آغاز تغییر روش‌های سنتی تدریس از مدارس ابتدایی


آغاز تغییر روش‌های سنتی تدریس از مدارس ابتدایی

مدیرکل آموزش دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: هم‌اکنون شاهد غلبه نگاه سنتی در تدریس معلمان هستیم که تغییر آن آغاز و آموزش ۱۵۰ هزار نفر از معلمان انجام شده است.

آغاز تغییر روش‌های سنتی تدریس از مدارس ابتدایی

به گزارش راهبرد معاصر، محمد محمدی؛ مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که معاونت ابتدایی رویکردهای تحولی را اتخاذ کرده است، به عنوان مثال به معلمان کلاس اول دبستان اعلام شد به جای ارائه تکالیف بسیار به کلاس اولی‌ها بر تقویت خواندن دانش‌آموزان متمرکز شوید اما این موضوع از سوی معلمان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و همچنان تکالیف سنگین ارائه می‌شود، اظهار کرد: می‌پذیریم که مسائل در کلاس درس کمتر رنگ اجرا به خود می‌گیرد به همین دلیل بر مدارس و آموزش معلمان متمرکز شدیم و معلمان جدید الاستخدام در اولویت آموزش هستند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی ادامه داد: حدود 400 هزار کلاس درس داریم و یک نگاه سنتی و کهنه در روش‌های تدریس حاکم است بنابراین تلاش می‌کنیم به تدریج پوست اندازی کنیم.

محمدی درباره آموزش معلمان ابتدایی برای تغییر در روش‌های سنتی تدریس گفت: معلمان ابتدایی در کل کشور شبکه‌سازی شدند به گونه‌ای که حلقه‌های معلمان در سطح مدارس و مناطق 10 تا 15 نفری است که با یک معلم به عنوان سر حلقه در ارتباط هستند.

وی افزود: معلمان سرحلقه عضو حلقه‌های استانی هستند و حلقه‌های استانی با حلقه کشوری که مسئول آن معاونت ابتدایی است، ارتباط دارند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی با اشاره به اینکه برای دروس فارسی اول تا سوم دبستان، ریاضی چهارم تا ششم دبستان، هدیه‌های آسمان دوم و سوم دبستان، علوم تجربی چهارم دبستان و سواد دیجیتال، حلقه‌های معلمان تشکیل شده است، بیان کرد: با این روش آخرین تغییرات هر درس به اضافه طراحی آموزشی به معلمان در کلاس درس منتقل می‌شود.

محمدی ادامه داد: 150 هزار معلم ابتدایی شبکه سازی شدند، آموزش‌ها ارائه شد و اکنون معلمان درگیر اجرای فرایند هستند همچنین فروردین و اردیبهشت سال 1403 جشنواره عصر جدید یاددهی و یادگیری برگزار می‌شود و معلمان آخرین تجارب خود در کلاس درس را در جشنواره الگوهای تدریس ارائه می‌دهند که افراد منتخب در این جشنواره به عنوان سرحلقه درس مربوطه در سال تحصیلی آینده هستند.

وی درباره اصلاح رویه‌های تدریس سنتی در مدارس ابتدایی متذکر شد: برنامه شهید همت که به دنبال توانمندسازی معلمان است، اصلاح روش‌های تدریس را دنبال می‌کند و الگوهای نوین در تدریس را به آنها ارائه می‌کنیم تا در کلاس درس خود تحت نظر یک معلم با تجربه که سرحلقه است، اجرا کنند پس از آن می‌توانند تجارب جدید خود را به جشنواره عصر جدید بیاورند.

محمدی با تأکید بر اینکه استفاده از روش‌های تدریس جدید در ارزشیابی سالانه معلمان تاثیرگذار است، افزود: اگر معلمی موفق به ارائه الگوی روش تدریس خود شود، الگوی تدریس او به عنوان شیوه موفق مستند و در کشور ترویج خواهد شد./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن