بیوگرافی دکتر منوچهر فرهنگ پدر علم اقتصاد ایران


بیوگرافی دکتر منوچهر فرهنگ پدر علم اقتصاد ایران

پدر علم اقتصاد ایران/ زندگینامه پدر علم اقتصاد ایران/ در مورد دکتر منوچهر فرهنگ پدر علم اقتصاد ایران در دلگرم بخوانید.

بیوگرافی منوچهر فرهنگ

منوچهر فرهنگ (۱۲۹۸ در بابل – ۵ بهمن ۱۳۸۸ در تهران) اقتصاددان ایرانی بود. او را پدر علم اقتصاد ایران می‌دانند.

بیوگرافی دکتر منوچهر فرهنگ پدر علم اقتصاد ایران

زندگینامه منوچهر فرهنگ

در زندگی نامه دکتر منوچهر فرهنگ اینگونه آمده است که: دکتر منوچهر فرهنگ، رئیس انجمن اقتصاددانان ایران و پدر علم اقتصاد ایران ، متولد ۱۲۹۸ در بابل و بزرگ شده گرگان است. وی مدرک دکترای اقتصاد خود را از فرانسه گرفته است.

وی دوران ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند از برخی معلمانش می‌توان به افراد سرشناسی چون جلال آل احمد و خسرو فرشیدورد، استاد دانشکده ادبیات اشاره کرد[۲]فرهنگی در زمینه های بسیار مختلفی کتاب منتشر کرده است.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی :

دکتر منوچهر فرهنگ،از ابتدای تاسیس انجمن اقتصاددانان ایران عضو این تشکل بوده و به غیر از سال اول تاسیس انجمن که مسئولیت برعهده دکتر پیرنیا بوده در ادوار مختلف ریاست انجمن مذکور را برعهده داشته است. بسیاری از اعضای انجمن اعتقاد دارند استمرار و پایداری انجمن اقتصاددانان ایران در طول سی و اندی سال عمر خود مرهون مدیریت مناسب دکتر فرهنگ بوده است.

سایر فعالیتها و برنامه های روزمره :

دکتر فرهنگ اقتصاددان نامی ایران و غریبه‌ای در موطن خویش گرگان زمین در شعر و ادب نیز دستی داشته و اشعار بسیاری سروده که از آن جمله است؛ گر پر و بالم شکنی سربکشم بر آسمان/ ور سر و ساقم بزنی، سایه زنم بر آسمان/ بحرم و بحر موج‌زا،ابرم و ابر اوج‌گیر/از پی دانشم روان،وز پی دانشم روان.

شاگردان :

منوچهر فرهنگ دانشجویانی را در 60 سال گذشته پرورش داده که استادان دانشگاه های امروز هستند و نسل چهارم دانشجویان ایشان در عرصه دانشگاه ها و فعالیت های اقتصادی حضور دارند.ازجمله:
دکتر محمد طبیبیان معاون اقتصادی اسبق سازمان برنامه و بودجه، دکتر دیهیم استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، دکتر پرویز داوودی

بیوگرافی دکتر منوچهر فرهنگ پدر علم اقتصاد ایران

آثار منوچهر فرهنگ

مترجم کتاب های:

  • "توسعه کشاورزی بین المللی" (کارل ایچر، جان استاتز)
  • "قدرت و رونق": فزون رشدی کمونیستی و استبداد سرمایه داری (مانکر اولسون)
  • "نظریه عمومی اشتغال": (جان مینارد کینز)
  • "سرگذشت یک علم": کالبدشکافی نظام آموزش علم اقتصاد در ایران، گفتگو با برگزیدگان سه نسل از ... (میکائیل عظیمی) محمد اسمعیل مطلق (مترجم)

نویسنده کتاب های:

  • "فرهنگ علوم اقتصادی": انگلیسی - فارسی
  • "فرهنگ فشرده علوم اقتصادی": انگلیسی – فارسی
  • وکتاب"زبان عمومی و تخصصی مهندسی صنایع": ویژه داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد گرایش های: صنایع - سیستمهای اقتصادی اجتماعی - مدیریت سیستم و بهره وری (سیداباذر نورحسینی) نیز زیرنظر مرحوم فرهنگ نوشته شده است.
  • ایشان در سال 88 و در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت .

استادان و مربیان :

دکتر محمد طبیبیان از شاگردان دکتر فرهنگ و معاون اقتصادی اسبق سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تلاش های دکتر فرهنگ در گردآوری فرهنگ علوم اقتصادی گفت: به یاد دارم که استاد ساعت های زیادی را بدون چشمداشت مالی، برای گردآوری فرهنگ علوم اقتصادی تلاش می کرد و در کار آموزش، ترجمه و تالیف بسیار تلاشگر و کوشا بود.
«وی افزود: »باید حقوق استادان بازنشسته و کسانی که به اقتصاد ایران و جامعه ایران خدمت کرده اند را محترم بشماریم تا در تامین معاش و زندگی با مشکل مواجه نشوند و شأن آنها مورد احترام قرار گیرد. «طبیبیان خطاب به دکتر فرهنگ گفت: »از اینکه یک نسل از اقتصاددانان ایران را پرورش داده اید و در خدمت دانشگاه ها و مراکز اقتصادی قرار داده اید از شما سپاسگزاریم و قدردان زحمات شما هستیم و یاد و خاطره دوران آموزش و تلاش های شما را در توسعه علم اقتصاد کشور به یادها خواهیم سپرد.

درگذشت

دکتر منوچهر فرهنگ، 5 بهمن ۱۳۸۸ رئیس نود و چندساله انجمن اقتصاددانان ایران و صاحب بسیاری از نخستین ها در اقتصاد ایران، چشم از جهان فروبست.

آخرین کتابی که از سوی دکتر فرهنگ در دست ترجمه قرار داشت، کتابی درباره اقتصاد اتحاد جماهیر شوروی بود که نابینا شدن استاد، مانع از تکمیل ترجمه این کتاب و انتشار آن شد. براساس اعلام انجمن اقتصاددانان ایران، پیکر دکتر منوچهر فرهنگ فردا تشییع و در قطعه فرهیختگان بهشت زهرا آرام می گیرد.

بیشتر بخوانید

پدر انیمیشن ایران: زندگی نورالدین زرین‌کلک خالق سندباد و اتل متل ...



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...