بورل: نوری در انتهای تونل اوکراین نیست


بورل: نوری در انتهای تونل اوکراین نیست

بعد از گذشت حدود دو سال از جنگ اوکراین و صرف میلیاردها دلار، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل دوشنبه گفت که غرب دست تنها نمی‌تواند روسیه را منزوی کند.

بورل: نوری در انتهای تونل اوکراین نیست

به گزارش راهبرد معاصر، «با وجود به کار گرفتن همه توانمان برای کمک به اوکراین، تحریم‌ها تا حد زیادی در دستیابی به اهداف خود شکست خورده است»، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل دوشنبه با بیان این اظهارات در مجمع سرمایه‌گذاران اتحادیه اروپا-آسیای مرکزی، برای اثربخشی بیشتر تحریم‌ها علیه روسیه دست به دامن کشورهای آسیای مرکزی شد.

این درخواست در حالی است که بر اساس آخرین گزارش بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD)، کشورهای آسیای مرکزی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی قابل توجهی را به لطف روسیه تجربه کردند و تاجیکستان با رشد تولید ناخالص داخلی ۷.۵ درصدی پیشتاز بوده است.

بر اساس یک پیش‌بینی جدید، اقتصاد روسیه هم امسال با وجود جنگ در اوکراین رشد خواهد کرد و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سال ۲۰۲۴ بین یک تا سه درصد رشد کند.

رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین می‌گوید اقتصاد این کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و به سرعت در حال گسترش است و «حتی از تحریم‌های غربی سود برده و باعث تمرکز بیشتر روی تولید شده تا صادرات انرژی».

در چنین شرایطی آنچه چشم‌انداز اوکراین را تیره‌تر کرده، ناکامی تلاش کاخ سفید برای ارائه ۶۰ میلیارد دلار کمک بیشتر به اوکراین است و اتحادیه اروپا هم نتوانسته به توافقی برای انتقال ۵۴ میلیارد دلار از بودجه این اتحادیه به اوکراین دست یابد؛ تا جایی که وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن می‌گوید «واشنگتن شاهد عواقب قطع کمک‌های نظامی به اوکراین در میدان نبرد است».

بورل در سخنان خود هشدار داد با وجود همه تلاش‌ها برای انزوای روسیه، «آن‌ها هنوز هستند و جنگ ادامه دارد. (با این روال) شدت درگیری افزایش می‌یابد و نوری در انتهای تونل نیست»./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن