بهترین روش استخدام در آموزش و پرورش


بهترین روش استخدام در آموزش و پرورش

کارشناس تعلیم و تربیت گفت: اگر امروز، آموزش و پرورش را به خاطر پایین آمدن سطح نمرات امتحان نهایی با سؤال و چالش روبه‌رو می کنیم باید پایه‌گذاران و زمینه‌سازان جذب نیروهای ناکارآمد که از روش غیرتربیت معلم وارد شدند را مخاطب قرار دهیم.

بهترین روش استخدام در آموزش و پرورش

به گزارش راهبرد معاصر، غلامرضا نخعی‌پور کارشناس تعلیم و تربیت درباره راه‌حل کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش، اظهار کرد: پیش‌بینی تعداد دانش‌آموز، کلاس و معلم برای هر سال و چهار سال آینده از بدیهیات است و برنامه‌ریزی برای جذب معلم طبق نیاز حداقل چهار ساله، از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، راهی مطمئن، پایدار و منطقی است که لازمه آن خروج از روزمرگی و حمایت جدی و عملی مجلس شورای اسلامی و دولت و اقدام فوری برای مهیا کردن ساختمان، تجهیزات و امکانات و جذب هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان است.

وی درباره برگزاری آزمون‌های استخدامی، بیان کرد: هر سال که فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به دلیل قصور مسؤولان و عدم برنامه‌ریزی، پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش نباشد، لاجرم بهترین روش برای تأمین معلم، آزمون استخدامی است؛ چراکه داوطلبان در شرایط مساوی و عادلانه از نظر علمی سنجیده شده و صلاحیت آنها از طریق مصاحبه تخصصی و عمومی بررسی می‌شود و در آموزش بدو خدمت با رو‌ش‌های تدریس، کلاس‌داری و شیوه‌های ارزشیابی آشنا می‌شوند.

این بازنشسته آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «بهترین روش جذب نیرو در دستگاه تعلیم و تربیت چیست؟»، گفت: جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان یا گسترش مراکز تربیت معلم، به جذب نخبگان جوان و با انگیزه می‌انجامد که سواد آنها به‌روز است و توان لازم را برای حداقل سی سال خدمت در آموزش و پرورش دارند و طی چهار سال آموزش‌های علمی و مهارت‌های معلمی را فرا می‌گیرند.

وی در واکنش به این جمله که «چرا آموزش و پرورش همواره می‌گوید دیگر نیروی حق‌التدریس و خرید خدمات نمی‌گیرد اما باز هم از این روش‌ها برای جذب استفاده می‌کند؟»، افزود: برخی مسؤولان ذی‌ربط، آموزش و پرورش را جدی نگرفتند و به شعار روی آورده‌اند در نتیجه آموزش وپرورش به روزمرگی تحمیلی دچار شده و در آستانه بازگشایی مدارس از فرط استیصال برای راه‌اندازی کلاس‌ها به هر روشی روی می‌آورد و کیفیت را فدای کمیت می‌کند.

* بهترین روش، جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم است

نخعی‌پور تصریح کرد: کمیسون آموزش مجلس باید برای نمایندگان تبیین کند که کوچک‌سازی دولت، ربطی به آموزش و پرورش ندارد و هر کلاس درس، حداقل یک معلم نیاز دارد؛ ضمن اینکه وزارت متبوع از سر ناچاری صرفا کمبود معلم را اعلام می‌کند، در حالی که مدرسه به مدیر، معاون، مشاور، کادر اجرایی، فنی، استاد کار، انباردار، خدمتگزار، نگهبان و... هم نیاز دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما آزمون راه حل مناسبی برای جذب معلم است یا روشی که سال‌ها قبل اجرا می‌شد مثل کسی که در نهضت درس می‌داد و بعد از 5 سال جذب می‌شد یا نیروی حق‌التدریس بود و بعد از چند سال جذب می‌شد»، بیان کرد: آزمون علمی و سپس بررسی صلاحیت‌ها و توانمندی‌های معلمی از طریق مصاحبه، راه حل منطقی، علمی و معقولی است.

این فوق لیسانس مشاوره و راهنمایی افزود: جذب اولیه حق‌التدریس و نهضت سوادآموزی بدون ضابطه مطمئن، بلکه بر اساس سلیقه و روابط توسط شرکت‌های مجری صورت می‌گیرد؛ سنجش و صلاحیت علمی مطرح نیست و توانمندی و صلاحیت‌های شغلی سنجیده نمی‌شود یا تأیید حداقلی در حد قوانین شرکت‌ها صورت می‌گیرد و پس از چند سال با مطالبه‌گری، لاجرم به آموزش و پرورش تحمیل می‌شوند.

این بازنشسته آموزش و پرورش درباره تربیت معلم، اظهار کرد: بهترین روش، جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم است و باید لااقل در چند شهرستان بزرگ هر استان، مراکز تربیت معلم را احیاء کنند؛ در این صورت آموزش و پرورش هر شهرستان توان تأمین ساختمان و کادر علمی لازم را دارد و مشکل نیروی انسانی به سرعت حل می‌شود.

وی تصریح کرد: جذب‌های دیگر، سنخیتی با نیازهای آموزش و پرورش ندارند؛ جذب به روش آزمون که از کانال دانشگاه فرهنگیان صورت می‌گیرد، بهترین روش است.

نخعی‌پور گفت: اگر امروز، آموزش و پرورش را به خاطر پایین آمدن سطح نمرات امتحان نهایی با سؤال و چالش روبه‌رو می کنیم باید پایه‌گذاران و زمینه‌سازان جذب نیروهای ناکارآمد که از روش غیرتربیت معلم وارد شدند را مخاطب قرار دهیم.

وی در واکنش به این جمله که «اکثر کارشناسان می‌گویند روش جذب از تربیت معلم بهترین است اما دیربازده است و اجباراً آموزش و پرورش به سمت روش‌های دیگر می‌رود؟»، اظهار کرد: جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم تا روزمرگی متفاوت است؛ بدیهی است وقتی که در سال‌هایی، تقریبا هر ساله سهمیه دانشگاه فرهنگیان را کاهش دادند و برای فضا، امکانات و هیأت علمی نه تنها اقدامی نکردند، بلکه عملا و به عمد، دانشگاه فرهنگیان را به سمت و سوی اضمحلال و تعطیلی سوق دادند، چگونه تربیت معلم می تواند پاسخگو باشد؟

این کارشناس تعلیم و تربیت گفت: بدیهی است اگر کمسیون آموزش مجلس به وظیفه ذاتی خود عمل کند؛ با فراهم کردن سریع و جهادی و استفاده از ظرفیت‌های آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌ها و برنامه‌ریزی حداقل چهارساله، دانشگاه فرهنگیان به خوبی پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش است و در مواقع اضطرار و تا به نتیجه رسیدن برنامه‌ها، از طریق آزمون اقدام می‌شود و برای همیشه جذب شرکتی و نهضت که جز زیان برای آینده سازان میهن اسلامی ندارد، مسدود خواهد شد./ فارس


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قاصدک