مذاکرات چین و روسیه بر سر بریکس و کنترل تسلیحات


مذاکرات چین و روسیه بر سر بریکس و کنترل تسلیحات

دیپلمات‌های ارشد روسیه و چین مذاکراتی را با موضوع کنترل تسلیحات و همکاری‌ها در سازمان «بریکس» برگزار کردند.

مذاکرات چین و روسیه بر سر بریکس و کنترل تسلیحات

به گزارش راهبرد معاصر، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه مذاکراتی را با «ما ژائوشو» همتای چینی خود در شهر مسکو با موضوع کنترل تسلیحات و همکاری‌ها در سازمان «بریکس» در طول دوران ریاست روسیه بر این سازمان انجام داد.

به نوشته خبرگزاری «تاس» روسیه، بنا به اعلام وزارت امور خارجه روسیه این دو معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره دستورکارهای مهم بین‌المللی دیگر «با تاکید بر ماموریت تقویت هماهنگی روسیه و چین از جمله در مجامع بین‌المللی ویژه» گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود تصریح کرد: «در این گفتگو طیفی وسیع از مسائل مربوط به امنیت بین‌المللی، کنترل تسلیحات و عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی مورد بحث قرار گرفت. دو طرف توجه زیادی را معطوف به تعامل در فرمت بریکس، سازمانی که روسیه در سال 2024 ریاست دوره‌ای آن را بر عهده دارد، کردند.»

وزارت امور خارجه روسیه خاطر نشان کرد: «این رایزنی‌ها با رویکرد باز بودن و شراکتی که مشخصه روابط میان کشورهای ما است برگزار شدند.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه یک هفته پیش نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه طرح آمریکا برای ایجاد محور ضد روسی از طریق اوکراین، با شکست مواجه شد هشدار داد که معدود توافق‌های باقیمانده بین واشنگتن و مسکو ممکن است در راستای سیاست مخرب ضد روسی آمریکا، از بین بروند.

ریابکوف اظهار داشت: « در روابط با آمریکا به وضعیتی رسیده‌ایم که هیچ مبنایی برای هماهنگی‌ها یا اقدامات سیاسی مشترک به‌ویژه در زمینه امنیتی وجود ندارد. در موضوع جنگ ترکیبی کاملی که واشنگتن علیه ما به راه انداخته است نیز اینگونه اقدامات نه مناسب و نه موجه به نظر می‌رسد.»

ریابکوف در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» گفت که روسیه علاقه‌ای به پیوستن به ایده آمریکا برای تشکیل سامانه هشداردهنده در زمان پرتاب موشک‌های بالستیک توسط پنج قدرت اتمی جهان ندارد.

وی در این‌باره توضیح داد: «هیچ مذاکره‌ای در بین پنج قدرت اتمی جهان بر سر این موضوع انجام نشده است. این ایده فقط از سمت آمریکاست و اجماعی روی آن وجود ندارد. درباره موضع روسیه نیز باید بگویم که اجرای چنین طرحی، هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد»./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قالیباف به خاطر ائتلاف دوستان خودرا قربانی کرد/ قالیباف برای انتخابات مجلس دوازدهم یک ا...