بخشودگی 100 درصدی جرایم پرونده‌های قدیمی مالیاتی


بخشودگی 100 درصدی جرایم پرونده‌های قدیمی مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی بخشودگی ۱۰۰ درصدی را برای پرونده‌های مالیاتی مربوط به گذشته در نظر گرفته است، گفت: هدف از این اقدام مختومه کردن پرونده‌های باقی مانده است.

بخشودگی 100 درصدی جرایم پرونده‌های قدیمی مالیاتی

به گزارش راهبرد معاصر؛ سیدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تلاش داریم تا یک نظام مالیاتی مبتنی بر عدالت را توسعه دهیم که ظرف 9 ماه اخیر این فرآیند با سرعت خوبی پیش رفته است، گفت: مهم‌ترین راهبرد ما در نظام مالیاتی این است که بتوانیم عدالت را به معنای حقیقی محقق کنیم. یکی از مصادیق این کار تمرکز بر دانه درشت ها است.


وی افزود: بخش دیگر این عدالت تسهیل فرآیند مودیان کوچک است. سازمان امور مالیاتی مجری تکالیفی است که براساس قانون مجلس برعهده دارد. یکی از مصادیق این مهم در لایحه بودجه سال 1403 قابل مشاهده است. با دیگری سازمان سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل حدود سه برابر شده است. عدد از 47 میلیون تومان در سال به 144 میلیون تومان در سال افزایش پیدا کرد. یکی از مسیرهایی که دنبال می‌کنیم، استفاده از ابزارهای اطلاعاتی است که به کمک آنها توانستیم اقدامات خوبی در جهت مبارزه با فرار مالیاتی انجام دهیم.


مجلس شورای اسلامی با یکی دو امکان مهم شرایط فرار مالیاتی را محدودتر کرد. با کمک داده‌کاوی و کمک سایر مراکز می‌توانیم حساب‌های شخصی را از تجاری تفکیک کنیم. دانه‌درشت ها تلاش می‌کردند تا از شرایط سو استفاده کنند و پرداخت مالیات را به تعویق بیاندازند. برای آنکه جلوی این نوع فرار را نیز بگیریم حکمی در مجلس تصویب شد که براساس آن سازمان امور مالیاتی می‌تواند پس از قطعی شدن مالیات به طور مستقیم مالیات را از حساب دانه‌درشت‌ها برداشت کند.


رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: امروز این ظرفیت وجود دارد اما به نحوی سنتی که در این میان همه حساب‌های شخص بسته می‌شد و این موضوع سبب اخلال در کسب و کارها می‌شد. پس از این حکم می‌توانیم به صورت مدرن و سیستمی مالیات حقه را وصول کنیم بدون اینکه حساب‌های اشخاص بسته شود. اقدام دیگری که در راستای تسهیل کسب و کار های خرد فراهم شد، کمک گرفتن از ظرفیت تبصره ماده 100 است. سقف تبصره 100 برای سال جاری 6 میلیارد و 700 میلیون تومان بود. افراد مشمول این تبصره دیگر نیازی به نگهداری اسناد و مدارک نبود و ما این رقم را برای سال آینده تا 18 میلیارد تومان بالا بردیم.


نکته دیگر در راستای بهبود نظام کسب و کار این است که برای پرونده‌های بسیار زیادی که از گذشته باقی مانده است، حکم از مجلس گرفتیم، تا حتی برای افرادی که اظهارنامه ارائه نداده بودند، بیایند و اصل مالیات خود را بدون جریمه پرداخت کنند. امروز شاهد هستیم که بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که فروش آنها بیش از 18 میلیارد تومان بوده است به سامانه پیوسته اند و ما بخش عمده مالیات را از این مسیر وصول خواهیم کرد. خود سازمان امور مالیاتی برای تسهیل فرآیند لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرد تا مودیان به مرور تکالیف خود را انجام دهند.


وی تاکید کرد: گذر از نظام سنتی نیازمند فرآیند مشخصی است که خود تحول بزرگی است. انجام تکالیف در سامانه مودیان نیازمند مخارج بالا، حسابدار یا سیستم خاص نیست. با در اختیار قراردادن پز اندرویدی که در نانوایی‌های کل کشور نیز قابل مشاهده است، می‌توان صورت حساب الکترونیک صادر کرد. این امکان فراهم شده و توزیع گسترده را انجام خواهیم داد. بعضی از اصناف خود می‌گویند که اگر همکاران بدانند که سامانه مودیان چه مزایایی را ایجاد می‌کند خودشان می‌آیند و وارد سامانه می‌شوند. در صورتی که افراد در این سامانه عضو شوند، سازمان امور مالیاتی دیگر حق رسیدگی به پرونده را ندارد. برای اینکه جلوی برخوردهای چندگانه با مودی را بگیریم از ابزار سامانه مودیان استفاده می‌کنیم.


بخشودگی جرایمی به مناسبت دهه فجر اعلام شد. اگر مودیان مالیات خود را پرداخت کنند جرایم اشخاص حقیقی تا سقف 500 میلیون تومان و اشخاص حقوقی 2 میلیارد تومان بخشوده خواهد شد. به علاوه امکان بخشودگی جرایم 100 را برای افرادی که در گذشته اعتراض داشتند فراهم کردیم. هدف ما مختومه شدن پرونده‌های گذشته است. در راستای تکریم مودیان، استقرار میزهای خدمات را نیز در دستور کار داشتیم و این کار را گسترش دادیم. از ابتدای سال جاری بیش از 1870 میز خدمت برگزار شده است. مرکز پاسخگویی با شماره 1526 نیز فعال است و تعداد تماس ها به 440 هزار مورد رسیده است./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی