بازار 600 میلیون دلاری گیاهان دارویی + اینفوگرافیک


بازار 600 میلیون دلاری گیاهان دارویی + اینفوگرافیک

۱۴ اقلیم طبیعی در جهان شناخته شده که حدود ۱۱ اقلیم از این تعداد در ایران وجود دارد و بستر رویش انواع گیاهان دارویی هستند. گیاهان دارویی معمولا کم‌آب‌بر هستند و با قرارگرفتن در تنش‌های گرما و خشکی، ماده مؤثرشان آزاد می‌شود و خاصیت‌شان افزایش می‌یابد.

بازار 600 میلیون دلاری گیاهان دارویی + اینفوگرافیک

به گزارش راهبرد معاصر؛ حدود ۸۶۰۰گونه گیاهی در ایران شناسایی شده که ۲۳۰۰گونه دارویی است و به‌صورت مستقیم یا در حوزه دارویی، بهداشتی، مکمل‌های غذایی و... کاربرد دارند.

ترحم بهزاد، مدیرکل مرتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری: سازمان منابع طبیعی نقشی در جلوگیری از صدور خام گیاهان دارویی ندارد و تنها به‌عنوان عضوی از شورای راهبردی گیاهان دارویی به سازمان غذا و دارو، وزارت صمت و... پیشنهاد ورود به این عرصه را داده‌ایم تا از صادرات خام جلوگیری شده و به حوزه فرآوری محصولات و صادرات آن‌ها ورود کنند. بهره‌مندی ایران از اقلیم متفاوت و وسعت حدود ۶میلیون هکتاری رویشگاه‌های گیاهان دارویی در این سرزمین، فرصت بسیار مغتنمی برای بهره‌برداری درست، ورود جدی‌تر به عرصه فرآوری، ایجاد اشتغال، صادرات تخصصی‌تر در حوزه محصولات فرآوری‌شده و ارزآوری بالاست. مشکلاتی ازجمله عدم‌تخصیص ردیف اعتباری مستقل برای حفاظت و اصلاح و توسعه گیاهان دارویی و کمبود نیروی لازم و متخصص، ظرفیت‌های ارزنده و پنهان این حوزه را همچنان راکد نگاه داشته است. از سال‌۵۸ تاکنون ۵۶۴میلیارد تومان به مدیریت مرتع اختصاص یافته که با توجه به وسعت مراتع، سهم هر هکتار تنها ۱۵۵تومان است. / همشهری

بازار 600 میلیون دلاری گیاهان دارویی + اینفوگرافیک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!