راه‌اندازی سه خط کانتینری از بندر چابهار به کشور‌های همسایه


راه‌اندازی سه خط کانتینری از بندر چابهار به کشور‌های همسایه

مدیر بندر شهید بهشتی گفت: سرویس منظم کانتینری از چابهار به بنادر غرب کشور هند راه‌اندازی شده و نگهداری ۵۴۰ کانتینر یخچالی در این بندر فراهم شده است.

راه‌اندازی سه خط کانتینری از بندر چابهار به کشور‌های همسایه

به گزارش راهبرد معاصر؛ قاسم عسکری نسب مدیرعامل بندر شهید بهشتی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه اقتصاد دریا بسیار با اهمیت است چراکه بیش‌از ۸۰ تا ۹۰ درصد کالاها از طریق این بخش جابه جا می شود گفت: توسعه دریا محور در بسیار با اهمیت بوده و نقش اساسی در توسعه اقتصادی کشور دارد.

او اظهار کرد: ۵هزار و۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی در کشور داریم که حدود ۷ استان و ۲۵ درصد از سطح کشور را شامل می‌شود که تنها ۵ درصد از آن را استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: ۵۴۱ کیلومتر از سواحل کشور در محدوده مکران است و سواحل مکران بزرگترین بندر اقیانوسی در کشور است و با توجه به آنکه بندر چابهار با اهمیت ترین بندر کشور به شمار می رود میزان آبخور این بندر به ۱۶ونیم متر رسیده است و امکان بارگیری انواع کشتی ها در این بندر وجود دارد به طوری که‌ کشتی‌های ۱۲۰ هزار تنی با ایمنی کامل اقدام به حمل کالا در این بندر می‌کند.

وی افزود: ۳۴ سازه در بندر چابهار وجود دارد و بندر قدیمی چابهار با عنوان بندر شهید کلانتری در حال فعالیت است که ۷ پست اسکله به طول ۴۰۰ متر و ۵۰ هکتار ظرفیت دارد.

عسکری نسب اظهار کرد: بندر شهید بهشتی ۴تا ۵ فاز دارد و فاز اول آن با اعتبار یک میلیارد دلاری شروع شد و آبخور آن با به ۱۶ ونیم متر رسیده و ۱۰۰ هکتار حوضچه دارد همچنین ۲۰۰ هکتار استحصال اراضی صورت گرفته و ۲هزار متر اسکله ساخته شده و همزمان ۶کشتی امکان پهلوگیری دارد.

وی در خصوص افزایش ضریب دسترسی بندر چابهار گفت: سرویس منظم کانتینری از چابهار به آسیای جنوب شرقی (چین)، سرویس منظم کانتینری از جبل علی به چابهار (امارات متحده عربی) و سرویس منظم کانتینری از چابهار به بنادر غرب کشور هند (ناواشیوا و کاندلا) راه‌اندازی شده و نگهداری ۵۴۰ دستگاه کانتینر یخچالی در این بندر فراهم شده است‌.

او با اشاره به اینکه رشد ۹.۶ درصدی ورود و خروج شناورهای بزرگتر را داشته‌ایم گفت: رشد ۱۴۰ درصدی عملیات کانتینری نسبت به سال ۱۴۰۱ را در این بخش شاهد بوده ایم.

عسکری نسب بیان کرد: شروع عملیات ترانشیپ کانتینر از مبدا بندر چابهار به بنادر داخلی خلیج فارس فراهم شده و رشد ۲۴۰ درصد ترانزیت و ترانشیپ کالا نسبت به سال ۱۴۰۱ را داشته ایم.

او گفت: رشد ۱۴ درصد صادرات مواد معدنی و کالای ساختمانی و افزایش حجم و تنوع صادرات کالای معدنی فراهم شده و افزایش ظرفیت پذیرش و نگهداری کالاهای اساسی و فله خوراکی هم در دستور کار خود قرار داده ایم .

وی اظهار کرد: احداث سیلوی یکصد هزار تنی ، پایانه مکانیزه غلات ، انبار نگهداری استاندارد کالای اساسی، فراهم شده است و از طریق احداث این سیلوها ۳۰ درصد کالای اساسی در بندر چابهار وارد می‌شود.

وی همچنین احداث اسکله نفتی و پتروشیمی را در دستور کار خود قرار داده ایم و احداث خط لوله اختصاصی انتقال مواد نفتی و احداث مخازن نگهداری مواد نفتی توسط بخش خصوصی انجام شده است.

او بیان کرد: فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی با سرمایه‌گذاری ۱میلیارد دلار انجام شده و فاز دوم توسعه این بندر طرح توسعه زمینی را اجرایی کرده و استحصال ۳۵تا ۴۰ هکتار صورت گرفته است و پیش بینی می شود یک ترمینال استاندارد با ظرفتی پذیرش زیاد ساخته شود.

عسکری نسب تاکید کرد: ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی امضا کرده ایم که از پایان آذر ماه تا به امروز اجرایی شده است./باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)