آب نیز بستگی دارد.
پیشنهاد می‌کنیم هیچ‌گاه در مصرف قهوه زیاده‌روی نکنید و روزانه بیش از ۴۰۰ میلی‌لیتر کافئین مصرف نکنید. این میزان از کافئین مشمول کافئین موجود در قهوه و دیگر محصولات کافئین‌دار نیز می‌شود.

رایحه و طعم‌یادهای قهوه عربیکا

اولین چیزی که در مواجهه با قهوه عربیکا نظرتان را جلب می‌کند، عطر دلپذیر و مطبوع آن است. رایحه‌ای که از این نژاد قهوه دریافت می‌شود، معمولا شامل نوت‌های گلی و میوه‌ای است. پس از لذت‌بردن از بوی دل‌نشین عربیکا، به مزه تحسین شده آن می‌‌رسیم.
گستره وسیع طعم‌یادهای این قهوه، باعث شده تا عربیکا جایگاه ویژه‌ای در قلب دوستداران قهوه داشته باشد. طعم‌یادهای قهوه عربیکا به عواملی نظیر خاستگاه، مکان و نحوه کشت بستگی دارد. رایج‌ترین طعم‌یادهای عربیکا شامل ته‌مزه میوه‌ای به‌خصوص مرکبات و میوه‌های استوایی، ته‌مزه گل همچون گل یاس، اسطوخودوس و گاهی بابونه، شکلات و کارامل و آجیلی می‌شود.
نکته دیگری که هنگام خرید قهوه عربیکا باید به آن توجه کنید، اسیدیته آن است که نسبت به روبوستا بالاتر است و معمولا طعم ترش‌تری را ارائه می‌دهد. البته که میزان مناسب اسیدیته در قهوه، سبب بهبود طعم آن می‌شود و خود از دلایل محبوبیت عربیکاست.
روی‌هم‌رفته، قهوه عربیکا نسبت به دیگر نژادهای قهوه طعم معتدل‌تر و شیرین‌تر، بادی کمتر، عطر بیشتر و طعم‌‌یادهای پیچیده‌‌تری دارد.

قیمت قهوه عربیکا

قیمت قهوه به طور کلی تحت‌تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد تا به دست مصرف‌کننده برسد. هرچقدر که کیفیت و سطح قهوه عربیکا بالاتر باشد، به‌طبع قیمت بالاتری دارد. از طرفی خاستگاه و شرایط کشت و تولید قهوه نیز روی قیمت قهوه تأثیر مستقیم دارند. میزان تقاضا و کمیاب‌بودن، از دیگر دلایلی است که باعث می‌ شود قیمت قهوه عربیکا نسبت به روبوستا بیشتر باشد. در نهایت هزینه‌ فرایند تولید و پردازش دانه‌های قهوه را داریم که همه این دلایل دست به دست هم داده و قیمت نهایی قهوه را تعیین می‌کنند.

دانه قهوه یا پودر قهوه

خرید دانه قهوه عربیکا، می تواند تجربه نوشیدن یک فنجان قهوه خوش طعم و تازه را بدهد.
در صورتی که در منزل دستگاه آسیاب دارید؛ بهتر است برای لذت بردن از عطر، طعم و تازگی یک فنجان قهوه، دانه های قهوه عربیکا را خریداری کنید. در این حالت شما می‌ توانید بر اساس نیاز و ابزار دم آوری خود میزان مناسبی از دانه‌ های قهوه را آسیاب کرده و آن را دم کنید. افرادی که در منزل دستگاه آسیاب ندارند نیز می‌ توانند بر اساس نیاز و دستگاه دم آوری خود پودر قهوه عربیکا ( قهوه آسیاب شده) بخرند.
خرید قهوه عربیکا به صورت دانه و پودر امکان‌ پذیر است. خرید پودر یا دانه‌ های باکیفیت و مرغوب موجب می‌ شود تا در هنگام نوشیدن یک فنجان قهوه پس از خستگی‌ ها و استرس‌ های روزانه احساس آرامش و راحتی داشته باشید‌. بنابراین بهتر است به دنبال خرید قهوه عربیکا اصل و تازه از فروشگاه‌ های معتبر باشید.

انواع درجات روست قهوه قهوه عربیکا

روست یا برشته‌کاری قهوه، یکی از قدم‌های حیاتی در فرایند پردازش قهوه است که عطر و طعم آن را تعیین می‌کند. شما باید هنگام خرید قهوه عربیکا، به درجه روست آن دقت کنید. رایج‌ترین درجات برشته‌کاری قهوه شامل لایت روست، مدیوم روست، مدیوم-دارک روست و دارک روست می‌‌شوند.
دانه‌های قهوه‌ که لایت روست شده‌اند، رنگ روشن‌تری دارند، ویژگی‌های آنها حفظ شده و طعم ضعیف و ملایمی دارند. بر خلاف قهوه لایت روست، قهوه‌ای که دارک روست می‌شود معمولا رنگ تیره یا مشکی دارد، طعم آن به تلخی می‌زند، اسیدیته کمتر و بادی بیشتری دارد.
مدیوم روست و مدیوم-دارک روست، از متعادل‌ترین درجات برشته‌کاری هستند و مابین لایت و دارک روست قرار می‌گیرند. قهوه مدیوم روست، ترکیب دلپذیری از اسیدیته، شیرینی و بادی مناسب را ارائه می‌دهد و بیشتر طعم‌یادهای شکلاتی و آجیلی را تولید می‌کند.
قهوه مدیوم-دارک روست (ایتالین روست)، عطر و بوی قوی‌تری نسبت به درجه مدیوم دارد و طعم خوشایند تلخ و شیرین را ارائه می‌دهد.

راهنمای خرید عربیکا؛ همه چیز در مورد قهوه عربیکا

نحوه دم‌آوری قهوه عربیکا

برای اینکه قهوه عربیکای ایده‌ آل تان را پیدا کنید، باید آن را ابزار دم‌آوری مختلف آماده کنید. نقطه قوت عربیکا این است که دست شما برای انتخاب ابزار موردعلاقه‌تان باز است؛ چرا که می‌توانید این نژاد قهوه را با هر ابزاری که دلتان می‌خواهد، آماده کنید. از جذوه، دله عربی و موکاپات گرفته تا کمکس، V60، ایروپرس و ماشین اسپرسوساز، همگی برای دم‌آوری قهوه عربیکا مناسب هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زایمانی که بین 4.5 میلیون وضع حمل یک بار اتفاق می افتد !