دستگیری 41 پناهجوی روهینگیا پس از فرار در بازداشتگاه مالزی


 دستگیری 41 پناهجوی روهینگیا پس از فرار در بازداشتگاه مالزی

اقتصادنیوز : مقام ارشد پلیس مالزی امروز یکشنبه گفت که بیش از ۴۰ پناهجوی روهینگیا خسته و گرسنه را پس از فرار ۱۳۱ پناهجوی میانماری از بازداشتگاه مرکز مهاجرت موقت مجددا دستگیر کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در مجموع ۱۱۵ پناهجوی روهینگیا و ۱۶ نفر دیگر که همگی مرد بودند روز پنجشنبه در ساختمان بازداشتگاه خود شورش و از مرکز مهاجرت موقت بیدور در شمال ایالت پراک فرار کردند.

بر پایه این گزارش، پناهجویان روهینگیا در سرزمین عمدتا بودایی خود یعنی میانمار تحت آزار و اذیت قرار دارند. بسیاری از آنها به مالزی، کشوری با اکثریت مسلمان، یا به کمپ‌های پناهندگان در بنگلادش گریخته‌اند.

آن‌ها اغلب، سفرهای دریایی سخت و چند ماهه را تحمل می‌کنند تا با قایق به مالزی برسند یا این‌که از طریق مرز مشترک مالزی با تایلند به داخل این کشور راه پیدا می‌کنند.

اگر دستگیر شوند، معمولاً به بازداشتگاه‌هایی فرستاده می‌شوند که به گفته گروه‌های حامی حقوق بشر معمولاً بسیار شلوغ و آلوده هستند.

تایید شده است که روز پنجشنبه مردی روهینگیایی هنگام عبور از بزرگراه در تاریکی طی تصادفی جاده‌ای کشته شده است.

محمد یوسری حسن بصری رئیس پلیس پراک به خبرگزاری فرانسه گفت که پس از اطلاع دادن مردم ۴۱ مرد روهینگیایی در کارخانه روغن پالم و جنگل‌های اطراف شهرهای تاپا و بیدور دستگیر شدند.

او گفت: معتقدیم تعداد بیشتری در جنگل مخفی شده‌اند. وی افزود که همه دستگیرشدگان «گرسنه و خسته» بودند.

یوسری گفت که ۱۳۶ پلیس و افسر مهاجرت در حال جستجو و بررسی جنگل‌ها، رودخانه‌ها و روستاها برای یافتن فراریان هستند.

در دو سال اخیر این دومین بار است که چنین فراری رخ می‌دهد.

سال ۲۰۲۲، ۵۲۸ پناهجوی روهینگیا از بازداشتگاه شمال ایالت پنانگ فرار کردند. شش نفر از آنان حین عبور از بزرگراهی کشته شدند و صدها نفر بار دیگر دستگیر شدند.

این گزارش با اشاره به افزایش شمار تعداد روهینگیاهایی که در ماه‌های اخیر از میانمار گریخته‌اند، به نقل از آمار سازمان ملل نوشت: یک هزار و ۷۵۲ پناهجو که عمدتاً زن و کودک هستند از اواسط نوامبر (آبان) تا اواخر ژانویه (بهمن) به اندونزی کشوری با جمعیت اکثرا مسلمان آمده‌اند.

سازمان ملل گفت که این بزرگترین سیل مهاجرتی به کشور مالزی از سال ۲۰۱۵ بوده است.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد بیش از سه هزار و پانصد پناهجوی روهینگیا در سال ۲۰۲۲ این سفر پرخطر به کشورهای جنوب شرقی آسیا را انجام داده‌اند.

سازمان ملل تخمین می‌زند که نزدیک به هزار پناهجوی روهینگیایی از آغاز سال ۲۰۲۲ در تلاش برای عبور از دریاهای خطرناک جان خود را از دست داده یا ناپدید شده‌ باشند.

در مالزی، بیش از صد هزار پناهنده روهینگیایی در حاشیه جامعه زندگی می‌کنند و بسیاری از آنها به طور غیرقانونی در ساخت و ساز و سایر مشاغل کم درآمد مشغول فعالیت هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!