تمایز علم از شبه علم و خرافات


تمایز علم از شبه علم و خرافات

یک متخصص ژنتیک با تیغ اُکام، طبیعت واقعی علم را روشن می کند. می دانید تیغ اکام چیست!

تمایز علم از شبه علم و خرافات

به گزارش ایران اکونومیست؛ تیغ Occam، اصلی که نشان می‌دهد ساده‌ترین توضیحی که با واقعیت‌ها همسو می‌شود باید در مواجهه با فرضیه‌های متعدد انتخاب شود، بیش از یک ابزار علمی صرف است. به گفته یک متخصص ژنتیک مولکولی برجسته در دانشگاه سوری، تیغ Occam's Razor علم است.

پروفسور جانجو مک فادن در مقاله ای که توسط Annals of New York Academy of Sciences منتشر شده است، استدلال می کند که تیغ اوکام - منسوب به ویلیام اوکام (1285 - 1347) ویلیام اوکام (1285 - 1347) راهب فرانسیسکن متولد ساری - تنها ویژگی است که علم را از خرافات متمایز می کند. شبه علم یا اخبار جعلی

پروفسور مک فادن گفت: «علم چیست؟ افزایش موضوعاتی مانند تردید در مورد واکسن، شک در آب و هوا، طب جایگزین، و عرفان سطوح قابل توجهی از بی اعتمادی یا درک نادرست از علم را در بین عموم مردم آشکار می کند. تحقیق مداوم کووید همچنین نشان می دهد که چگونه نادانی علمی به قلب دولت گسترش می یابد. بخشی از مشکل این است که بیشتر مردم، حتی بیشتر دانشمندان، هیچ ایده روشنی از آنچه علم در واقع درباره آن است، ندارند.»

عواملی که اغلب به عنوان جوهر علم ذکر می شوند، مانند آزمایش یا ریاضیات، به طور گسترده در رشته های مختلفی مانند باغبانی، حسابداری، آشپزی یا طالع بینی استفاده می شوند. کیمیاگران هزاران آزمایش برای تبدیل فلز پایه به طلا انجام دادند اما به جایی نرسیدند، در حالی که اخترشناسان از ریاضیات برای محاسبه طالع بینی استفاده می کردند. هیچ کدام علم محسوب نمی شوند. اما چرا؟

تیغ اُکام چیست

تیغ اُکام (به انگلیسی: Occam's razor) اصل منسوب به ویلیام اکام، منطق‌دان و فیلسوف انگلیسی است. در سده ۱۴ (میلادی) ویلیام اُکام اصلی را مطرح کرد که به «تیغ اکام»، «اُستُرهٔ اُکام»، «اصل امساک» یا «اصل اختصار تبیین» آوازه یافت. طبق این اصل، هرگاه دربارهٔ علت بروز پدیده‌ای دو توضیح مختلف ارائه شود، در آن توضیحی که پیچیده‌تر باشد، احتمال وجود اشتباه در آن بیش‌تر است و بنابراین در شرایط مساوی، احتمال صحیح بودن توضیح ساده‌تر بیش‌تر است.

یک مقاله جدید اهمیت Occam’s Razor را برجسته می کند و استدلال می کند که اصل سادگی آن چیزی است که علم را از شبه علم و خرافات متمایز می کند. این مطالعه استدلال می کند که درک بهتر و تأکید بر Occam's Razor می تواند درک عمومی و آموزش علوم را بهبود بخشد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اگر زانو درد دارید این غذا‌ها را بخورید