اقلام دارویی در آمریکا سه برابر گران‌تر از سایر کشورها


اقلام دارویی در آمریکا سه برابر گران‌تر از سایر کشورها

نیوزویک با ارایه گزارشی اعلام کرد: تحقیق جدید نشان داده که قیمت داروهای تجویزی ایالات متحده به طور متوسط حدود سه برابر گران‌تر از سایر کشورهای ثروتمند است.

تارنمای این رسانه با اشاره بر بالابودن هزینه مراقبت های بهداشتی در آمریکا ، افزود: محققان در گزارش شرکت رند که به تازگی منتشر شد قیمت همه دارو های تجویزی در دسترس در آمریکا را با ۳۳ کشور دارای اقتصاد برتر از سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) مقایسه کردند و با نتایج تکان دهنده ای مواجه شدند.

تیم تحقیقاتی در گزارش خود به این نتیجه رسیدند که به طور متوسط قیمت داروهای تجویزی در آمریکا ۲.۷۸ برابر دیگر کشورهای ثروتمند است؛ تفاوتی که در رابطه با داروهای (برند) مارک دار فاحش تر بود.

داروی برند همان دارویی است که برای نخستین بار توسط یک شرکت داروسازی کشف و ثبت شده و تولید می شود. داروی ژنریک دارویی است که همان ماده موثره داروی برند را دارد اما روند تولید و شاید سایر موادی که در آن به کار می رود فرق دارد. بنابراین نمی توان گفت که داروی ژنریک عین داروی برند است.

بر اساس این گزارش داروهای برند در آمریکا ۴.۲۲ بار گران تر از سایر کشورها بودند.

این تیم تحقیقاتی چنین برآورد کرده که در سراسر کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی مجموع هزینه های دارو فقط در سال ۲۰۲۲ میلادی ۹۸۹ میلیارد دلار بود که ۶۲ درصد آن به آمریکا مربوط می شود.

اقلام دارویی در آمریکا سه برابر گران‌تر از سایر کشورها

این گزارش خاطرنشان کرد: محصولات دارویی بدون مارک ۹۰ درصد از حجم نسخه های دارویی در آمریکا را تشکیل می دهند، اما تنها هشت درصد از کل هزینه های این کشور برای داروهای تجویزی را تشکیل می دهند.

در مقابل، داروهای مارک دار تنها هفت درصد از حجم داروهای تجویزی ایالات متحده و ۸۷ درصد از کل هزینه ها را تشکیل می دهند.

این تحقیقات بعد از گزارش مشابهی از سوی شرکت رند در سال ۲۰۱۸ منتشر شده که نتایج یکسانی را نشان می داد. در حقیقت شکاف دارویی بین آمریکا و سایر کشورها از زمان تحلیل اولیه افزایش یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان