با زبان هنر می‌توان گفت‌وگو کرد


با زبان هنر می‌توان گفت‌وگو کرد

دنیای اقتصاد : نشست رونمایی از کتاب «از تهران تا هالیوود»‌ نوشته سید‌محسن هاشمی، معاون سابق خانه سینما، با حضور محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه، محمدمهدی عسگر‌پور مدیرعامل خانه هنرمندان، فرهاد توحیدی فیلم‌نامه‌نویس و مهدی ذاکریان استاد دانشگاه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. فرهاد توحیدی، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس، در این مراسم گفت :«سید‌محسن هاشمی نویسنده کتاب «از تهران تا هالیوود» مدیر تحول‌خواهی بود به این معنا که سازمان را به دنبال خود می‌کشاند. او اهل کار کردن بود و فکرهای نو داشت. در زمان مسوولیتش در خانه سینما چند کار بزرگ انجام داد، از جمله تنظیم پیش‌‌نویس لایحه تشکیل سازمان نظام سینمایی و همچنین تنظیم پیش‌نویس لایحه تامین امنیت شغلی.»

با زبان هنر می‌توان گفت‌وگو کرد

او افزود: «هاشمی یک مدیر شجاع و تحول‌خواه است و فرقی نمی‌کند کجا باشد، هر جایی که او هست آنجا مهم می‌شود. او از آدم‌هایی است که باید با چراغ دنبالشان گشت و متاسفیم که چنین انسان‌هایی خانه‌نشین هستند.» همچنین محمدمهدی عسگرپور، مدیر‌عامل خانه هنرمندان، گفت: «سینمای ایران در سال‌های بعد از انقلاب دارای اکوسیستمی شد که بسیاری از روابطی که قبلا در حوزه روابط بین‌المللی داشتیم، الان برای ما رویایی شده است. دو جریان در این امر دخالت داشتند. یک جریان داخلی که فقط هم سیاسیون نبودند و حتی بعضی از خود سینماگران هم دخیل بودند و فعالیت بین‌المللی را یک فعالیت تزئینی می‌دانستند و تصوری را اشاعه می‌دادند مبنی بر اینکه تمام جشنواره‌های جهانی بر اساس منافع سیاسی کشور برگزارکننده است که چنین تصوری درست نیست. جریان دیگر، جریان خارجی بود، کسانی که فکر می‌کردند که اگر سینمای ایران نباشد آنها بیشتر دیده می‌شوند. آنها بدشان نمی‌آمد که کرسی‌های سینمای ایران را تصرف کنند. متاسفانه امروزه سینمای ایران تقریبا در سپهر عمومی معادلات بین‌المللی حضور چندانی ندارد. امیدواریم سیدمحسن هاشمی به فعالیت‌های ارزنده خود ادامه دهد.»

در ادامه محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه، گفت: «همیشه هنر را به عنوان یکی از ابزارهای قدرت ملی می‌شناسم. بارها گفته شده است که در جهان کنونی منابع قدرت متکثر شده‌اند. ما مزیت‌های نسبی خود را در این جهان نشناخته‌ایم. این قدرت انگیزشی انقللاب بود که ایران را در جهان شناساند نه قدرت مادی. ما نگرشی نو داشتیم که انسان را محور قدرت می‌دانست. این کوشش و فکر انسان است که قدرت‌ساز است. ما زمانی این حرف‌ها را مطرح کردیم که هنوز معادلات خشک و سخت بر جهان حاکم بود.» او افزود: «یکی از بهترین ظهورهای انسان، در هنر است. هنر مرزها را درمی‌نوردد. با زبان هنر می‌توان گفت‌وگو کرد. زمانی که مساله گفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح شد، گرچه که بیشتر بحث تمدن‌ها به چشم آمد اما تمرکز بیشتر روی گفت‌وگو بود. هنر بنایش بر حذف نیست، بلکه بنایش بر شامل و فراگیر بودن است. مبانی دیگر بنایشان بر حذف و تهدیدسازی است اما هنر بنایش بر دوستی است و دوستی فراتر از صلح است.»

ظریف ادامه داد: «وزارت دفاع آمریکا هزینه‌ای که برای تسخیر قلب‌ها و مغزها می‌کند قابل‌توجه است. زبان هالیوود موثرتر از قدرت نظامی آمریکا بوده است. کسانی چون حافظ، سعدی و مولوی بیشتر ایران را مطرح کرده‌اند تا سایر جنبه‌های قدرت. جنبه‌های غیرمادی قدرت ایران بیشتر ما را در جهان مطرح کرده است. زمانی که قدرت سخت مبنای عالم بود، امام خمینی آمد و قدرت نرم را مطرح کرد. امروز پیروزی بر قلب‌ها و جهانی شدن احساسات و اطلاعات مطرح است. به امید روزی که قدر انسان‌هایی مانند سیدمحسن هاشمی را بیشتر بدانیم.» مهدی ذاکریان، استاد دانشگاه، نیز در این مراسم گفت: «امروزه میان قدرت هنر و مسائل حقوقی پیوند وجود دارد. فیلمی از اصغر فرهادی به نام «شهر زیبا» وجود دارد که در مورد مجازات اعدام بحث می‌کند و در مورد حقوق بشر بسیار اثرگذار است. این فیلم می‌توانست مبنای مهمی برای جشنواره‌های بین‌المللی باشد.»

او افزود: «محسن هاشمی در همه زمینه‌ها فعال است و باعث تاسف است که چنین انسان‌هایی خانه‌نشین باشند. در دهه ۸۰ ما پیشنهاد دادیم که روی سینمای ایران که یک سینمای انسان‌محور است، بیشتر کار بکنیم. الان سینمای ایران دارد هر روز در عرصه جهانی صحنه را به رقبایش واگذار می‌کند. سینماگران ایران در هر مقطعی بدون توجه به قدرت سیاسی، از ذائقه مردم حمایت کرده‌اند. مهم‌ترین کار ‌محسن هاشمی، آوردن اسکاری‌ها به ایران بوده است.» در ادامه مراسم سید‌محسن هاشمی، نویسنده کتاب « از تهران تا هالیوود»، گفت: «این کتاب حاصل حمایت‌های محمدمهدی عسگرپور از من بوده است و بحث تعامل فرهنگی بین ملت‌هاست. سه رویدادی که در کتاب آورده شده، عبارتند از سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در سال ۱۳۸۵، دعوت و میزبانی از هیات‌مدیره و چند بازیگر و کارگردان اسکار در تهران در سال ۱۳۸۷ و برنامه‌ریزی و بازدید سینماگران ایرانی از استودیوهای هالیوود در سال ۱۳۸۸. هنر و فرهنگ می‌توانند نقشی مهمی در رویداد صلح و آشتی در جهان داشته باشند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگران زن و مرد شمالی ایرانی / باورتان نمی شود ! + عکس ها و اسامی