نصب پمپ راه حل مشکل فشار پایین آب آپارتمان‌ها


بانکداری ایرانی-برخی آپارتمان‌نشین‌های تهرانی از کاهش فشار آب در طبقات بالا گله دارند و بعضا شرکت آب‌وفاضلاب را مقصر می‌دانند اما ماجرا از این قرار است که شرکت آبفا تنها وظیفه تامین آب تا طبقه سوم را برعده دارد و مالکان برای طبقات بالاتر موظف به...

نصب پمپ راه حل مشکل فشار پایین آب آپارتمان‌ها

بانکداری ایرانی-برخی آپارتمان‌نشین‌های تهرانی از کاهش فشار آب در طبقات بالا گله دارند و بعضا شرکت آب‌وفاضلاب را مقصر می‌دانند اما ماجرا از این قرار است که شرکت آبفا تنها وظیفه تامین آب تا طبقه سوم را برعده دارد و مالکان برای طبقات بالاتر موظف به نصب پمپ آب هستند.

به‌گزارش ایسنا، با توجه به مقررات ملی ساختمان و در صورت نبود فشار کافی در ساختمان‌های با بیش از چهار طبقه ارتفاع و یا ۱۰ واحد بیش‌تر، مالکان باید نسبت به ایجاد تاسیسات پمپاژ مطابق مقررات فنی اقدام کنند تا فشار متعارف برای همه واحدها تامین شود.

تاسیسات داخلی پمپاژ زیر نظر سازمان نظام مهندسی و بر اساس مقررات ملی ساختمان در واحدهای مسکونی نصب می شوند، در صورتی که فشار آب در ساختمان‌های بیش از چهار طبقه کم باشد، مشترکین می‌توانند مطابق با قانون از تاسیسات پمپاژ داخلی که شامل مخزن می‌شود استفاده کنند.

محسن اردکانی - مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این رابطه به ایسنا اعلام کرد: در مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان، شرکت‌های آب و فاضلاب موظف است آب را تا طبقه سوم هر خانه‌ای برساند. ساختمانی که ۱۰ طبقه و یا بیشتر داشته باشد، باید مخازن ذخیره به ازای هر نفر ساکن ۷۵ لیتر در شبانه‌روز حساب کند، به طور مثال اگر ۱۰۰ نفر در ساختمان ساکن باشند، ۷۵ را ضربدر ۱۰۰ کنند که عددی معادل ۷۵ هزار لیتر می‌شود، همچنین پشت مخزن پمپ نصب تا آب واحد مسکونی تامین شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون و مقررات شرکت آب و فاضلاب تنها موظف است تا طبقه سوم تامین آب داشته باشد و بالاتر از آن مستلزم این است که فشار مضاعفی را به شبکه وارد کنیم و این موضوع موجب حادثه و افزایش پرت آب می‌شود. زمانی که مشترکان از پمپ استفاده می‌کنند، متوجه کاهش فشار آب نمی‌شوند اما صرفه‌جویی بالایی در مصرف آب صورت می‌گیرد، به طوری که ماهی چهار تا پنج میلیون مترمکعب میزان مصرف آب کاهش می‌یابد و با توجه به این‌که در تهران در یک مقیاس بزرگی آب توزیع می‌شود، این عدد معادل ۴۰ تا ۵۰ مترمکعب می‌شود؛ سد لتیان ۷۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که این رقم بالایی است.

بر این اساس کسانی که از پمپ آب استفاده می‌کنند، باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و به‌صورت دوره‌ای مخزن بازبینی شود، نصب پمپ به هیچ عنوان نباید روی شبکه آب تاثیر بگذارد و لازم است مخزن نیز نصب شود؛ این کار بر اساس مقررات ملی ساختمان امکان پذیر است و مشترکین می توانند در صورت تمایل با شرکت آب و فاضلاب مشورت کنند.

۶.۵ میلیارد مترمکعب آب برای شرب و بهداشت در کل کشور توزیع می‌شود که از این میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آن به استان تهران برای شرب و بهداشت تخصیص می‌یابد، درواقع ۲۳ درصد از منابع آب شرب و بهداشت کشور در استان تهران توزیع می‌شود.

باتوجه به اینکه تهران جز شهرهای پر تنش آبی در کل کشور است اجرای سیاست‌های مدیریت منابع آب امری اجتناب‌ناپذیر بوده، در شرایط فعلی لازم است مشترکان ۲۰ درصد صرفه‌جویی داشته باشند و به موضوع نصب پمپ در ساختمان‌ها توجه کنند تا کاهش فشار آب مشکلی برای مشترکان ایجاد نکند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان