«چای دبش» تائیدیه سلامت سازمان غذا و دارو داشت؟


«چای دبش» تائیدیه سلامت سازمان غذا و دارو داشت؟

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص وضعیت تائیدیه سلامت چای دبش توضیحاتی را ارائه داد.

«چای دبش» تائیدیه سلامت سازمان غذا و دارو داشت؟

به گزارش راهبرد معاصر، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری که روز دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ در وزارت بهداشت برگزار شد،اظهار داشت: سالهاست که در حوزه سلامت خصوصا تولید کالاهای سلامت، افتخار آفرینی های زیادی داشتیم و امسال نیز در مقایسه با سال قبل شاهد دستاوردهای جدیدتری بودیم.

۱۷ قلم داروی جدید به سبد دارویی کشور اضافه شد

وی اظهار داشت: در مقایسه با سال گذشته تعداد زیادی اقلام دارویی به سبد دارویی ما اضافه شد و تعدادی از اقلام طب سنتی و دارو‌های گیاهی و محصولات غذایی جدید با محوریت دانش بنیان به سبد کالا اضافه شدند. و ۱۷ قلم داروی جدید به سبد دارویی ما افزوده شد.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو و معاونت علمی ریاست جمهوری تلاش میکنند عمق تولید افزایش یابد، در حوزه تجهیزات پزشکی دو شرکت تولید کننده سی تی اسکن داریم که محصولات خود را عرضه کردند. شرکت‌های متعدد تولید کننده ونتیلاتور تنفسی داریم و این شرکت‌ها در چند سال اخیر به تولید رسیدند.

رییس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: تولید دستگاه الکترو شوک سیار و ثابت و دستگاه شتاب دهنده خطی، دستگاه احیای ریه و اندازه‌گیری هموگلوبین از جمله دستاوردهای کشور بوده است.

وی افزود: تامین داروی ضد سرطان وارد بازار شده است، سال گذشته کمبود شدید داروی بیهوشی داشتیم اما سهم زیادی از داروها را تولید می‌کند.

به گفته محمدی، به زودی داروی ضد سرطان جدیدی وارد بازار خواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته وضعیت تامین دارو بهتر است. کمبودها کاهش پیدا کرده است و عمده کمبودها اساسی نیستند.

وی تصریح کرد: اغلب داروهایی که کمبود دارند جایگزین دارند. بستر واکسن کرونا درحال توسعه است تا بتوانیم از این طریق واکسن‌های پنجگانه را تولید کنیم.

محمدی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب ما تسهیل فرآیندها است، بخشی به دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ شده است و بخش دیگری هم برون سپاری شده است و ما به دنبال برون سپاری هستیم.

وی گفت: امسال از داشبوردهای رصد حوزه سلامت رونمایی شد و بخشی از آنها در اختیار عموم قرار گرفته است تا تصمیم گیری بهتری برای رصد بازار صورت گیرد.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: سامانه ترخیص در اختیار عموم قرار گرفته است و سامانه اقلام اولویت دار تولید داخل نیز در اختیار عموم قرار گرفته است. داشبوردهای سازمان غذا و دارو مانند چراغ روشنی برای تصمیم‌گیری ها عمل می‌کنند.

وی گفت: اقدامات مهمی برای ذخیره‌سازی استراتژیک دارو انجام شده است و ما مواد اولیه بیشتری را وارد و تولید کردیم و این ظرفیت ایجاد شد و در اختیار مجموعه توزیعی خواهد شد. یکی از اقدامات درحال توسعه ذخیره استراتژیک برای ۸۰۰ قلم داروی اساسی است و این داروها باید اجبارا موجود باشند.

وی تصریح کرد: اقدامات خوبی برای صدور پروانه مشاغل خانگی انجام شده است.

محمدی گفت: در حوزه غذا صادرات داریم و امیدواریم در حوزه آرایشی با بالابردن کیفیت زمینه صادرات را فراهم کنیم. تعدادی از شرکت‌های وارد کننده ما تولید کننده شده‌اند.

محمدی در ادامه با اشاره به کمبود داروهای CF اظهار داشت: بر حسب قوانین الزام داریم از تولید داخلی حمایت کنیم. برخی از داروی این بیماران برای اولین بار با قیمت بسیار بالا تأمین شد، این بیماران با داروی پانکراتین مواجه هستند که تولید کننده داخلی دارد. برخی اعلام میکنند که دارو با بدن بیمار سازگاری ندارد و ما اقدام می‌کنیم برای واردات دارو. اخیرا این دارو در دنیا کمبود شده است و با محدودیت‌هایی برای تامین دارو مواجه می‌شویم.

وی ادامه‌داد: سازمان غذا و دارو برای تامین این داروها محدودیت قائل نیست اما نام تجاری که مد نظر بیماران است با محدودیت تولید مواجه شده است. از همین رو با شرکتهای دیگر مکاتبه کردیم تا داروی این بیماران تامین شود.

محمدی گفت: ۶۰۰ بسته فردا توزیع خواهد شد و ۸۰۰ بسته دیگر شنبه آینده واردات انجام خواهد شد و روند واردات به صورت طبیعی برمی‌گردد و توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: درخصوص بحث پلتفرم‌های فروش دارو به شدت با فروش اینترنتی دارو مخالفیم و اجازه این کار را نخواهیم داد. ما با تسهیل دسترسی رساندن دارو به در منزل موافقیم و دو سال است که این اقدام انجام شده است و برای والدین شهدا و جانبازان و بیماران ms این کار صورت گرفته است.

وی گفت: در تلاش هستیم تا با تکمیل دستورالعمل این موضوع و ارسال آن به کمیسیون اصل نود دستورالعمل ابلاغ شود و آهسته آهسته با کمک مجموعه‌های فعال حوزه دارو این کار صورت گیرد و مردم از طریق نسخه الکترونیکی داروی خود را تامین کنند. البته سکوهای متخلف در این حوزه نقشی نخواهند داشت.

وی در واکنش به هشدارهای صنعت داروسازی خاطرنشان کرد: هشدار دادن خوب است و ما همیشه گفتیم اگر ارز کافی در زمان مناسب صورت گیرد کمبود دارو نخواهیم داشت و امسال از مرداد ماه بانک مرکزی از ما حمایت کرد و وضعیت دارو با مشکل چندانی مواجه نشد.

محمدی گفت: پرداخت بیمه‌ها قبل از دارویار به ۸ ماه می‌رسید که این روند کاهش یافته است، طرح توزیع شیرخشک آبان ماه شروع شد و داروخانه‌ها با قیمت مابه‌التفاوت اقدام به فروش شیرخشک کردند که پس از یک ماه توسط بیمه‌ها پرداخت شد.

وی عنوان کرد: دارو هست بعضاً بنیاد شهید اعلام می‌کنند که داروهای خارجی را برای جانبازان تامین کنید، ما اعلام کردیم در صورتی که دارویی اثربخشی نداشته باشد به صورت محدود وارد خواهیم کرد و سلامت واردات چمدانی این داروها را تایید نمی‌کنیم به دلیل اینکه این داروها در کشور هم تولید می‌شوند.

وضعیت تائیدیه سلامت چای دبش

رییس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: مکلف هستیم اقلام اساسی از جمله غذا و چای و مکمل و ... را آزمایش کنیم و تا زمانی که نتیجه آزمایش ها تایید باشد اجازه ترخیص داده میشود، مکاتبه با گمرک و وارد کننده انجام می‌شود، در رابطه با چای دبش این بخشی از این محصول تاییدیه داشته است و بخشی هم عدم تایید که برگشت خورده است.

وی گفت: آنچه در بازار توزیع شده است مورد تایید سازمان غذا و دارو است اما بخشی از این محصول در گمرک تایید نشده که به امحای آن توصیه می‌کنیم. این آزمایش‌ها برای همه محصولات غذایی وارداتی انجام می‌شود. سوابق بازرسی و نظارت از این چای به نهادهای نظارتی و قضایی ارسال شده است.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: دومین پالایشگاه پلاسمای ما به زودی افتتاح خواهد شد./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد غروب | 7 انشا زیبا کوتاه و بلند با موضوع غروب برای محصلین