فدرال رزرو در انتظار زمان کاهش نرخ بهره/ مشکل اورژانسی آمریکا چیست؟


فدرال رزرو در انتظار زمان کاهش نرخ بهره/ مشکل اورژانسی آمریکا چیست؟

رئیس فدرال رزرو تأکید کرد که بانک مرکزی فعالانه در حال بررسی زمان کاهش نرخ بهره است و منتظر نخواهد ماند تا تورم به هدف 2 درصد برگردد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از مارکت واچ (MarketWatch)، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روز یکشنبه گفت که قدرت اقتصاد به فدرال رزرو اجازه می‌دهد که «مراقب» زمان تصمیم‌گیری در مورد کاهش نرخ بهره باشد. وی در مصاحبه‌ای که از برنامه «60 دقیقه» شبکه خبری سی‌بی‌اس پخش شد، گفت: «با وضعیت کنونی اقتصاد، احساس می‌کنیم می‌توانیم به پاسخ این سؤال که از چه زمانی شروع به کاهش نرخ بهره کنیم، نزدیک شویم».

رئیس فدرال رزرو تأکید کرد که بانک مرکزی به‌طور فعال در حال بررسی زمان کاهش نرخ بهره است و منتظر نخواهد ماند تا تورم به هدف 2 درصد برگردد. او گفت: «من و همکارانم در تلاش هستیم نقطه مناسبی را انتخاب کنیم تا از موضع سیاست محدودکننده خود عقب‌نشینی کنیم.» و اضافه کرد: «آن زمان فرا می‌رسد.»

بانک مرکزی منتظر چیست؟

فدرال رزرو در تلاش است تا خطرات ناشی از کاهش خیلی سریع و زود را متعادل کند که ممکن است باعث پیشرفت تورم شود. پاول گفت: «تنها کار محتاطانه‌ای که باید انجام دهیم این است که زمان بدهیم و ببینیم که داده‌ها همچنان کاهش پایدار تورم تا 2 درصد را تأیید می‌کنند.»

هفته گذشته، فدرال رزرو در بیانیه سیاست خود اعلام کرد که می‌خواهد مطمئن شود که تورم به سمت هدف 2 درصدی خود در حال کاهش است. پاول بعداً به خبرنگاران گفت که بعید است که کمیته تا زمان نشست ماه مارس که هفت هفته دیگر برگزار می‌شود، به آن سطح از اطمینان برسد. وی خاطرنشان کرد که «تنها چند نفر» از 19 مقام ارشد فدرال رزرو به هیچ وجه نمی‌خواهند نرخ بهره را در سال جاری کاهش دهند. این بدان معناست که حمایت قاطع از کاهش وجود دارد. پاول گفت: «بنابراین، ما قطعاً این کار را انجام خواهیم داد. فقط سعی می‌کنیم با توجه به شرایط کلی، زمان مناسب را انتخاب کنیم.»

پس از گزارش کار روز جمعه، معامله‌گران در بازارهای مشتقه، بیش از 70 درصد احتمال می‌دهند که اولین کاهش نرخ، در اوایل ماهِ می باشد. آن‌ها در سال جاری پنج ربعِ واحد کاهش نرخ را پیش‌بینی کرده‌اند. بازارهای مشتقه امکان کشف قیمت و انتقال ریسک را برای اوراق بهادار، کالاها و ارزها فراهم می‌کنند. ابزارهای مبادله‌ای و قراردادهای سفارشی که بین کارگزار/فروشندگان و مشتریانی که نیازهای منحصربه‌فردی دارند که به راحتی توسط محصولات استاندارد برآورده نمی‌شود، مذاکره می‌شود.

بازده اوراق 10 ساله خزانه‌داری (TMUBMUSD10Y) در معاملات یکشنبه شب بالاتر رفت. پاول گفت: «اقتصاد در وضعیت خوبی قرار دارد و دلایل زیادی وجود دارد که فکر کنیم می‌تواند بهتر شود».

پاول در پاسخ به این سؤال که آیا فدرال رزرو «فرود نرم» را انجام داده است یا خیر، گفت: «من هنوز آماده نیستم که پاسخی به این سؤال بدهم. ما هنوز در این مورد کار داریم.»

مشکل اورژانسی آمریکا

خطرات ژئوپلیتیک بزرگترین تهدید برای اقتصاد جهان امروز است. در گذشته، فدرال رزرو برای مبارزه با تورم باید زودتر نرخ بهره را افزایش می‌داد. ایالات متحده در یک مسیر مالی ناپایدار قرار دارد. این مسیر اکنون به یک مشکل اورژانسی تبدیل شده که هرچه زودتر نیاز به توجه دارد. به نظر می‌رسد کاهش ارزش املاک تجاری یک مشکل قابل مدیریت در ترازنامه بانک‌های بزرگ است. بانک‌های کوچکتر ممکن است به چالش کشیده شده یا ادغام و تعطیل شوند. البته پاول گفت که در حال حاضر احتمال رکود اقتصادی آن‌قدرها هم بالا نیست.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از عکس ملکه زیبایی ایران / رزیتا دغلاوی نژاد را بشناسید؟ + بیوگرافی و عکس ها