صاحبان خانه‌ و خودروی لوکس چقدر مالیات می‌دهند؟


صاحبان خانه‌ و خودروی لوکس چقدر مالیات می‌دهند؟

صاحبان خانه‌ و خودروی لوکس در سال 1402 چقدر مالیات می‌دهند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در قانون بودجه در سال‌های 1400 تا 1402 یک پایه جدید مالیاتی به نام «اخذ مالیات از خانه و خودروهای گران‌قیمت» پیش‌بینی شد. بر اساس آن هم سازمان امور مالیاتی مکلف شد تا با توجه به اطلاعاتی که دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در اختیارش قرار می‌دهند به محاسبه، مطالبه و وصول مبالغ مالیات اقدام کند.

سال 1401 اینگونه بود که خودروهایی که بالای یک میلیارد تومان و خانه‌هایی هم که بالای 15 میلیارد تومان قیمت داشتند، لوکس تلقی شده و در نتیجه مشمول مالیات می‌شدند. برای امسال این رقم افزایش یافت. قرار شد از خودروهای بالای سه میلیارد و خانه‌های بالای 20 میلیارد تومان، یک درصد مالیات دریافت شود. در این صورت، یک خودرویی که سه میلیارد تومان قیمت دارد، 30 میلیون تومان مالیات می‌دهد و مالکان خانه‌های 20 میلیاردی هم 200 میلیون تومان مالیات می‌دهند.

صاحبان خانه‌های لوکس چقدر باید مالیات بدهند؟

حالا متن لایحه بودجه 1403 هم نشان می‌دهد قرار است این پایه مالیاتی جدید برای سال آینده هم ادامه داشته باشد. بر اساس آنچه در لایحه آمده صاحبان زمین، ویلا، یاغ یا منازلی که ارزش آنها بالای 25 میلیارد تومان است، باید مالیات بدهند. در ضمن، مالیات روی مبلغی که مازاد بر این مبلغ است به میزان دو در هزار محاسبه خواهد شد.

آنگونه که محاسبات تجارت‌نیوز نشان می‌دهد مالکان خانه‌های لوکس باید به ازای هر یک میلیارد تومان مازاد دو میلیون تومان و به ازای هر پنج میلیارد تومان سالانه 10 میلیون تومان و ماهانه حدود 830 هزار تومان بپردازند. این مالیات بر عهده شخصی قرار می‌گیرد که در ابتدای سال مالک املاک بوده است.

مالیات بر خودروهای لوکس در 1403

اما چه خودروهایی لوکس محسوب می‌شوند و چقدر باید مالیات بدهند؟ آنگونه که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 تصویب کرده در صورتی که در صحن علنی مجلس و شورای نگهبان تصویب شود، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتطامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از 3.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد شوند.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم