مراقبت‌های حیاتی برای تنفس پوست


مراقبت‌های حیاتی برای تنفس پوست

پوست بدن اندام وسیع و پیچیده‌ای است که از آب، پروتئین‌ها، چربی‌ها و املاح تشکیل می‌شود. در سطح پوست همیشه می‌توانید ذرات ریزی مثل مو‌های ریز، سبوم، روزنه‌های پوستی و حتی بعضی از سلول‌های پوستی را ببینید.

مراقبت‌های حیاتی برای تنفس پوست

به گزارش راهبرد معاصر؛ پوست بدن اندام وسیع و پیچیده‌ای است که از آب، پروتئین‌ها، چربی‌ها و املاح تشکیل می‌شود. در سطح پوست همیشه می‌توانید ذرات ریزی مثل مو‌های ریز، سبوم، روزنه‌های پوستی و حتی بعضی از سلول‌های پوستی را ببینید.

اگر بخواهیم کاملا به کلمات وفادار باشیم، پوست دقیقا نفس نمی‌کشد. درواقع پوست همه ما، اکسیژن مورد نیازش را از طریق گردش خون دریافت می‌کند، نه از طریق هوا، اما همچنان می‌تواند اکسیژن را هم جذب کند.

درواقع فقط دو اندام در بدن مستقیما با اکسیژن موجود در جو زمین تماس پیدا می‌کنند: ریه‌ها و پوست. پس با این‌که پوست مستقیما نفس نمی‌کشد (در معنای دم و بازدم)، اما پاکیزه بودن پوست می‌تواند به جذب بیشتر اکسیژن کمک کند. باقی ماندن طولانی‌مدت ترکیبات آرایشی یا محصولات غلیظ مراقبتی روی پوست یا پوشیدن لباس‌هایی که استاندارد نیستند، پوست را حبس می‌کنند و مانع از جذب اکسیژن می‌شوند.

مفهوم فراهم کردن فضای لازم برای «نفس کشیدن» پوست براساس این فرضیه شکل می‌گیرد که اگر روزنه‌های پوستی کاملا پاکیزه باشند و به‌واسطه ذرات تعریق، ترکیبات آرایشی یا لباس‌های نامناسب تحت فشار قرار نگیرند، شرایط بهتری پیدا می‌کنند و درنتیجه سلامت پوست هم ارتقا می‌یابد. پس فاصله گرفتن از محصولات آرایشی و لباس‌های نامناسب به پوست اجازه می‌دهد که روند‌های ترمیم و بازسازی خودش را با کیفیت بهتری پیش ببرد.

به‌گفته متخصصان پوست‌ومو، پوست همیشه فرایند‌های ترمیم و بازسازی را براساس فرایند‌های جوان‌سازی طبیعی خودش انجام می‌دهد. پس اگر محصولات موضعی زیادی روی پوست جمع شوند یا اگر پوست را بیش‌ازحد دستکاری کنیم، یعنی تعادل طبیعی در فرایند‌های جوان‌سازی و بازسازی پوست را از بین می‌بریم و به سلامتی پوست آسیب می‌رسانیم.

انتخاب محصولات موضعی سازگار با نوع و شرایط خاص پوست هم از همین منظر اهمیت می‌یابد. تلاش برای حفظ تعادل در فرایند‌های ترمیمی پوست باعث می‌شود که اکسیژن بسیار بهتر توسط پوست جذب شود و درنهایت خود فرایند‌های ترمیمی پوست هم با کیفیت بهتری انجام بگیرند.

پوست ما همیشه پیام‌های واضحی را به ما انتقال می‌دهد و ما فقط باید به این پیام‌ها توجه کنیم. پس اگر استفاده از یک محصول مراقبت از پوست یا یک محصول آرایشی باعث شکل‌گیری بثورات پوستی، آکنه، کدرشدگی، خشکی، تحریکات پوستی و واکنش‌های آلرژیک شود، یعنی محصول مورد نظر با پوست شما سازگاری ندارد یا این‌که روزنه‌های پوستی شما را بیش‌ازحد مسدود می‌کند.

در این حالت باید دو کار را امتحان کنید: مدت‌زمان باقی ماندن محصول مورد نظر را روی پوست کاهش بدهید یا این‌که درنهایت محصول مورد نظر را تعویض کنید. آن دسته از محصولات آرایشی که حاوی ترکیبات مسدودکننده روزنه‌های پوستی هستند و باعث افزایش ترشحات چربی در سطح پوست و شکل‌گیری جوش‌های پوستی می‌شوند، قطعا گزینه مناسبی برای پوست هیچ‌کدام از ما نخواهند بود و استفاده از آن‌ها نیز هرچه سریع‌تر باید متوقف شود. / سلامت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ رونماییِ چین از اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی