وضعیت بهداشت جهانی و محیط زیست، روی میز داووس 2024


وضعیت بهداشت جهانی و محیط زیست، روی میز داووس 2024

به گزارش رکنا به نقل از اکونگار: مجمع جهانی اقتصاد نوشت: بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی و افزایش نتایج سلامت مهمترین اهداف دوگانه و زیربنای بخش بهداشتی و درمانی مجمع جهانی اقتصاد است....

به گزارش رکنا به نقل از اکونگار: مجمع جهانی اقتصاد نوشت: بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی و افزایش نتایج سلامت مهمترین اهداف دوگانه و زیربنای بخش بهداشتی و درمانی مجمع جهانی اقتصاد است. نشست داووس 2024، هشت هدف را به نمایش گذاشت که پیشرفت کشورها را در گرو رسیدن به این اهداف می‌داند.

1. اتحاد جهانی برای سلامت زنان

از بین بردن شکاف جنسیتی در مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند مدت زمانی را که زنان در وضعیت ناسالم سپری می‌کنند را تا حدود دو سوم کاهش دهد، این روش‌ها می‌تواند، سلامت و زندگی بیش از 3.9 میلیارد نفر را بهبود بخشد و تا سال 2040 هر سال یک تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک کند.

اینها یافته‌های نتایج یک گزارش با عنوان «بستن شکاف سلامتی زنان» است، در این گزارش آمده که یک تریلیون دلار فرصت برای بهبود زندگی و اقتصاد وجود دارد. انتشار آن در داووس 2024 با راه‌اندازی اتحاد جهانی برای سلامت زنان همراه بود که وظیفه آن اولویت بندی، حفاظت و ارتقای سلامت زنان است.

اگرچه زنان طولانی‌تر از مردان عمر می‌کنند، اما به‌طور متوسط سال‌های بیشتری را در شرایط ناخوشایند و اغلب در پربارترین سال‌های خود سپری می‌کنند. با این حال، ما فاقد اطلاعات در مورد بیولوژی زنان هستیم و تحقیقات کافی در مورد سلامت زنان وجود ندارد.

این امر در مورد شرایطی که عمدتاً زنان را تحت تأثیر قرار می دهند صادق است. برای مثال، کمتر از 2٪ بودجه تحقیقات پزشکی صرف بارداری، زایمان و سلامت باروری زنان می‌شود، همچنین شرایطی که هر دو جنس را تحت تأثیر قرار می‌دهند، در زنان به طور متفاوت ظاهر می‌شود، مانند بیماری قلبی.

چهل و دو سازمان از جمله رهبران دولتی و نمایندگان بخش خصوصی، صنعت سرگرمی و فضای بشردوستانه برای پیوستن به این اتحاد ابراز علاقه کرده‌اند. آنها با هم تعهدات جدیدی را برای پیشبرد اولویت‌های اتحاد در سه محور متعهد خواهند شد: تامین مالی، علم و نوآوری و تعیین دستور کار.

شرکای کلیدی بودجه لازم برای بهبود نتایج سلامت زنان و شکل دادن به آینده‌ای جدید برای سلامت زنان در سراسر جهان را 55میلیون دلار اعلام کرده اند.

2. آب و هوا

بر اساس گزارش جدیدی که در داووس منتشر شد، تا سال 2050، تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به 14.5 میلیون مرگ و 12.5 تریلیون دلار خسارت اقتصادی در سراسر جهان شود.

سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی ممکن است با 1.1 تریلیون دلار بار اضافی ناشی از سیل‌های مکرر و مرگبار، خشکسالی، امواج گرما و بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین مانند مالاریا و دانگ مواجه شوند.

آنچه ما اغلب نادیده می‌گیریم این است که اینها چالش‌های آینده نیستند، بلکه واقعیت امروز هستند، در حالی که کسب‌وکارها به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می‌گیرند، این فرصت را دارند که با انجام اقدامات، ریسک را کاهش دهند.

به عنوان مثال، گرمای بیش از حد و آلودگی، خطرات بهداشت شغلی را به همراه دارد و بهره‌وری را کاهش می‌دهد. کسب‌وکارها می‌توانند با کاوش در راه‌حل‌های با پتانسیل بالا در سطح نیروی کار و جمعیت، انعطاف‌پذیری ایجاد کنند.

ابتکار آب و هوا و سلامت در حال ایجاد گروه‌های کاری با رهبری کمیته راهبری خود است و سازمان‌هایی را گرد هم می‌آورد تا آنچه را که مسلماً یک تهدید وجودی برای گونه‌های ما است را مدیریت کنند.

در حالی که بخش مراقبت‌های بهداشتی در اینجا نقش مستقیمی دارد، ما از سایر بخش‌ها، از جمله کشاورزی، غذا و آشامیدنی، حمل و نقل، انرژی و فناوری می‌خواهیم تا برای اطمینان از تحول جامع و سیستم گام بردارند.

3. تحول دیجیتال در حوزه سلامت

فناوری‌های دیجیتال، داده‌ها و هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی را برای مقابله با چالش‌های همیشگی مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان باز کرده‌اند.حدود 4.5 میلیارد نفر در حال حاضر دسترسی کافی به خدمات بهداشتی ضروری ندارند. مراقبت‌های بهداشتی اغلب گران است و هزینه‌های غیرمجاز برای مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند باعث ورشکستگی خانواده‌ها شود. در عین حال، هزینه‌ها در حال افزایش بوده و قرار است کمبود کارگر تا سال 2030 به 10 میلیون نفر برسد.

برای برجسته کردن چند کاربرد، داده‌ها می‌توانند به شناسایی و رفع شکاف‌ها در ارائه مراقبت‌های بهداشتی و خطوط خطا در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی کمک کنند، در حالی که یادگیری ماشینی (ML) و هوش مصنوعی (AI) می‌توانند تشخیص بیماری و درمان‌های دقیق را افزایش دهند.

ابتکار تحول سلامت دیجیتال که در داووس 2024 راه اندازی شد، رهبران را گرد هم می‌آورد تا یک استاندارد جهانی برای مدیریت داده‌های بهداشتی تنظیم کنند، از استفاده ایمن و اخلاقی آن اطمینان حاصل کنند و نوآوری را برای بهبود امنیت بهداشت جهانی پیش ببرد. آنها همچنین در جهت تغییر سیستم‌های بهداشتی برای اولویت بندی نتایج بیمار محور کار خواهند کرد.

4. مقابله با مقاومت ضد میکروبی

مقاومت ضد میکروبی (AMR) یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. این «اپیدمی خاموش» می‌تواند جان ۱۰ میلیون نفر را بگیرد و تولید ناخالص داخلی جهانی را ۱.۱ درصد به ۳.۸ درصد تا سال ۲۰۵۰ کاهش دهد.

استفاده نامناسب و بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها که باعث بروز AMR می‌شود، در هر جغرافیایی یک چالش است، هرچند کشورهای با درآمد پایین و متوسط بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. پزشکان بیش از حد تجویز می‌کنند و بیماران ممکن است دستورالعمل‌های دوز آنتی‌بیوتیک‌ها را رعایت نکنند، اغلب به دلیل دسترسی ضعیف یا تشخیص ضعیف که باعث ایجاد پاتوژن‌های مقاوم می‌شود، دچار مشکل می‌شوند.

داروهای جدید کمی برای مقابله با پاتوژن‌های جدید در دسترس هستند. مطالعات نشان می‌دهد که برای حمایت از یک خط لوله پایدار از نوآوری آنتی بیوتیک، علاوه بر انگیزه کششی که بازاری پایدار ایجاد می‌کند، بودجه سالانه 1.2 میلیارد دلار مورد نیاز است.

شورای جهانی آینده در مورد آینده مقابله با مقاومت ضد میکروبی به دنبال این است که با شناسایی مشوق‌های سیاستی مناسب و مکانیسم‌های مالی نوآورانه به این موضوع بپردازد. همچنین مطالعه می‌کند که چگونه سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند از استفاده مبتنی بر شواهد از آنتی بیوتیک‌ها و نظارت مناسب بر تکامل پاتوژن اطمینان حاصل کنند.

5. مرزهای جدید تغذیه

تخمین زده می‌شود که رژیم غذایی نامناسب باعث 11 میلیون مرگ (20 درصد از کل جهان) و از دست دادن 255 میلیون سال به دلیل بیماری، ناتوانی یا مرگ زودرس شود. در حالی که تخمین زده می‌شود، پیامدهای بهداشتی ضعیف مرتبط با رژیم‌های غذایی 11 تریلیون دلار هزینه داشته باشد، هزینه‌های زیست محیطی آنها به 7 تریلیون دلار دیگر می‌رسد.

ابتکار مرزهای جدید تعذیه به دنبال ارائه اطلاعات و دسترسی مناسب به مصرف کنندگان برای انتخاب درست است. ذینفعان مختلف را دعوت می‌کند تا راه حل‌های سیستمی برای ایجاد الگوهای مصرف سالم‌تری ابداع کنند.هدف این است که تا سال 2050 انتخاب‌های غذایی مغذی به طور گسترده در دسترس باشند.

6. آمادگی برای همه گیری

همانطور که در ماه‌های اولیه همه گیری کووید-19 آشکار شد، شکاف‌های قابل توجهی در زیرساخت امنیت بهداشت جهانی وجود دارد، به طوری که چندین منطقه از جهان تقریباً به واکسن دسترسی ندارند و توانایی استفاده از پیشرفت‌های فنی برای شناسایی و پاسخ به عوامل بیماری‌زا ندارند. نیاز فوری به تسریع توسعه پایدار سیستم‌های نظارت بر تهدیدات زیستی و بیماری و افزایش توزیع منطقه‌ای ظرفیت تولید واکسن وجود دارد.

در سال 2022، مجمع جهانی اقتصاد با آکادمی ملی پزشکی و ائتلاف برای نوآوری‌های آمادگی همه‌گیر (CEPI) به نیروها پیوست تا همکاری بین بخش خصوصی و دولتی را برای کمک به ایجاد ظرفیت تولید منطقه‌ای ایجاد کند.

همکاری منطقه‌ای تولید واکسن (RVMC) که در نشست سالانه 2022 راه‌اندازی شد، اکنون چارچوبی را برای تولید واکسن متنوع ایجاد کرده است که در گزارش بینش ارائه شده در داووس 2024 به تفصیل شرح داده شده است که می‌تواند پیشرفت به سوی هدف تولید منطقه‌ای واکسن و بهبود دسترسی به اقدامات متقابل پزشکی و انعطاف‌پذیر و چابکسازی را تضمین کند.

برای آماده‌سازی و پاسخگویی بهتر به بیماری‌های همه‌گیر و تهدیدات بیولوژیکی، انجمن ابتکار نظارت بر تهدیدات و بیماری‌های زیستی را که در داووس 2024 تشکیل شد، راه‌اندازی کرد. این ابتکار یک جامعه اختصاصی از شرکای صنعتی ایجاد می‌کند و از طریق یک فرآیند گام‌به‌گام، کسب‌وکار جدید و عملیاتی را طراحی می‌کند. مدل‌هایی با 3تا5 دولت و مؤسسه بهداشت عمومی منتخب.

7. شبکه جهانی برابری سلامت

نابرابری‌های بهداشتی برای اقتصاد جهانی 42 میلیارد دلار هزینه بهره‌وری دست نخورده دارد، که مانع از بهره‌وری مردم از توانایی‌های بالقوه خود و برخورداری از سلامت و رفاه می‌شود. بنابراین یک مورد تجاری واضح برای اولویت دادن به سلامت و رفاه در محل کار وجود دارد. این کار باعث افزایش بهره‌وری و نتایج نهایی می‌شود.

یکی از مهمترین ابتکارات انجمن برای بهبود دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، شبکه جهانی برابری سلامت (GHEN) است. بیش از 100 مدیر عامل شرکت GHEN's Zero Health Gaps Pledge را امضا کرده‌اند تا نابرابری‌های بهداشتی را در نیروی کار، خدمات یا محصولات ارائه شده، جوامع و اکوسیستم‌های گسترده‌تر از بین ببرند.

با مشخص کردن این نقطه عطف، در داووس 2024، GHEN داشبورد Zero Health Gaps را راه‌اندازی کرد و کار امضاکنندگان را برجسته کرد. یک پلتفرم مشارکت سهام عدالت نیز راه‌اندازی شد که در آن سازمان‌ها می‌توانند برای ارتقای عدالت سلامت شریک شوند. GHEN از رهبران همه بخش‌ها، از جمله خدمات مالی و کالاهای مصرفی، می‌خواهد که این تعهد را امضا کرده و به شبکه بپیوندند.

8. نیروی کار سلامت

بیش از 15 درصد از جمعیت در سن کار دارای اختلالات سلامت روان هستند، در حالی که 71 درصد از مرگ و میرها در سطح جهان به بیماری‌های غیرواگیر نسبت داده می‌شود. افسردگی و اضطراب یک تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی هزینه دارد، در حالی که 2 تریلیون دلار ضرر در سراسر جهان به دلیل بیماری‌های مرتبط با چاقی متحمل شده است.

ابتکار نیروی کار سالم بیش از 50 سازمان را گرد هم می‌آورد که به بهبود سلامت روانی و جسمی کارکنان و تقویت تاب آوری اجتماعی اختصاص دارند.

با بیش از 1.3 میلیارد نفر در استخدام رسمی، این طرح از محیط کار به عنوان یک عامل کلیدی برای حمایت از سلامت کل نگر (روانی، جسمی، و اجتماعی/عاطفی) در سطوح فردی، سازمانی و اجتماعی استفاده می کند.

این ابتکار مداخلات فانوس دریایی را در بخش‌های دولتی و خصوصی که رفاه کارکنان را افزایش می‌دهد، تجزیه و تحلیل خواهد کرد. همچنین بازده سرمایه گذاری این مداخلات را برای کمک به ایجاد یک مورد تجاری برای برنامه‌های سلامت و تندرستی کارکنان اندازه گیری می‌کند.


وضعیت بهداشت جهانی و محیط زیست، روی میز داووس 2024

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!