توافق ترکیه و آمریکا درباره جنگنده اف-16 و اف-35


توافق ترکیه و آمریکا درباره جنگنده اف-16 و اف-35

موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو مسیر ورود جنگنده‌های ساخت آمریکا به منطقه بالکان را هموار کرده است.

آمریکا یک اطلاعیه نظامی صادر کرده که بر اساس آن قرار است جنگنده‌های «اف-۳۵» و «اف-۱۶» را به یونان و ترکیه بفروشد.

وبگاه «بالگرین میلیتری» روز شنبه در این باره نوشت که این اطلاعیه از خرید قریب الوقوع ۴۰ جنگنده اف-16 توسط ترکیه خبر می‌دهد.

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند. یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است.

چندی قبل، «کریاکاس میتسوتاکیس» رهبر حزب «دموکراسی نو» یونان و نخست وزیر سابق این کشور گفت که با توجه به تحرکات ترکیه، یونان باید توان نیروهای مسلح خود را تقویت کند.

میتسوتاکیس گفت:«یونان موظف است نیروهای مسلح خود را تقویت کند، زیرا ما، ترکیه را به عنوان بزرگترین و از نظر ژئوپلیتیکی غیرقابل پیش بینی‌ترین همسایه کنار خود داریم.»

قرارداد برای ترکیه فراتر از فروش جنگنده اف-۱۶ است و شامل ۴۸ موتور توربوفن «اف-۱۱۰»، ۱۴۹ رادار «ای‌ان‌ای‌پی‌جی»، ۱۶۸ کیت جنگال «وایپر» می‌شود.

یونان نیز دیگرمشتری آمریکاست.از نظر این کشور تایید خرید ۸.۶ میلیارد دلاری ۴۰ جنگنده اف-۳۵ در حال انجام است که شامل سامانه‌های تکمیلی مختلف نیز می‌شود. این هواپیماها قرار است جایگزین ناوگان «اف-4 فانتوم» و «میراژ-۲۰۰۰» شوند.

کنگره آمریکا ۱۵ روز فرصت دارد تا این فروش‌ها را ارزیابی کند. طبق قانون مربوطه، دوره ارزیابی برای اعضای ناتو 15 روز و برای کشورهای غیر ناتو تا ۳۰ روز افزایش می یابد.

ارزیابی این قرارداد تسلیحاتی برعهده کمیته روابط خارجی سنا و کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان است. این نهادها دارای اختیار ارزیابی و در صورت لزوم به چالش کشیدن فروش بین‌المللی تسلیحات هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از موافقت پارلمان ترکیه با عضویت سوئد به ناتو استقبال کرده بود.

توافق ترکیه و آمریکا درباره جنگنده اف-16 و اف-35

پیش‌تر، پارلمان ترکیه با ۲۸۷ رای موافق در مقابل ۵۵ رای موافق عضویت سوئد را تایید کرد و اکنون مجارستان تنها کشور عضو ناتو است که ورود سوئد به این ائتلاف نظامی غربی را امضا نکرده است.

فنلاند و سوئد، هر دو کشور شمال اروپا نزدیک یا هم مرز با روسیه هستند که پس از آغاز جنگ روسیه با اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، برای عضویت در ناتو درخواست دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


راحت شدی عزیزم