تکذیب ادعای آمریکا توسط سخنگوی دولت عراق


تکذیب ادعای آمریکا توسط سخنگوی دولت عراق

اقتصادنیوز: سخنگوی دولت عراق اعلام کرد: اظهارات آمریکا درباره هماهنگی قبلی با بغداد در خصوص حملات بامداد امروز دروغ است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق اعلام کرد: ادعای آمریکا درباره هماهنگی قبلی با بغداد در خصوص حملات بامداد امروز کذب محض است. طرف آمریکایی با اعلام اینکه از قبل درباره این حمله با ما هماهنگ کرده است، عمدا حقایق را جعل کرده است. این ادعایی نادرست با هدف گمراه کردن افکار عمومی بین‌المللی و فرار از زیر بار مسؤولیت قانونی این جنایت است که طبق تمامی قوانین بین‌المللی مردود است.

به نقل از سومریه‌نیوز، العوادی گفت: دولت آمریکا اقدام متجاوزانه جدیدی علیه حاکمیت عراق انجام داد و محل استقرار نیروهای امنیتی ما در منطقه عکاشات و القائم و همچنین مناطق غیرنظامی مجاور را بمباران کرد. این تجاوز آشکار منجر به شهادت ۱۶ تن از جمله چند غیرنظامی و زخمی شدن ۲۵ تن دیگر شد و همچنین خساراتی را به ساختمان‌های مسکونی و املاک شهروندان وارد کرد.

وی گفت: چنین حملاتی امنیت عراق و منطقه را به خطر می‌اندازد و با تلاش‌ها برای حفظ ثبات مغایرت دارد. ما مجددا تاکید می‌کنیم که نمی‌خواهیم خاک عراق میدانی برای تسویه حساب‌ها باشد و همه طرف‌ها باید بدانند که سرزمین و حاکمیت کشور ما مکان مناسبی برای ارسال پیام و نمایش قدرت بین طرف‌های متخاصم نیست.

العوادی تأکید کرد: ائتلاف بین‌المللی که از چارچوب وظایف محوله و مأموریتی که به آن واگذار شده است خارج شده است، به دلیلی برای تهدید امنیت و ثبات عراق و توجیهی برای کشاندن عراق به نزاع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است. دولت عراق تمام تلاش خود را برای حفاظت از سرزمین، شهرها و جان نیروهای مسلح خود به کار خواهد گرفت.

در عین حال کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز حملات مکرر نیروهای آمریکایی به مقرهای الحشد الشعبی را که بخشی از نیروهای امنیتی عراق هستند، محکوم کرد.

این کمیته در بیانیه‌ای تأکید کرد: چنین حملاتی نقض حاکمیت عراق است. تکرار چنین حملاتی باعث تضعیف تعامل امنیتی بین عراق و ایالات متحده می‌شود. این تعامل امنیتی در توافقنامه همکاری نظامی مشترک میان دو طرف گنجانده شده است اما باید در آن تجدید نظر شود.

این کمیته از دولت عراق خواست تا با ارائه شکایت رسمی به شورای امنیت به مسؤولیت خود درباره حفاظت از نیروهای الحشد الشعبی که یکی از تشکیلات نیروهای مسلح عراق است و همچنین سرعت بخشیدن به روند توافق برای خروج نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی از عراق عمل کند.

رسانه‌ها بامداد امروز(شنبه) از حملات هوایی به مناطقی در حومه استان دیرالزور سوریه و القائم عراق خبر داده بودند.

شبکه خبری الجزیره گزارش کرد مناطق «حیدریه و الشبلی» در المیادین در حومه دیرالزور سوریه هدف حمله قرار گرفتند.

منابع محلی هم گزارش کردند اطراف شهر البوکمال در شرق دیرالزور نزدیک مرز سوریه و عراق مورد حمله قرار گرفت.

همچنین گزارش‌هایی از حمله به القائم در استان الانبار واقع در غرب عراق منتشر شد. در همین حال منابع امنیتی عراقی اعلام کردند اهداف بمباران شده توسط هواپیماهای آمریکایی در القائم قبلا تخلیه شده بودند.

ارتش آمریکا مدعی شده در این حملات ۸۵ هدف از جمله پست‌های فرماندهی و اطلاعات، انبارهای مهمات، هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات لجستیکی گروه‌های مقاومت هدف قرار گرفته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی