مصرف بیش از اندازه نمک و هزار و یک بیماری


مصرف بیش از اندازه نمک و هزار و یک بیماری

نمک مهم‌ترین چاشنی غذا و عامل طعم و مزه مطلوب خوراکی‌ها است، اما زیاده روی در مصرف آن می‌تواند زمینه‌ای برای بروز بسیاری از بیماری‌های شود.

سدیم یک ماده معدنی ضروری برای کارکرد درست عضلات و اعصاب است و این عنصر به همراه کلرید تعادل آب و مواد معدنی بدن را در نسبت متناسبی حفظ می‌کند اما مصرف زیاد آن، عوارض مختلف جسمانی به همراه دارد که شناخت آنها می‌تواند به اصلاح عادت‌های غذایی و جلوگیری از عوارض نمک کمک کند.

یک کارشناسان ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی در همدان درباره مصرف بیش از اندازه نمک به ایرنا گفت: نمک طعام محصولی است متبلور، شورمزه و بدون بو که بیشتر از کُلرید سدیم تشکیل شده است.

آزاده آذرپیرا با بیان اینکه نمک موردنیاز بدن در طول روز به مقدار حدود سه تا پنج گرم است، عنوان کرد: یک قاشق چای‌خوری نمک حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم سدیم دارد.

وی با بیان اینکه نمک به‌خودی‌خود مضر نیست، مگر اینکه بیش از حد خورده شود، عنوان کرد: سدیم موجود در نمک به عملکرد صحیح اعصاب و عضلات کمک می‌کند و در حفظ تعادل مایعات بدن نقش دارد، اما مصرف زیاد آن تاثیر منفی بر روی سلامتی بدن دارد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: کسانی که بیش از نیاز بدنشان نمک مصرف می‌کنند دائم از تشنگی، سردرد، نفخ، اختلال خواب و ضعف شکایت دارند و طعم غذاهای خانگی را نمی‌پسندند.

آذرپیرا تاکید کرد: کم توجهی به توصیه های پزشکی در مصرف نمک و تداوم زیاده روی در این زمینه، موجب ابتلای فرد به بیماری های قلبی و عروقی در دراز مدت می شود.

وی گفت: استفاده از گیاهان معطر و ادویه‌ها برای طعم‌دار کردن غذا و کاهش مصرف غذاهای رستورانی، فرآوری‌شده و کنسروشده به کنترل نمک در رژیم غذایی کمک می‌کند.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، افزایش پیری سلولی، تخلیه انرژی، خطر ابتلا به کبد چرب، احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیوی و پوسیدگی دندانی را از دیگر پیامدهای منفی مصرف بی‌رویه نمک برشمرد.

آذرپیرا ادامه داد: نمک یکی از مواد موردنیاز برای سوخت‌وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است؛ این ماده به مقدار محدود موردنیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است.

وی افزود: برای نمونه هنگام اسهال، استفراغ، فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می‌توان املاح از دست‌رفته بدن را جبران کرد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۰ سال گذشته برای کاهش شیوع گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید، سیاست افزودن ید به نمک‌های خوراکی را در پیش گرفته است.

آذرپیرا ادامه داد: در حال حاضر همه کارخانه‌ها تولیدکننده نمک موظف‌اند ید را به میزان توصیه شده از طرف وزارت بهداشت به نمک‌های خوراکی اضافه کنند چراکه استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی است.

وی افزایش سقط‌ جنین را از عوارض نرسیدن ید کافی به بدن دانست و گفت: گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط جنین و مرده‌زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کرولایی مادرزادی و کاهش بهره هوشی از دیگر عوارض نرسیدن ید کافی به بدن است.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: بنابراین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید بر مصرف نمک یددار تصفیه شده با هدف تامین ید موردنیاز بدن کرده است.

آذرپیرا گفت: نمک‌های تصفیه شده یددار مشمول دریافت پروانه‌های بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی هستند همچنین این گونه نمک‌ها بدون فلزات سنگین شامل سرب، آرسنیک ناخالصی‌های محلول مانند گچ هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی