عکس/ کلیسای سرکیس مقدس در هوای برفی تهران


عکس/ کلیسای سرکیس مقدس در هوای برفی تهران

عکسی از کلیسای سرکیس مقدس واقع در خیابان کریم خان زند رو به روی پارک حضرت مریم در یک روز برفی تهران را ببینید.

وقت صبح- کلیسای سرکیس مقدس، که بزرگ ترین کلیسای تهران است، دارای ابعادی به طول ۳۶/۵ متر و عرض ۱۷/۸ متر با پلان بازیلیکا تک ناوی است که بر روی صفه ای کم ارتفاع بنا شده.

با در نظر گرفتن امانت خانه های دو طرف محراب در سمت شرقی بنا و راهرو ورودی اصلی، در سمت غربی بنا، کلیسا از داخل دارای پلان صلیبی شکل است.

دیوارهای خارجی بنا با سنگ مرمر سفید رنگ و دیوارهای داخلی و سقف با گچ پوشانده شده.

عکس/ کلیسای سرکیس مقدس در هوای برفی تهران

کلیسای سرکیس مقدس با هزینه شخصی فردی خیر از ارمنی های ایران به نام «مارکار سرکیسیان» و طرح مهندس اوژن آفتاندلیانس در سال ۱۳۴۹ ( ۱۹۷۰ میلادی ) بنا شد.

عکس/ کلیسای سرکیس مقدس در هوای برفی تهران

هزینه ساخت کلیسا سه و نیم میلیون تومان برآورد شد. کلیسای سرکیس مقدس روز ۹ اردیبهشت ۱۳۵۲ با حضور بیش از ۵ هزار نفر از ارامنه تهران بوسیله عالیجناب خورن اول، پیشوای ارامنه جهان تقدیس شد.

پس از افتتاح این کلیسا، مقر خلیفه گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال یافت.

پس از انجام مراسم مذهبی و نام گذاری کلیسای جدید که به نام یکی از قدیسان کلیسای ارمنی، یعنی «سرکیس مقدس» نام گذاری شد.

سرکیس مقدس، از قدیسان کلیسای حواری ارمنی، در اوایل سده چهارم میلادی از سرداران ارتش روم بود که به علت مسیحی بودن تحت تعقیب قرار گرفت.

او به همراه پسرش، «ماردیروس»، به ارمنستان پناه برد اما تیران، پادشاه ارمنستان، تحت فشار امپراتور روم مجبور به اخراج آنان از ارمنستان شد.

آنان به خدمت ارتش شاپور دوم درآمدند که در جنگ با کوشان ها بود. شاپور از خدمات سرکیس بسیار خرسند بود اما از آنجایی که به وی اتهام تبلیغ مسیحیت در بین سپاهیان شاپور را زده بودند دستور داد تا او و پسرش را به همراه شماری از سربازان در نیشابور به قتل رسانند.

در تقویم کلیسای ارمنی، یک روز به سرکیس مقدس اختصاص دارد. در این روز، جوانان ارمنی به یاد او مراسم خاصی را برگزار می کنند.

کد خبر : ۲۲۵۶۱۶
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
0

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر