تبعات ماجرای تگزاس برای دولت بایدن/ اختلاف با واشنگتن بالا گرفت


تبعات ماجرای تگزاس برای دولت بایدن/ اختلاف با واشنگتن بالا گرفت

اقتصادنیوز: به گفته یک کارشناس مسائل آمریکا، اختلاف تگزاس با دولت فدرال مرکزی، ربطی به بایدن و دولتش ندارد، بلکه موضوع اجرای حکم دیوان عالی فدرال است. اگر این حکم نبود تگزاس می‌توانست از اجرای آن سرپیچی کند، اما الان موظف به اجرای آن است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ابوت فرماندار تگزاس در بیانیه‌ای گفته است: «پرزیدنت بایدن سوگند خود را برای اجرای صادقانه قوانین مهاجرتی مصوب کنگره نقض کرده است. بایدن به جای پیگرد قانونی مهاجران به دلیل جرم فدرال ورود غیرقانونی، وکلای خود را به دادگاه‌های فدرال فرستاده تا از تگزاس به دلیل اقدام برای تامین امنیت مرز شکایت کنند.»

«امیرعلی ابوالفتح» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دعوای تگزاس با مقامات فدرال واشنگتن بر سر بحران مهاجران و برنداشتن موانع مرزی که مورد خواست مقامات فدرال مرکزی است، گفت: این ماجرا سه رکن دارد؛ اول اینکه به اختلاف نظر در ساختار فدرال ایالات متحده آمریکا برمی‌گردد، یعنی بین دولت فدرال و دولت‌های ایالتی در برخی حوزه‌ها همواره اختلاف ایجاد می‌شود، با وجود اینکه قانون اختیارات دولت فدرال را تایید کرده است اما در برخی دولت‌های ایالاتی تضاد منافع ایجاد می‌شود و این موضع جدیدی نیست. دومین رکن، اختلاف بر سر سیاست‌های مهاجرتی است که دموکرات‌ها و محافظه کاران هر کدام برای مقابله با پدیده ورود فزاینده مهاجران رویکرد متفاوتی دارند و الان بین دولت فدرال و ایالت تگزاس این اختلاف بروز کرده است.

خبر مرتبط
کاخ سفید بیانیه داد / جزئیات زمان دیدار بایدن و شولتس

اقتصادنیوز: کاخ سفید در بیانیه‌ای از دیدار بایدن، رییس‌جمهور آمریکا با صدراعظم آلمان در واشنگتن در روز جمعه ۲۰ بهمن ماه خبر داد.

مرز جنوبی آمریکا ناآرام است. کاروان کامیون‌داران که خود را «ارتش خدا» می‌نامند به سمت مرز تگزاس عازم شده‌اند. هدف کاروان «مرز خود را پس می‌گیریم»، جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی، از طریق همکاری با مجریان قانونی است که مطابق قانون ایالتی در مرز تگزاس عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: رکن سوم این دعوا، بحث انتخابات ریاست جمهوری آتی است. اساسا در سال انتخابات همه چیز متاثر از رقابت انتخاباتی می‌شود و الان هم موضوع مقابله با مهاجران غیرقانونی به دعوای انتخاباتی بدل شده است. طرفداران ترامپ می‌خواهند از این موضوع برای حمله به دموکرات‌ها استفاده کنند و بگویند این مساله اثبات ناتوانی بایدن است و او امنیت کشور را به خطر انداخته است و به پیامدهای ورود بی رویه مهاجران بی توجه است و در این میان ترامپ هم به این مساله دامن می‌زند و خواستار آن است که دولت ایالتی تگزاس از حکم دیوان عالی فدرال تمکین نکند.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به اینکه این حکم صرفا برای تگزاس صادر شده یا ایالت‌های دیگر هم باید از آن تمکین کنند؟ گفت: این حکم مربوط به شکایتی است که بین وزارت امنیت داخلی آمریکاست و دولت تگزاس مطرح بوده است و الان این حکم مربوط به این شکایت است اما احکام صادر شده از سوی دیوان عالی فدرال یک رویه قضایی را شکل می‌دهند و برای همه لازم‌الاجراست به این معنا که تمامی ایالت‌های تگزاس هم باید از این حکم تبعیت کنند و الان هم دولت فدرال با استناد به این حکم و اینکه ضامن اجرای حکم دیوان است خواستار برچیدن موانع مرزی از سوی تگزاس شده است. در اصل باید گفت تگزاس مقابل دولت فدرال مرکزی قرار نگرفته بلکه مقابل حکم لازم‌الاجرای دیوان فدرال قرار گرفته است.

موضوع بحث و جدل، سیم خاردارهایی است که گارد ملی تگزاس از آن به عنوان مانعی میان رودخانه «ریو گرانده» و «پارک شلبی»، منطقه‌ای به مساحت ۴۷ هکتار در «ایگل پس» استفاده می‌کند. دیوان عالی فدرال ایالات متحده به‌تازگی در یک تصمیم ۵ به ۴، در کنار دولت بایدن قرار گرفت و حکم دادگاه بدوی را که مانع از بریدن سیم خاردار توسط ماموران گشت‌ مرزی برای دستگیری مهاجران می‌شد که از رودخانه عبور کرده بودند، لغو کرد. دولت بایدن روی این نکته تاکید دارد که این حصارها به مهاجران آسیب می‌زند.

وی در پاسخ به اینکه برخی تحلیل‌گران از این موضوع این‌گونه برداشت کردند که ممکن است شروع یک جنگ داخلی در آمریکا و مقابله ایالت‌ها با دولت مرکزی فدرال باشد؟ اظهار کرد: اینکه انتظار داشته باشیم آنچه در قرن ۱۹ در ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاده روی دهد، این اتفاق رخ نمی‌دهد. به جز اینکه تگزاس موظف است حکم دیوان را اجرا کند، در پرونده‌ای دیگر تگزاس پذیرفته اجازه اعلام استقلال ندارد و حق استقلال را از خود سلب کرده است و اساسا کسی در آمریکا داعیه تجزیه و جدایی ندارد. از این دست اختلافات زیاد بروز می‌کند اما برای آن راه‌حل پیدا می‌کنند.

ابوالفتح ادامه داد: دور از ذهن است که یک جنگ داخلی نظامی و فیزیکی رخ دهد، این اختلافات بیشتر یک جنگ داخلی فرهنگی است، گویی دو تا آمریکا به وجود آمده است که رو به روی هم صف‌آرایی کرده‌اند. همه ایالت‌های زیر پرچم ۵۰ ستاره‌ای آمریکا هستند اما در موضوعات مختلف از جمله سیاست‌های مهاجرتی، بیمه، سقط جنین، مالیات و غیره هر کدام از ایالت‌ها متفاوت عمل می‌کنند و خیلی اوقات این برخوردهای اجتماعی و فرهنگی پیش می‌آید.

در این مدت صدها پست در شبکه اجتماعی ایکس، (توییتر سابق)، با هشتگ Texit منتشر شده است که به جدایی تگزاس از ایالات متحده اشاره دارد.

یکی از کاربران که خود را یک تگزاسی نسل نهم می‌خواند، نوشت: به عنوان یک تگزاسی، من از صمیم قلب معتقدم که تنها گزینه مناسب تگزاس برای حرکت رو به جلو، رای بهTEXIT است. او در ادامه آورده است: دولت فدرال به تگزاس اعلان جنگ کرده است. ما به تحمل این غصب آشکار حاکمیت تگزاس و حق دفاع از قانون اساسی تگزاس ادامه نخواهیم داد. ایالت تگزاس باید از حق قانونی خود بر اساس قوانین داخلی‌اش حفاظت کند.

با وجود افزایش درخواست‌ها برای «تگزیت»، این ایالت نمی‌تواند از نظر قانونی از آمریکا جدا شود، زیرا این ایالت در پرونده دعوی سال ۱۸۶۹ موسوم به «تگزاس علیه وایت»، پذیرفته که ایالت‌ها نمی‌توانند به صورت منفرد و یک‌جانبه تصمیم به خروج از اتحادیه بگیرند.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این که این دعوا چقدر به نفع دموکرات‌ها و بایدن در انتخابات پیش روست؟ اظهار کرد: الان یکی از راهبردهای اصلی دموکرات‌ها برای انتخابات «ترامپ هراسی» است. اما تمرکز بر این دعوا و فشار به تگزاس یک تیغ دو لبه است؛ چرا که این موضوع ممکن است این بحث را ایجاد کند که دولت بایدن و دموکرات‌ها به دنبال تضعیف ساختار امنیتی کشور هستند. شاید این موضوع باعث تضعیف جایگاه ترامپ نزد رای دهندگان مستقل شود، اما ساختار آمریکا به این بحث حساس است و ورود به این عرصه به معنای یک اقدام ضد امنیتی و سوق دادن مردم به این سمت است که ساختار حکومت و پیوندهای میان ایالت‌ها خیلی سست است و ممکن است هر لحظه فروپاشد از این رو معتقدم دولت بایدن با احتیاط با این مساله برخورد خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه اگر تگزاس حکم دیوان عالی فدرال را اجرا نکند چه خواهد شد؟ گفت: به نظرم در نهایت یک مصالحه‌ای انجام می‌شود. دولت بایدن به خاطر موضوع تگزاس و درگیری در بحث اوکراین و اسرائیل شاید در بخش‌هایی از اجرای این حکم تجدید نظر کند و بخشی از خواست محافظه‌کاران را اجابت کند. شاید موافقت کند جلوی ورود پناهجویان را بگیرد، از طرفی هم تگزاس نمی‌تواند از حکم دیوان تبعیت نکند. شاید چند هفته‌ای تگزاس مقاومت کند، اما در نهایت نمی‌تواند از اجرای حکم دیوان سرپیچی کند و بعید می‌دانم کار به جایی برسد که تگزاس بخواهد رو در روی دیوان بایستد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!