طرح صلح اروپا برای فلسطین چاره‌ساز خواهد بود؟


طرح صلح اروپا برای فلسطین چاره‌ساز خواهد بود؟

طرح صلح اروپا غیرواقعی و تحقق آن دشوار به نظر می‌آید، زیرا هدفش صرف زمان بدون ارائه شاکله‌ای از واقعیت‌های میدانی است. علاوه بر این، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تشکیل کشور فلسطینی خودداری می‌کند و خواهان ادامه جنگ برای کنترل غزه است که به‌طور کامل با طرح اروپا مغایرت دارد.

طرح صلح اروپا برای فلسطین چاره‌ساز خواهد بود؟

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در حالی که بیش از 108 روز از تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه می گذرد و تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه با شکست مواجه شده است، اطلاعاتی درباره طرح اتحادیه اروپا افشا شد که گفته می شود مسیر پایان دادن به درگیری میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را هموار می‌کند.


این افشاگری‌ در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بارها قاطعانه راه‌حل تشکیل دو کشور را رد کرده و به ادامه حمله نظامی به نوار غزه متعهد شده است.

طبق طرح اتحادیه اروپا، شرکت کنندگان دائم با مقام های رژیم صهیونیستی و فلسطینی که از آن ها به عنوان «طرف های درگیری» یاد می شود، در تماس خواهند بود؛ اما دو طرف در ابتدا مجبور نیستند با هم پشت یک میز بنشینند


طرح صلح در مدت یک سال

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای ایده خود در زمینه حل مناقشه های منطقه و اینکه «راه حل ها باید از بیرون تحمیل شود»، چندین نکته برای راه حلی جامع و معتبر در زمینه موضوع فلسطین مطرح کرد. طبق سند فاش شده، بورل به دنبال طراحی چارچوبی برای طرح صلح فلسطین در مدت یک سال در قالب فرایندی است که به عقیده وی می‌تواند در نوار غزه صلح به ارمغان بیاورد، کشور مستقل فلسطین ایجاد شود و کنار رژیم صهیونیستی زندگی کنند و نیز عادی سازی روابط میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی محقق شود.


بورل در طرح خود خواهان تضمین امنیت بلندمدت منطقه، کمک به بازیگران بین المللی برای فراهم کردن شرایط صلح و ایجاد جایگزین سیاسی جدید برای فعالیت جنبش حماس در نوار غزه است. طبق گزارش یورونیوز، این طرح افشاشده با محوریت برگزاری کنفرانس مقدماتی صلح ارائه شده است ​​و بر گردهمایی بازیگران کلیدی مانند اتحادیه اروپا، آمریکا، مصر، اردن، عربستان، اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد تأکید می کند.


طبق طرح اتحادیه اروپا، شرکت کنندگان دائم با مقام های رژیم صهیونیستی و فلسطینی که از آن ها به عنوان «طرف های درگیری» یاد می شود، در تماس خواهند بود؛ اما دو طرف در ابتدا مجبور نیستند با هم پشت یک میز بنشینند.


این طرح همچنین شامل ارائه ضمانت‌های امنیتی قوی برای رژیم صهیونیستی و کشور آینده فلسطین، به شرط به رسمیت شناختن دیپلماتیک متقابل و یکپارچگی میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان در منطقه است.


ایده حذف حماس

طبق مفاد طرح فاش شده، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) که از سال 2007 میلادی بر نوار غزه مدیریت می کند، با توجه به اینکه اتحادیه اروپا و آمریکا آن را در زمره «سازمان های تروریستی» طبقه بندی می کنند، هرگز نقشی در غزه نخواهد داشت و تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) برای مدیریت نوار غزه و کرانه باختری انتخاب خواهند شد.


ناظران امور بین الملل به حاشیه راندن حماس را اقدام و طرحی غیر قابل اجرا و شگفت انگیز خواندند و این پرسش را مطرح می کنند، چگونه می توان نیروی محوری مردم فلسطین را که جنبش حماس به نمایندگی از آنها عملیات «طوفان الاقصی» انجام داد، نادیده گرفت؟


آنها معتقدند، هرگونه تلاش برای حذف حماس و مقاومت ایده و طرحی غیرواقعی است و هیچ دستاوردی نخواهد داشت. حماس در حال مقابله با اشغالگران رژیم صهیونیستی است و هیچ توجهی به چنین طرح‌های بی ثمری ندارد. امروز حماس در تلاش است روابط خود را با کشورهای عربی و اسلامی و کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه تقویت کند و با کشورهای محوری منطقه مانند ایران و ترکیه در ارتباط باشد و اروپا از این گونه طرح ها زیان خواهد دید.


واقعیت میدانی متفاوت

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم ادامه کار بر روی این طرح تأکید می کند، حتی اگر یکی از دو طرف تصمیم به خروج از آن داشته باشد، زیرا قرار است پس از تکمیل به صهیونیست ها و فلسطینیان ارائه شود و آنها هستند که باید بر روی متن نهایی مذاکره کنند.


طبق گزارش یورونیوز، گرچه نقشه راه پیشنهاد شده از سوی اروپا ماهیت طرح صلح احتمالی را پیش داوری نمی کند، اما جدول زمانی منسجم برای سازماندهی روند صلح بالقوه ارائه می دهد. ناظران در این زمینه معتقدند، مشکل طرح اروپا این است که با توجه به شرایط قبل از عملیات «طوفان الاقصی» و با همان ذهنیت و تفکر به موضوع می پردازد.


با توجه به عملیات مقاومت فلسطین و شکست رژیم اشغالگر قدس در تحقق اهدافش آن هم پس از سه ماه درگیری، فرسودگی ارتش صهیونیستی و ناتوانی در دستیابی به اهداف نظامی، واقعیت های میدانی بسیار تغییر کرده است.


اروپایی‌ها خارج از چارچوب عینی صحبت می‌کنند و طرح ارائه می دهند در حالی که واقعیت های موجود با ایده‌ها و امیدهای اروپا متفاوت و هنوز زود است بتوان درباره طرحی برای حل مناقشه فلسطین و زمان و شرایط پایان جنگ فعلی در غزه صحبت کرد.

طبق گزارش یورونیوز، گرچه نقشه راه پیشنهاد شده از سوی اروپا ماهیت طرح صلح احتمالی را پیش داوری نمی کند، اما جدول زمانی منسجم برای سازماندهی روند صلح بالقوه ارائه می دهد


طرح غیرواقعی اروپا

طرح اروپا غیرواقعی و تحقق آن دشوار به نظر می آید، زیرا هدفش صرف زمان بدون ارائه شاکله ای از واقعیت های میدانی است. علاوه بر این، نتانیاهو از تشکیل کشور فلسطینی خودداری می کند و خواهان ادامه جنگ برای کنترل غزه است که به طور کامل با طرح اروپا مغایرت دارد.


در هر صورت پس از پایان تقابل نظامی در غزه می توان برنامه ریزی کرد، واقعیت ها را سنجید و طبق آن عمل کرد. اکنون چه کسی تضمین می کند رژیم اشغالگر صهیونیستی بتواند در نوار غزه بماند یا در حین بقا، نیروهایش آسیب نبینند یا اینکه چه کسی تضمین می کند جنگ گسترش نیابد؟


جنگ غزه به جبهه های دیگری مانند دریای سرخ و لبنان کشیده شده است و امکان دارد وارد مرحله خیزش بزرگ مردم در کشورهای عربی و اسلامی شود. مردم فلسطین نیز اکنون علاقه‌ای به شنیدن این گونه برنامه‌های بدون پشتوانه ندارند، زیرا آنچه در حال حاضر می‌خواهند نجات غزه و توقف جنگ به وسیله ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی