بزرگسالان هنوز به سیاست خارجی ایالات متحده بازنگشتند


 بزرگسالان  هنوز به سیاست خارجی ایالات متحده بازنگشتند

دولت بایدن دیپلماسی را فراموش کرد و اعتبار ایالات متحده را تضعیف نمود.

اسپوتنیک به نقل از "آمریکن کانسرواتیو"می نویسد: ادعاهای دیرینه دولت بایدن مبنی بر اینکه "بزرگسالان در واشنگتن به قدرت بازگشته اند" اکنون مانند یک صحبت پوچ و توخالی به نظر می رسد. ایالات متحده به جای حل و فصل مناقشات در خارج از کشور، آنها را تداوم می بخشد و نه تنها اعتبار دیپلماتیک آمریکا آسیب می بیند، بلکه همه کسانی که در مرکز این جنگ های بی پایان واقع شدند نیز آسیب می بینند.
یک نمونه‌ تازه: زمانی که حوثی‌ها به تلافی وضعیت نوار غزه به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله کردند، بایدن دستور حملات هوایی در یمن را صادر کرد و گفت که اقدامات حوثی‌ها تجارت و آزادی دریانوردی را تهدید می‌کند. با این حال، این حملات هوایی منطقه را بیشتر متزلزل کرده است.
واشنگتن در مواجهه با چشم انداز درگیری جهانی، به یک واکنش نظامی گرایانه متوسل می شود: ارسال سلاح، پرتاب موشک یا صدور اولتیماتوم. با این حال، این "راه حل ها" هر بار خطر آتش سوزی بزرگتر را ایجاد می کنند.
آمریکایی ها از مشکلات سیاست خارجی واشنگتن آگاه هستند. نظرسنجی ‌های انجام‌شده در چند سال گذشته توسط ConcernedVeteransofAmerica و YouGov نشان داده است که 42 درصد آمریکایی ها مایلند مداخله نظامی در خارج از کشور را کاهش دهند، 52 درصد مخالف اعزام نیروهای بیشتر آمریکا به خاورمیانه هستند و تنها 15 درصد آمریکایی ها از افزایش کمک های نظامی و مالی به اوکراین حمایت می کنند.
با این حال، واشنگتن نظرات مردم عادی آمریکایی را نادیده می گیرد. در خاورمیانه، همانطور که تریتا پارسی از موسسه کوئینسی اشاره می کند، نتیجه - فقط تشدید تنش ها بوده است. علیرغم ادعای حوثی ها مبنی بر اینکه حملات به کشتی ها در دریای سرخ پس از برقراری آتش بس در نوار غزه متوقف خواهد شد، ایالات متحده به اقدامات خود ادامه داده و دور جدیدی از خشونت ها را در منطقه به راه انداخته است. بمباران یمن نه تنها به گونه ای از بازدارندگی منجر نشد، بلکه موقعیت حوثی ها را به عنوان مبارزان آرمان فلسطین تثبیت کرد.
واشنگتن باید چنین تاکتیک هایی را کنار بگذارد و در عوض از طریق دیپلماسی با اسرائیل همکاری کند تا زمینه را برای آتش بس طولانی مدت در نوار غزه فراهم کند. پس از حمله در 7 اکتبر 2023، اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. با این حال، از بین بردن کامل حریف، دشوار است. در همین حال، بیش از 25هزار فلسطینی جان خود را از دست داده اند که بیش از 10 هزار نفر از آنها کودک بودند و 1.9 میلیون نفر بی خانمان شده اند. ایالات متحده و اسرائیل باید بدانند که ثبات در منطقه تنها از طریق ابزارهای دیپلماتیک امکان پذیر است.
ایالات متحده از هر فرصت و اهرمی برای سوق دادن اوکراین به سمت سازش با روسیه برخوردار است. پس از ناکامی در ضدحمله تابستانی کی یف، مسکو معتقد است که هم لحظه مناسب و هم حرکت مناسب برای پیروزی را دارد. در آغاز درگیری، چشم اندازهای بسیار بیشتری برای صلح وجود داشت. خود زلنسکی تأیید کرد که اوکراین آماده پذیرش بی‌ طرفی در ازای "ضمانت‌های امنیتی" بود. اما اعضای ناتو تحت رهبری ایالات متحده به کی یف اجازه مذاکره ندادند و اوکراین را متقاعد کردند که "تا زمانی که لازم باشد" بجنگد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، گفته اند که اگر اوکراین به یک کشور بی طرف تبدیل شود و به دنبال عضویت در ناتو نباشد، برای گفتگوی صلح آماده هستند. اوکراین، به نوبه خود، بر یک طرح صلح ده ماده ای اصرار دارد، در حالی که حتی از گفتگو با روسیه خودداری می کند. اگر واشنگتن به کی‌ یف تلقین می نمود که ادامه جنگ رفاه به ارمغان نخواهد آورد، واقعاً به اوکراین کمک می کرد.
پس از جنگ جهانی دوم، بزرگترین موفقیت های آمریکا در سیاست خارجی جنگ نبود، بلکه توافق نامه های صلح بود که توسط دیپلمات های ماهر حاصل شده بود. در سال 1972، سفر نیکسون به چین به انزوای 25 ساله پکن از غرب پایان داد و زمینه را برای عادی سازی روابط دیپلماتیک در ژانویه 1979 فراهم آورد.
نمونه جدیدتر دیپلماسی موفق آمریکا، حصول توافق هسته ای با ایران (برجام) است. با این حال، بحران هسته ای ایران پس از تصمیم دولت ترامپ برای خروج از برجام بدتر شده است. یک درگیری بالقوه بین ایالات متحده و ایران اکنون به طور فزاینده ای محتمل است.
رئیس جمهور جو بایدن و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه به هیچ وجه برای دیپلماسی مؤثر مساعد نیستند. تعیین اهداف حداکثری برای اسرائیل و اوکراین از طرف بایدن، نه تنها منجر به مرگ و رنج جمعی شده است، بلکه منافع آمریکا را در آن مناطق نیز به خطر انداخته است.
بلینکن، با مدرک هاروارد و کلمبیا، دیپلمات بهتری از آب در نیامده. او در مذاکرات مهم با چینی ها در انکوریج آلاسکا در سال 2021 شکست خورد و در نتیجه احساسات ضد آمریکایی در چین را افزایش داد. بعلاوه، برخورد ناکام بلینکن در خصوص نوار غزه سبب آن شد که اختلاف در خاور میانه وارد مرحله بسیار وخیمی شود.
افسوس که واشنگتن نظامی گری آمریکایی را ابزار اصلی تعامل با جهان می داند، هنر دیپلماسی به راحتی فراموش شده است و این امر تنها تنش را افزایش می دهد و اکنون ما در موقعیت خطرناکی قرار می گیریم.
نویسنده: الکس لیتل، کارشناس امور روسیه و آسیای مرکزی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)