پیش بینی بورس امروز 8 بهمن


پیش بینی بورس امروز 8 بهمن

نخستین روز هفته دوم معاملاتی بهمن‌ماه روز متعادل سبزپوشی در سایه افزایش نرخ ارز بود.

بازار سرمایه که هفته نخست معاملات بهمن‌ماه را چندان مطلوب و پرطراوت آغاز نکرد و با ثبت عملکرد منفی کار خود را به پایان رساند، روز گذشته شرایط متعادل‌تری را تجربه کرد؛ به طوری که سه شاخص اصلی بازار افزایش ارتفاع نه‌چندانی را ثبت کردند. در این بین دماسنج اصلی بازار سرمایه با افزایش ارتفاع ۰.۱۶درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز شنبه در سطح ۲میلیون و ۱۲۶هزار واحدی ایستاد. رشد ۳هزار و ۳۰۰واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن با صعود ۰.۷۴درصدی روبه‌رو شد و در سطح ۷۳۳هزار و ۳۴۸واحدی قرار گرفت.

در این بین شاخص کل فرابورس که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۸۵درصد سبزپوش شد و در نهایت در سطح ۲۵هزار و ۴۹۴واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز شنبه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار ۳هزار و ۷۲۷میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۴۷میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات بازار خارج شد.

در این میان سه نماد «فملی»، «حکشتی» و «فولاد» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نماد‌های «هرمز»، «ارفع» و «انتخاب» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «داتام»، «ثشاهد» و «شستا» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. روز گذشته بازار سهام در سایه افزایش نرخ ارز به محدوده‌های ۵۶هزار تومانی، رشد قابل‌توجهی را تجربه نکرد و سبزپوشی متعادلی را در پس‌زمینه تابلوی معاملاتی بازار به نمایش گذاشت.

می‌توان این‌گونه اظهار کرد که با توجه به ارزندگی نسبی بازار در قیمت‌های کنونی، در صورت فروکش کردن ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بازار‌های مالی مانند بورس نیز می‌توانند حال خوشی را تجربه کنند. از این رو با توجه به تداوم نوسانات مثبت در بازار‌های موازی انتظار می‌رود بازار سهام رفته‌رفته از التهابات هفته‌های گذشته فاصله بگیرد و با بهبود تقاضای نسبی روبه‌رو شود.

پیش بینی بورس امروز 8 بهمن

بازار از نگاه کارشناسان

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه، اوضاع و روند این روز‌های بازار را این‌گونه تشریح کرد: بسیاری از کارشناسان تصور می‌کردند با انتشار گزارش‌های فصلی پاییز بازار حال‌و‌روز مساعدتری به خود بگیرد. با این وجود انتشار ابلاغیه وزارت نفت پیرامون نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی و نرخ فروش فرآورده‌های نفتی، زخم کاری بر اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس زد. پس از آن شاهد خروج نقدینگی برای چند روز متوالی از بازار بودیم. از طرفی در چند روز گذشته همزمان با تعادلی که در بورس حاکم است، افزایش ارتفاع قیمتی در بازار‌های موازی رخ داده است. از این رو تا زمانی که سیاستگذاری‌های ضدونقیض به همین شکل تداوم پیدا کند و سیاست مناسبی جهت افزایش اعتماد از‌دست‌رفته پی‌ریزی نشود نمی‌توان انتظار رشد شارپی از بازار داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نوسانات نرخ دلار آزاد، اما با وجود تغییرات نرخ دلار نیما برای بورس اهمیت بیشتری دارد، اما واکاوی اعداد و ارقام نشان می‌دهد زمانی که نرخ دلار در بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند، نرخ دلار نیما نیز با فاصله زمانی کوتاه از این افزایش قیمت تاثیر می‌پذیرد و رشد می‌کند. به‌رغم اینکه بازار از ارزندگی مناسبی برخوردار است، اما بازاری که صرفا با انتشار ابلاغیه‌ای نزول قیمتی را تجربه می‌کند، ریسک‌های مخصوص به خود را برای سرمایه‌گذاری دارد. این کارشناس بازار در پایان افزود: به نظر می‌رسد بازار پتانسیل مناسبی برای رشد داشته باشد. با این وجود چشم بازار به نحوه سیاستگذاری‌ها دوخته شده است. پیش‌بینی می‌شود بورس هفته متعادل رو به سبزی را پیش رو داشته باشد.

بهراد موسوی، کارشناس بازار سرمایه، سبزپوشی روز گذشته بازار را این‌گونه تحلیل کرد: در هفته‌های گذشته بازار سرمایه تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلتیکی گوناگونی بوده و تاثیر چنین اخباری بر شرایط حاکم بر بازار به مراتب بیشتر از تحولات اقتصادی بر بورس است. به نظر می‌رسد ریسک‌های گوناگون سیستماتیک و غیرسیستماتیک همچنان مهم‌ترین تاثیر را بر بازار‌های مالی به‌خصوص بازار سرمایه می‌گذارد. دلیل عدم رشد بورس در پاسخ به افزایش نرخ ارز را می‌توان در عدم اقتصادی بودن آن جست‌و‌جو کرد. مبنای رشد نرخ ارز در هفته‌های گذشته را چندان نمی‌توان به سیاستگذاری‌های بانک مرکزی نسبت داد و تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی هفته‌های گذشته وزن زیادی را در جهت‌دهی به آن داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سیاستگذار در خصوص بهبود و مدیریت شرایط فعلی به عنوان نهاد ناظر می‌تواند پارامتر‌های گوناگونی که بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاری در بورس را شعله‌ور‌تر خواهد کرد کنترل کند که در شرایط فعلی کمتر به این موضوع پرداخته شده است. با وجود اینکه انتظار می‌رود نرخ دلار نیما متاثر از رشد نرخ دلار در بازار آزاد رشد داشته باشد، تا زمانی که التهابات و ریسک‌های گوناگون به کمترین میزان ممکن کاهش پیدا نکند، نمی‌توان مسیر مشخصی برای بازار تصویر کرد. این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود روند متعادل مثبتی پیش روی بازار تا انتهای هفته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»