جنگ هسته ای بزرگ در راه است/ آمادگی انگلیس برای جنگ اتمی


جنگ هسته ای بزرگ در راه است/ آمادگی انگلیس برای جنگ اتمی

یک نشریه آلمانی با اشاره به استقرار تسلیحات هسته ای آمریکا در خاک انگلیس بعد از ۱۵ سال از بالا گرفتن بحث ها و نگرانی ها در این کشور درباره وقوع یک جنگ هسته ای و جنگ جهانی جدید خبر داد.

روزنامه "اشتوتگارتر ناخریشتن" آلمان در مطلبی نوشت: بریتانیا پس از 15 سال دوباره سلاح های هسته ای آمریکا را در خاک خود مستقر می کند. ترس فزاینده ای در میان انگلیسی ها وجود دارد که آنها درگیر جنگ جهانی سوم شوند.

در ادامه این مطلب آمده است: این کافی نیست که بیشتر و بیشتر سیاستمداران و مقامات نظامی در انگلیس درباره خطر جنگ به سرعت در حال رشد هشدار می دهند. این خبر که قرار است تسلیحات هسته ای ایالات متحده برای اولین بار در 15 سال گذشته در خاک انگلیس ذخیره شود، اکنون باعث ایجاد نگرانی بیشتر شده است. گفته می شود که اینها بمب های دقیق B61-12 با قدرت انفجاری حداقل سه برابر بمب هیروشیما هستند.

همانطور که انتظار می رفت، دولت بریتانیا در مورد گزارش هایی که روزنامه دیلی تلگراف لندن ادعا می کند از پنتاگون دریافت کرده است، اظهار نظر نمی کند. اما هیچ کس در محافل نظامی در این کشور به این اطلاعات شک نمی کند.

کیت هادسون، دبیرکل سازمان ضد تسلیحات هسته‌ای کمپین خلع سلاح هسته‌ای (CND)، این انتقاد را وارد می کند و می گوید: ما در حال بازگشت به وضعیتی هستیم که در آن همه ما بار دیگر در خط مقدم یک جنگ هسته‌ای قرار گرفته‌ایم. اکنون تظاهرات هایی علیه این استقرار تسلیحات هسته ای برنامه ریزی شده است. CND هشدار می دهد که "ساعت روز قیامت" افسانه ای، "ساعت روز قیامتی" که به طور منظم توسط دانشمندان هسته ای نشان داده می شود در حال حاضر 90 ثانیه قبل از نیمه شب را نشان می دهد.

جنگ هسته ای بزرگ در راه است/ آمادگی انگلیس برای جنگ اتمی

جنبش ضد تسلیحات هسته ای چنین آمادگی را نوعی آمادگی برای خودکشی می داند. بر اساس مطالعه اخیر دانشگاه پرینستون، تبادل حملات اتمی بین روسیه و غرب در عرض چهار ساعت و نیم باعث مرگ 90 میلیون نفر می شود. ناگفته نماند که به مرگ دردناک تعداد زیادی از قربانیان دیگر در عواقب پس از آن اشاره کنیم. بسیاری از بریتانیایی ها از احساس اجتناب ناپذیری که برخی از سیاستمدارانشان به آنها منتقل می کنند کاملاً گیج شده اند. گرانت شاپس، وزیر دفاع، به سبک خودش اظهار داشته که دوره پس از جنگ بالاخره به پایان رسیده است و این در حالی است که هموطنانش خود را در «دنیای جدید پیش از جنگ» یافتند. دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس هم تمام چراغ‌های هشدار را که روی داشبورد جهانی «قرمز چشمک می‌زنند» می‌بیند.

کارشناسان نظامی و دفاعی می گویند که وضعیت کنونی «چشمه ای از سال 1939» یادآور این است که چگونه انگلیس بدون آمادگی وارد جنگ جهانی اول شد. احساس تهدید از همه طرف منجر به فراخوان های چشمگیر برای ارتقاء تسلیحات در انگلیس و بحث داغ در مورد سربازگیری جدید شده است.

"دیوید ویرینگ"، مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه ساسکس، می‌گوید: «وضعیت کنونی از برخی جهات بسیار خطرناک‌تر از سال‌های 1914 یا 1939 است، زیرا اکنون بسیاری از کشورها دارای سلاح‌های هسته‌ای هستند و یک جنگ هسته ای می تواند بدون یک تصمیم از پیش تعیین شده آغاز شود. حتی سوء تفاهم ها می تواند منجر به شروع حملات متقابل هسته ای شود.

اندیشکده شورای آتلانتیک هم می گوید هیچ کمبودی برای وقوع چنین درگیری وجود ندارد. کاهال میلمو، مفسر نظامی ضمن ابراز نگرانی در این باره گفته است: «به ندرت پیش از این» پتانسیل رویارویی بین قدرت های هسته ای تا این حد زیاد بوده است. به گفته وی جنگ هسته ای کمتر و کمتر غیرقابل تصور به نظر می رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول