چرخش مبهم بورس


دنیای‌اقتصاد: شاخص‌های سهام در روز گذشته با سیر در مسیر صعودی تاحدودی از التهابات بازار کاستند. در این روز به سبب فروکش نسبی حواشی پیرامون بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌های دستوری، روند صعودی نرخ‌ها در بازارهای موازی و ثبات در شرایط ریسک‌های غیراقتصادی شاهد رشد همه نماگرها در بورس و فرابورس بودیم، اما آنچه در جریان دادوستدهای روز گذشته ملموس بود به عدم‌تقویت جبهه‌‌‌‌‌‌‌های فعال تقاضا بازمی‌گردد. خروج پول ادامه یافت و صندوق‌های قابل‌معامله با خروج سرمایه مواجه شدند.

علاوه‌بر این موضوع اختلاف بازدهی نماگرهای کل در بورس و فرابورس نسبت به شاخص‌های هم‌وزن نیز نشان‌داد که نماگرهای اصلی بازار یک گام عقب‌تر از شاخص‌های هم‌وزن حرکت می‌کنند، به این ترتیب عدم‌استمرار حرکت‌‌‌‌‌‌‌های تند و پرشتاب در سهام بزرگ از یک نکته مهم پرده برمی‌‌‌‌‌‌‌دارد. سهامداران همچنان نسبت به خرید نمادهای بزرگ امتناع نشان می‌دهند. این موضوع به تهدید گروه‌های بزرگ و اثرپذیری این دسته از سهام نسبت به سیاستگذاری‌های دستوری بازمی‌گردد، به‌همین‌دلیل سهامداران ترجیح می‌دهند از گروه‌های بزرگ و شاخص‌‌‌‌‌‌‌ساز سراغ کمتری بگیرند، در مقابل اما گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر با بهبود رشد تقاضا روبه‌رو شدند. نگاهی به اختلاف افزایش دو نماگر اصلی بورس تهران به‌خوبی گویای این روند است، به‌طوری‌که شاخص‌کل ‌‌‌‌‌‌‌هم‌‌‌‌‌‌‌وزن فرابورس رشد ۱.۴۹درصدی را ثبت کرد.

واقعیت این است که طی معاملات هفته‌های گذشته، به‌دنبال تشدید ریسک‌های سیاسی و اختلافات میان سیاستگذاران و فعالان اقتصادی بر سر برخی دستورالعمل‌ها، سهام بورسی به‌شدت تحت‌تاثیر قرارگرفتند. بازتاب این موضوع را به‌وضوح در افت ۱.۳۲‌درصدی شاخص‌کل در سه هفته اخیر ملاحظه‌کردیم. طی این مدت نه‌تنها خروج پول سرعت بیشتری گرفته‌است، حتی بازارهای ارز و سکه نیز توانستند عملکرد بهتری را نسبت به بورس به ثبت برسانند، اما به‌نظر می‌رسد با فروکش نسبی نگرانی‌های فعالان بازار، در دو روز معاملاتی اخیر اندکی از فضای منفی حاکم بر تالارشیشه‌ای کاسته شده‌است، بااین‌حال شکل‌گیری انتظارات مثبت از معاملات سهام، افزایش تقاضا و بازگشت تعادل به بورس به چند متغیر مهم وابسته است. در روزهای اخیر هرچند ریسک‌ها تا حدودی تغییر مسیر داده‌اند، اما باید دید چه عواملی می‌تواند سرمایه‌گذاران را مجاب به ورود به بازار سهام کند؛ آنهم در وضعیتی که صعود قیمتی در بازارهای رقیب تا حدود زیادی مسجل شده‌است، اما یکی از سناریوهایی که در حال دست به‌دست‌شدن درمیان فعالان اقتصادی است، مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوند.

در این سناریو قیمت ارز مجددا به لاک دفاعی بازمی‌گردد و قدرت تقاضا در این بازار رو به ضعف خواهد رفت. این امر می‌تواند بر نوسانات مثبت بازار طلا نیز سایه افکند، با این‌حال باید دید مواضع جدید بانک‌مرکزی در مورد نرخ ارز تا چه میزان می‌تواند سیگنال کاهشی به بازارها مخابره کند؟ اگر قیمت دلار کنترل شود، در چنین وضعیتی بورس می‌تواند با تقاضای بیشتر برای سهام بر بازارهای رقیب چیره شود، به‌ویژه اینکه در این روزها فعالان بورسی در معرض موج جدیدی از اطلاعات مثبت شرکت‌ها قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌اند، اما تمرکز سهامداران بر گزارش‌های ۹ماهه و صورت‌های مالی شرکت‌ها به تنهایی نمی‌تواند سرمایه‌گذاران را به سمت بورس هدایت کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!