وضعیت غیرعادی در بورس


دنیای اقتصاد : بورس تهران وضعیت غیرعادی را نشان می‌دهد. روند قیمت ‌سهام در معاملات روز چهارشنبه‌ دقیقا برخلاف روزهای قبل رقم خورد. معاملات روز دوشنبه با صعود نامحسوس شاخص کل آغاز شد اما بازار همچنان در پی فشار فروش با التهابات معاملاتی دست به گریبان است. در هفته گذشته یکی از اتفاقات مایوس‌کننده در جریان داد‌و‌ستدها خروج پول حقیقی بود. آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند میزان خروج پول سهامداران خرد طی این مدت به میزان ۲۹۱۶میلیارد تومان رسیده که نسبت به هفته قبل از آن افزایش ۲۹۶درصدی را نشان می‌دهد. شدت عرضه‌ها از نیمسال دوم سال با قدرت در حال اجراست.

با‌این‌حال در بهمن‌ماه این موضوع نمود بیشتری پیدا کرده است. شاید دلیل این موضوع را بتوان در محدوده‌های منفی قیمت اغلب سهام جست‌وجو کرد که اغلب شرکت‌ها کار خود را در این مسیر طی می‌کنند. این روند به‌طور خاص هم در سهام بنگاه‌های بزرگ کالایی شکل گرفته و رفته‌رفته به کل بازار و نمادهای کوچک و بی‌دردسر‌تر تسری یافته است. با وجود این، برخی از کارشناسان بر این باورند که خالی کردن سنگر بورس توسط حقیقی‌ها به منزله سیگنال منفی و تهدید‌کننده نیست، زیرا بازیگران اصلی بورس از جرگه سهامداران خرد نیستند و به محض فروکش کردن تب فروش و خروج تالار شیشه‌ای از محاصره عوامل داخلی و خارجی، دوباره به بازار بازخواهند گشت.

از این‌رو تا حدودی طبیعی است که تا تعیین‌تکلیف‌ وضعیت متغیرها پول‌های کوچک‌تر با احتیاطی مضاعف راهی بازار شوند؛ به ویژه اینکه وضعیت متغیرهای اثرگذار به‌خصوص تحرکات مثبت در بازارهای رقیب می‌تواند ارزندگی قیمت اغلب سهام، فروکش یافتن عرضه‌ها و همچنین بهبود روند قیمت‌ها را رقم بزند. البته برخورد قیمت‌ها به محدوده‌های ابتدای سال و سپس درجازدن‌های متناوب قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل عدم ورود تقاضای جدید به بازار مطرح کرد؛ موضوعی که پول‌های سرگردان برای ورود به تالار شیشه‌ای را نیز به تردید انداخته است. اگر قیمت‌ها تا نیمه اردیبهشت پیوسته در مسیر صعودی حرکت می‌کردند، اکنون ماه‌هاست که عمده سهم‌ها وقت خود را به اصلاح قیمت‌ها می‌گذرانند. در این وضعیت جهت‌گیری بازارهای رقیب و مشخصا بازار ارز تمرکز سرمایه‌گذاران را تا حد زیادی مختل کرده و مواضع فعالان بورسی در مورد آینده قیمت سهام را با ابهام مواجه کرده است.

در ماه‌های گذشته و پس از برخی سیاستگذاری‌ها، سرمایه‌گذاران به طور مستمر یک پرسش کلیدی را مطرح می‌کنند و آن این است که چرا بازار هرگاه خیز صعودی برمی‌دارد بلافاصله توسط یک دستورالعمل از مسیر در پیش گرفته باز‌می‌ماند؟ این موضوع سبب شده ورود پول با تعلل به بازار سهام صورت گیرد. به همین دلیل است که طی هفته‌های اخیر مجددا خروج پول حقیقی سرعت گرفته است. عدم قطعیت در خصوص سیاستگذاری‌های اقتصادی این ابهام را ایجاد کرده که بازارهای رقیب از ریسک کمتری برخوردارند. در واقع بازخورد خنثی از سوی سیاستگذاران بورسی در مواجهه با بخشنامه‌های پرحاشیه سبب شده تا بار دیگر تقاضا به سمت بازارهای ارز و طلا جلب شود. طبیعتا این شرایط در کنار فضای ناآرام فرامنطقه‌ای سبب شده سرمایه‌گذاران نتوانند از رفتار سیاستگذار چشم‌پوشی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحریک همسر به روش خیلی سریع و راحت