وثیقه‌گذاری سهام چه مزایایی دارد؟


وثیقه‌گذاری سهام چه مزایایی دارد؟

به گفته مسئولان، امکان توثیق سهام به سهامدار کمک می‌کند تا درمواقع نیاز به تامین مالی، ضمن حفظ اصل سرمایه خود و بدون نیاز به فروش اوراق بهادار نسبت به تودیع تضمین لازم به جهت ایفای تعهدات خود اقدام کنند.

به گزارش مشرق، وثیقه گذاری سهام به عنوان یک روش برای دریافت تسهیلات است. این روش، به اشخاص حقیقی و حقوقی امکان می‌دهد تا با استفاده از دارایی‌های سرمایه‌ای خود وام دریافت کنند. مرداد سال ۱۴۰۱ بود که سامانه ستاره سهام با مشارکت وزارت اقتصاد، سازمان بورس و اوراق بهادار و قوه قضائیه افتتاح شد تا سهامداران بتوانند دارایی خود را به عنوان وثیقه قرار دهند.

امکانی که ۱۸ مهر امسال سمیه محمدی، مدیر پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص آن گفته بود: خدمت توثیق سامانه ستاره از تاریخ ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ توسط شرکت سپرده گذاری عملیاتی شد و بانک مهر ایران به عنوان اولین بانک این خدمت را به ذی‌نفعان خود ارائه نمود. اکنون تمام سرویس‌های مربوطه جهت بهره برداری در اختیار بانک‌ها قرار داده شده است.

محمدی در خصوص اتصال بانک‌ها به سامانه ستاره بیان کرد: بانک‌های صادرات، ملت، پارسیان و شهر اقدامات مهمی در این راستا انجام داده اند. لیکن زمان بهربرداری از این خدمت از سمت بانک‌ها است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان توثیق سهام در اختیار تمام بانک‌هاست؟ اظهار کرد: بله بانک‌هایی که متقاضی دریافت این خدمت بوده اند کلیه اقدامات مورد نیاز جهت برقراری ارتباط برخط به وجود آمده و قابل بهره برداری است.

اما امکان توثیق سهام و سهام عدالت موضوع جدید نیست؛ سال ۹۹ بود که بحث اعطای کارت اعتباری از طریق توثیق سهام عدالت توسط بانک‌ها مطرح و عملیاتی شد.

در نهایت نیز محمود حسنلو معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی در پاسخ به این پرسش باشگاه خبرنگاران جوان که آیا زیر ساخت‌های لازم برای امکان توثیق سهام و سهام عدالت در بانک‌ها وجود دارد؟ اظهار کرد: از سوی سپرده‌گذاری مرکزی از اسفند سال ۱۳۹۹ سرویس لازم برای بحث توفیق سهام و سهام عدالت در اختیار بانک‌ها قرار گرفته شده است.

در ادامه همچنین علیرضا ترابی مدیر خدمات حقوقی سمات با بیان اینکه تعداد ۴۳۶ فقره درخواست توثیق اوراق بهادار در پاییز سال گذشته در مدیریت خدمات حقوقی شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام شده است، گفت: این عدد با رشد بیش از سه برابری به تعداد ۱.۴۶۸ فقره در پاییز امسال رسیده که حاکی از افزایش آگاهی و استقبال سهامداران از فرآیند توثیق اوراق بهادار است.

مزایای امکان توثیق سهام

ترابی با اشاره به اینکه توثیق اوراق بهادار یکی از مزایای مغفول سهامداری در بازار سرمایه است، افزود: این مزیت در حقیقت به سهامدار کمک می‌کند تا درمواقع نیاز به تامین مالی، ضمن حفظ اصل سرمایه خود و بدون نیاز به فروش اوراق بهادار نسبت به تامین مالی و یا تودیع تضمین لازم به جهت ایفای تعهدات خود اقدام کنند.

وی اظهار داشت: در مجموع در پاییز امسال به تعداد ۵۴۵ درخواست رفع توثیق و ۱.۲۹۴ درخواست فروش اوراق بهادار وثیقه در مدیریت خدمات حقوقی سمات رسیدگی شده است که ارزش ریالی آن به رقمی بالغ بر ۲۱۳ هزار میلیارد ریال می رسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه