وال‏‏‏‏‌استریت در «نقطه مطلوب»


وال‏‏‏‏‌استریت در «نقطه مطلوب»

دنیای اقتصاد - محمدامین مکرمی : بعد از رالی قدرتمند وال‌‌‌‌‌استریت در فصل آخر ۲۰۲۳، سرمایه‌گذاران سال‌جاری را با احتیاط آغاز کرده‌‌‌‌‌اند، با این حال در همین مدت شاخص S P ۵۰۰ توانسته رکوردهای جدیدی را ثبت کند و برخی کارشناسان بر این باورند که بازار سهام آمریکا در ادامه پتانسیل رشد بیشتر را نیز دارد.

وال‏‏‏‏‌استریت در «نقطه مطلوب»

استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری موسسه خدمات مالی جی‌‌‌‌‌پی‌‌‌‌‌مورگان معتقد است بازار سهام اکنون در «نقطه مطلوب» قرار داشته و انتظار دارد که شاخص معیار وال‌‌‌‌‌استریت امسال نیز بتواند رکوردهای جدیدی را ثبت کند.

براساس گزارش تحلیلی فایننشال‌تایمز، رشد اقتصادی آرام اما مستمر، افت تورم و احتمال کاهش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی، شرایط مساعدی را برای تداوم رشد شاخص‌های بورسی فراهم کرده‌است. علاوه‌بر این عوامل، کارشناسان دلایل دیگری را نیز برای خوش‌بینی نسبت به روند بازار سهام در سال‌جاری مطرح می‌کنند.

یکی از این دلایل چشم‌‌‌‌‌انداز درآمدی مثبت شرکت‌ها است. درحالی‌که انتشار گزارش‌های درآمدی شرکت‌های آمریکایی در جریان است، به‌نظر می‌رسد که شرکت‌ها با توجه به تاب‌‌‌‌‌آوری اقتصاد با وجود اتخاذ سیاست‌های انقباضی توسط فدرال‌رزرو، در موقعیت مناسبی در جهت بهبود وضعیت سود‌‌‌‌‌سازی در سال‌۲۰۲۴ قرارگرفته‌‌‌‌‌اند. شرکت‌های بزرگ آمریکا در سه فصل اول سال‌گذشته، با رکود درآمدی مواجه شده و از ۱۱گروه اصلی حاضر در شاخص S P ۵۰۰، ۹ گروه در سه فصل متوالی رشد منفی درآمدی را تجربه کرده‌بودند، اما در فصل آخر ۲۰۲۳، ساختار هزینه‌ای شرکت‌ها بهبود یافته و ترازنامه‌‌‌‌‌های آنها تقویت شده‌است. یکی از دلایل این امر آن است که شرکت‌های زیادی همزمان با پایین‌بودن نرخ‌‌‌‌‌ بهره، سیاست معقولی را اتخاذ کرده و سررسید‌ بدهی‌‌‌‌‌های خود را تمدید کردند. اکنون ۷۰‌درصد بدهی شرکت‌های حاضر در شاخص S P ۵۰۰، بدهی‌‌‌‌‌هایی با سود ثابت است، درحالی‌که این نسبت در سال‌۲۰۰۷ کمتر از ۵۰‌درصد بوده‌است.

همچنین تجربه نشان‌داده وقتی بازارها رکوردهای تاریخی خود را می‌شکنند، اغلب تمایل دارند روند صعودی خود را حفظ کنند. سرمایه‌گذاری در اوج‌‌‌‌‌های تاریخی، به‌طور سنتی برای فعالان بازار جذاب بوده‌است. بررسی داده‌های بازار سهام آمریکا نشان می‌دهد که به‌طور میانگین یک سال‌بعد از رسیدن شاخص S P ۵۰۰ به یک اوج جدید، این نماگر ۷۰‌درصد رشد بیشتر را تجربه‌کرده است؛ در واقع از سال‌۱۹۷۰ به‌ندرت پیش‌آمده‌است که این شاخص معیار به اوج جدیدی برسد، اما در فتح قله‌‌‌‌‌هایی بعدی ناکام بماند.

نکته بعدی که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند این است که معمولا بعد از رالی‌‌‌‌‌های قدرتمند بازار، حرکت‌‌‌‌‌های صعودی قوی قیمت سهام ادامه‌ یافته‌است. سال‌گذشته شاخص S P ۵۰۰ شاهد رشد ۲۶‌درصدی بود و می‌توان گفت که رالی قدرتمندی را پشت‌سر گذاشته‌است. وقتی به سابقه بازار از سال‌۱۹۷۰ نگاه می‌کنیم، به نکته جالبی پی می‌‌‌‌‌بریم. از ۱۴مرتبه‌‌‌‌‌ای که بازار در سال‌قبل خود رشد ۲۰‌درصدی یا بیشتر را تجربه‌کرده است، در ۱۱مورد (تقریبا ۸۰‌درصد موارد) سال‌بعد از آن را نیز در نقطه‌‌‌‌‌ای بالاتر به پایان برده است. اگرچه عملکرد گذشته تضمینی برای نتایج آینده نیست، اما اگر قرار باشد بازار روند تاریخی خود را تکرار کند، می‌توان انتظار داشت که شاخص در ماه دسامبر سال‌جاری، از ارتفاع ۵۴۰۰‌واحدی عبور کرده باشد.

همزمانی با «فرود نرم»

چرخه‌‌‌‌‌های کاهش نرخ بهره که با «فرود نرم» به‌معنای کاهش تورم بدون افت فعالیت‌های اقتصادی، همزمان می‌شوند معمولا زمان خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام هستند. بررسی وال‌‌‌‌‌استریت از سال‌۱۹۷۰ نشان می‌دهد که هرگاه کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو به‌وقوع رکود اقتصادی منجر نشده‌است، شاخص S P ۵۰۰ به‌طور میانگین حدود ۱۶‌درصد رشد کرده‌است. همچنین جالب است بدانید که پنج‌سال ‌از ۱۰‌سال برتر شاخص معیار بورس آمریکا در ۴۰سال‌گذشته هنگامی رخ‌‌داده‌ که فدرال‌رزرو نرخ بهره را کاهش داده اما رشد اقتصادی متوقف نشده‌است: ۱۹۸۵ (۳۲‌درصد)، ۱۹۸۹ (۳۲‌درصد)، ۱۹۹۵ (۳۸‌درصد)، ۱۹۹۸ (۲۹‌درصد) و ۲۰۱۹ (۳۱‌درصد.)

باید اذعان کرد که قیمت سهام اکنون ارزان نیست. شاخص‌های ارزش‌گذاری بازار سهام آمریکا در بالاترین سطوح خود در ۲۰ سال‌گذشته قرار دارند. در نگاه اول، قیمت سهام غول‌های تکنولوژی به‌عنوان لیدر بازار، بسیار گران است، اما وقتی به نکات قوت این شرکت‌ها توجه می‌کنیم، ارزش‌‌‌‌‌ فعلی آنها معقول‌‌‌‌‌تر به‌نظر می‌رسد؛ عواملی مانند رشد قدرتمند جریان نقدی آزاد این شرکت‌ها (رشد تجمیعی سالانه ۱۴.۵‌درصدی در مقایسه با رشد هفت‌درصدی این شاخص برای سایر گروه‌های بازار از سال‌۲۰۱۸)، حاشیه سود بالا (۱۹‌درصد در مقایسه با ۹‌درصد برای باقی بازار) و انتظار رشد بیشتر درآمد شرکت‌های فناوری.

تحلیلگران جی‌‌‌‌‌پی‌‌‌‌‌مورگان در سال‌جاری، سرمایه‌گذاری در وال‌‌‌‌‌استریت را نسبت به سایر بورس‌های بین‌المللی ترجیح می‌دهند، چراکه آنها با توجه به احتمال «فرود نرم» اقتصاد آمریکا، رشد میانگین هشت‌درصدی سود در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را برای شرکت‌های حاضر در شاخص S P ۵۰۰ پیش‌بینی می‌کنند.

البته این تحلیلگران به دو ریسک مهم نیز اشاره می‌کنند؛ رشد مجدد تورم به دلیل تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیک بر قیمت کالاهای پایه‌‌‌‌‌ای و چسبندگی رشد دستمزدها که فدرال‌رزرو را مجبور خواهد کرد کاهش نرخ بهره را به تعویق بیندازد. در این سناریو بازارهای سهام و بدهی تحت‌فشار قرار خواهند گرفت. از طرف دیگر، ممکن است رشد اقتصادی نیز تحت‌تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیک و بروز با تاخیر اثرات منفی نرخ‌‌‌‌‌ بهره بالا و شرایط مالی انقباضی، ناامید‌کننده باشد و در نتیجه حاشیه سود شرکت‌ها کاهش یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ جزئیاتی از سرقت صندوق امانات بانک ملی