آخرین امیدها برای صعود


نجمه نیک‌طبع / کارشناس بازار سرمایه معاملات هفته گذشته بازار سرمایه، با سرخ‌پوشی شاخص‌های اصلی کم‌جان همراه بود. هفته گذشته شاخص کل بورس تهران از محدوده ۲میلیون و ۱۲۸هزار واحدی نزول کرد و در پایان هفته به سطح ۲میلیون و ۱۰۷هزار واحدی رسید. نماگر هموزن نیز که سنجه قابل‌قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با افت هفتگی سایر نماگرهای اصلی بازار سهام، در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح ۷۳۲هزار و ۶۴۶واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، هفته معاملاتی را در ارتفاع ۲۵هزار و ۴۱۶واحدی به پایان رساند.

روز پنج‌شنبه شاخص داو جونز آسیا به میزان ۰.۷۲درصد افت داشت که نشان می‌دهد ۵۰ سهم ارزنده آسیایی روز خوبی سپری نکردند. در این بین، شاخص نیکی ۲۲۵ توکیو نیز با ۰.۷۶درصد نزول روبه‌رو شد. بورس‌های هنگ‌کنگ و چین وضع بهتری داشتند. شاخص هنگ‌‌کنگ با رشد ۰.۵۲درصدی و شاخص CSI ۳۰۰ بورس شنژن با افزایش ۰.۰۷درصدی مواجه بودند. بورس شانگهای در مسیر متفاوتی سیر می‌کرد و با کاهش ارتفاع ۰.۶۴درصدی شاخص خود روبه‌رو شد. همچنین شاخص بورس سنگاپور به میزان ۰.۳۲درصد و شاخص BSE Sensex هند به میزان ۰.۱۵درصد افت را تجربه کردند. انتشار اخبار مربوط به گروه پتروپالایشی‌ها و افزایش تنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله مهم‌ترین عواملی بودند که بازار هفته گذشته را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار دادند. این در حالی است که نرخ ارز و طلا با رشدی که در هفته‌های گذشته تجربه کردند به محدوده مقاومت تاریخی خود نزدیک شدند. با رشد اخیر قیمت دلار، انتظار رشد از بازار بورس دور از انتظار نخواهد بود.

با بررسی نمودارهای شاخص کل و شاخص هموزن، محدوده زمانی مهم برای تغییر روند کنونی بازار می‌تواند از نیمه دوم بهمن‌ماه آغاز شود. از طرف دیگر علاوه بر خروج سرمایه‌های کوتاه‌مدت از بازار‌های موازی و ورود این سرمایه‌ها به بازار سرمایه، اخبار مربوط به تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها نیز می‌تواند محرک خوبی برای تغییر روند بازار باشد. در بررسی تابلوی معاملات در هفته گذشته افزایش قدرت خریدار در کلیت بازار بورس قابل مشاهده است؛ ارزش معاملات میانگین در هفته گذشته روند صعودی داشته و این می‌تواند نوید‌بخش بازار مثبت در نیمه دوم بهمن‌ماه باشد. از طرفی صندوق‌های سهامی یکی از گروه‌های مورد توجه سهامداران حقیقی در روزهای اخیر بوده است. لازم به ذکر است در بسیاری از سهام، محدوده قیمتی فعلی محدوده ارزنده‌ای است و سهامی که دارای P/E قابل‌قبول و جامانده از رشد‌های اخیر بازار باشند می‌توانند مستعد سرمایه‌گذاری باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا